Het Alpine F1 Team heeft vandaag virtueel zijn debuut gemaakt in het FIA Formula One World Championship. Daarmee is een nieuw tijdperk aangebroken, voor zowel de sport als het merk.

De deelnemende F1-auto voor dit jaar, de A521, is uitgevoerd in een uitmonstering van blauw, wit en rood die direct in het oog springt en symbool staat voor erfgoed en afstamming in de autosport. De auto wordt aangedreven door de Renault E-Tech 20B 1,6-liter V6 motor die in Viry-Châtillon is ontwikkeld, waarmee 45 jaar onafgebroken aanwezigheid in de Formule 1 voor de Franse autofabrikant wordt bekroond.

De A521 is een doorontwikkeling van de R.S.20 waarmee in het vorige F1-seizoen werd deelgenomen. In lijn met de afspraken over de reglementswijzigingen, waarover vorig jaar overeenstemming is bereikt als antwoord op de coronapandemie, zijn de belangrijkste onderdelen van de A521 overgenomen uit het afgelopen seizoen. Toch is elk niet gehomologeerd onderdeel nieuw ontwikkeld en verbeterd, met name aan de achterkant van de auto, waar door de FIA aanvullende eisen met betrekking tot aerodynamische reglementen zijn opgelegd.

Luca De Meo, CEO Groupe Renault: “Het is fantastisch om de krachtige, welluidende naam Alpine op een Formule 1-auto te zien. Nieuwe kleuren, nieuwe teamleiding, ambitieuze plannen: het is een nieuwe start, voortbouwend op een geschiedenis van ruim veertig jaar. We combineren de kwaliteiten van Alpine als het gaat om authenticiteit, elegantie en bravoure met onze expertise op het gebied van chassis en motoren. Dat is het fantastische van deelname aan de Formule 1 met een fabrieksteam. We gaan de strijd aan met de grootste namen, voor spectaculaire races die door juichende fans worden gemaakt en gevolgd. Ik kan niet wachten tot het seizoen begint.”

De eerste mededinger van het Alpine F1 Team wordt toevertrouwd aan de coureurs Esteban Ocon en Fernando Alonso. Fernando keert na twee jaar afwezigheid terug in de Formule 1, in een hereniging met het team waarmee hij in 2005 en 2006 wereldkampioen werd.

Esteban – die begint aan zijn tweede seizoen bij het team – kan terugkijken op een sterk seizoen in 2020 waarin de 24-jarige zijn eerste podiumpunten in de Formule 1 behaalde in de Grand Prix van Shakir. Dit wordt zijn vierde volledige seizoen in de Formule 1 sinds zijn debuut in augustus 2016.

Het team staat onder leiding van een nieuw trio: Alpine CEO Laurent Rossi, Executive Director Marcin Budkowski en racedirecteur Davide Brio. De technische teams in Enstone en Viry staan op hun beurt onder leiding van respectievelijk Pat Fry, technisch directeur van het chassis, en Rémi Taffin, technisch directeur van de motor.

Guanyu Zhou, coureur van de Alpine Academy, gaat door als testrijder van het Alpine F1 Team, terwijl hij voor UNI-Virtuosi deelneemt aan het FIA Formule 2 kampioenschap.

De eerste Alpine F1-auto ooit debuteert op 3 maart tijdens een filmdag op het circuit van Silverstone, twee weken voor de F1-wintertest op het Bahrain International Circuit.

Laurent Rossi: “Vandaag presenteren we met trots de eerste Formule 1-auto van het Alpine F1 Team, die deelneemt aan het kampioenschap van 2021. Dit is een belangrijke mijlpaal voor Alpine, want hiermee positioneert het merk zich in de voorhoede van de innovatie van Groupe Renault. Alpine voelt zich van nature thuis bij de hoge vereisten, prestige en prestaties in de Formule 1. We kijken enorm uit naar het debuut van de A521 die wordt bestuurd door Esteban Ocon en tweevoudig F1-kampioen Fernando Alonso. Onze doelstelling voor dit jaar is helder. We willen het momentum van vorig jaar vasthouden en het gevecht voor podiumplaatsen aangaan. In onze langetermijnvisie is de naam Alpine weer op de hoogste trede van het Formule 1-podium te zien. Autosport zit in ons DNA en nu wordt het tijd dat we in de kleuren van Alpine racen en meedingen in de koningsklasse van de autosport.”

Esteban Ocon: “Ik kijk enorm uit naar de start van het seizoen en de kans om kennis te maken met de A521 in Bahrain. Het naseizoen heeft lang geduurd, we zijn druk met de voorbereiding bezig geweest. Ik en het team zijn er klaar voor. Ik houd van de nieuwe kleuren van Alpine en als Fransman ben ik trots dat de Franse vlag op de auto prijkt. Ik heb het gevoel dat ik beter ben voorbereid dan vorig jaar doordat ik in 2020 een volledig seizoen heb geracet. Ik wil dit seizoen op hetzelfde niveau starten zoals ik de vorige heb afgesloten en ik zie niet waarom dat niet zou lukken. De samenwerking met Fernando wordt fantastisch. Hij is een coureur waarnaar ik heb opgekeken en waaruit ik heel lang inspiratie heb gehaald. Ik kijk ernaar uit om met hem samen te werken en hem op het circuit onder druk te zetten om de doelstelling van het team te behalen.”

Fernando Alonso: ‘Ik ben heel blij dat ik terug ben in de Formule 1 en deel uitmaak van een nieuw hoofdstuk in de sport met het Alpine F1 Team. Ik heb hard gewerkt aan mijn terugkeer in de Formule 1 en mijn plan is om vanaf het begin direct aan te vallen. Het wordt enorm spannend om de eerste keer in de auto te rijden en ik hoop dat beide fabrieken van dat moment kunnen genieten. We vormen een sterk team en samen met Esteban moeten we de stijgende lijn van vorig jaar doortrekken en goede resultaten boeken. We realiseren ons dat het een enorm spannend seizoen wordt, maar we gaan de strijd graag aan. De auto ziet er geweldig uit en ik bewaar dierbare herinneringen aan racen in een blauwe Formule 1-auto.”

Guanyu Zhou: “Ik ben verheugd dat ik weer een jaar als testcoureur betrokken ben in mijn derde jaar als Alpine Academy-coureur. Dit wordt het tweede seizoen in die rol. In 2019 was ik betrokken als ontwikkelingscoureur. Het betekent dat ik de kans krijg om bij te dragen aan de progressie van het team, wat een enorm belangrijke ervaring voor mij is op mijn route naar de Formule 1. Als testcoureur help ik het team waar mogelijk; op het circuit of in de simulator in Enstone. Het Alpine F1 Team heeft het vertrouwen in mij uitgesproken en dat wil ik graag terugbetalen door een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de auto gedurende het seizoen.”