Twee uit twee in de 24H TCE SERIES voor de Autorama Motorsport by WolfPower Racing Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Fabian Danz / Jan Sorensen / Kristian Jepsen) met de overwinning in de Hankook 12H MUGELLO. Jan Sorensen reed de Volkswagen na 300 ronden op het 5,245 kilomter lange Autodromo Internazionale del Mugello als eerste over de eindstreep en bezorgde het team, dat vanaf de eerste rij was gestart, de overwinning in de race.


Voor het Zwitserse team betekent dit de tweede zege in de 24H SERIES na de zege bij de Hankook 24H DUBAI, de seizoensstart van het Championship of the Continents, twee maanden geleden. “Het was een zware race, want de concurrentie zat constant dicht achter ons”, zei Jan Sorensen tegen Joe Bradley van Radiolemans.com. “Gisteren reden we op de tweede plaats, maar vanmorgen vielen we terug en we dachten al dat daarmee alles verloren was. Gelukkig leek het wel alsof iedereen problemen met de banden had. Op een bepaald moment waren we weer vierde en later reden we zelfs aan de leiding, maar we hadden een paar echt snelle jongens achter ons. Daarom voelt het goed om nu hier te staan.”

De AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stephane Perrin / Vincent Radermecker / James Kaye) behaalde de tweede plaats in de TCE-divisie, na eerder een tijdlang aan de leiding te hebben gereden. De achterstand op de winnende Volkswagen bedroeg uiteindelijk slechts 26 seconden. De Lestrup Racing Team-Volkswagen Golf GTI TCR (#110, Mats Olsson / Peter Fahlström / Stefan Nilsson / Emil Sällberg) behaalde in het onderlinge duel met de Volkswagen-merkgenoten van Holmgaard Motorsport (#102, Magnus Holmgaard / Jonas Holmgaard / Roy Edland / Benny Simonsen) uiteindelijk de laatste resterende podiumplaats in de TCE-divisie.

De MONLAU COMPETICION-CUPRA TCR (#109, Munkong Sathienthirakul / Anusorn Asiralertsiri / Chariya Nuya / Kantadhee Kusiri) leidde in de openingsfase van de wedstrijd, maar een gebroken aandrijfas en een zware aanrijding op de baan betekende uiteindelijk iets na halverwege het voortijdige einde van de race voor de pole-sitter in de TCE-divisie. De CUPRA TCR-zusterauto (#107, Stuart Hall / Christopher Kemp / David Tinn / Tom Black) kwam vanwege problemen niet verder dan de tiende plaats in de TCRklasse.


Na een spannende race ging de winst in de klasse SP3 naar de Amag First Centri Porsche Ticino Porsche Cayman GT4 CS (#312, Valerio Presezzi / Matteo Arrigosi / Ivan Jacoma / Ivan Reggiani). Het succes was een welkome genoegdoening voor het team, dat bij het debuut in Dubai vanwege technische problemen niet eens in de race kon starten. De Munckhof RacingBMW M4 (#310, Eric van den Munckhof / Marco Poland) kwam weliswaar op de baan tot stilstand, maar eindigde nog als tweede, gevolgd door de Vortex V8-Vortex Scirocco GC 10 (#301, Philippe Bonnel / Franck Lefèvre / Nicolas Nobs).

Verderop in het veld behaalde de Dan Agro Racing-Peugeot RCZ (#685, Nicolaj Kandborg / René Rasmussen / Steffan Jusjong) de overwinning in de klasse A3. Het Deense team was in een langdurige strijd met de Synchro Motorsport Honda FK8-Civic Type-R (#676, Alyn James / Daniel Wheeler) om de leiding verwikkeld, maar door een incident met de Car Collection-Audi was de handling van de Honda slechter. Daardoor eindigde het kampioensteam uit de 24H TCE SERIES 2017 achter de WEC Motorsport-BMW E46 M3 (#639, Dave Cox / Jason Cox / George Haynes / Guy Povey) als tweede in de klasse.


Op 19 en 20 april wordt het European Championship 2019 voortgezet op het Circuit de Spa-Francorchamps. Daarna beleeft de 24H SERIES zijn langverwachte terugkeer naar Tsjechië met de Hankook 12H BRNO op 24-25 mei.

2019 European Championship action continues next month at the Circuit de Spa-Francorchamps on 19-20 April before the 24H SERIES makes its longawaited return to the Czech Republic on 24-25 May for the Hankook 12H BRNO. Further information on this year’s calendar can be found at www.24hseries.com.