Van pitlane naar podium, Max Verstappen pakt P3 in Sao Paulo: “We geven nooit op”

Max Verstappen heeft in de Grand Prix van Brazilië een indrukwekkende derde plaats behaald, na een fenomenale inhaalrace vanuit de pitstraat. De regerend wereldkampioen werkte zich met sterk tempo en knappe inhaalacties naar voren en kwam uiteindelijk slechts drie tienden tekort om Kimi Antonelli van P2 af te houden. Lando Norris pakte de overwinning en vergroot daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap. George Russell en Oscar Piastri completeerden de top vijf in São Paulo.


“De race was best intens, er gebeurde veel”, zegt Max na afloop. “Ik moest natuurlijk heel wat auto’s inhalen vanaf de pitstraat, maar ik denk dat onze snelheid in alle stints gewoon sterk was. Soms was het lastig met het verkeer, maar om vanaf de pitstraat op het podium te staan, dat had ik absoluut niet verwacht. Zeker niet omdat we ook nog een lekke band hadden aan het begin, waardoor we opnieuw moesten stoppen.”


De Nederlander kijkt met trots terug op de race: “Een ongelooflijk resultaat. Ik ben daar heel blij mee, en ook gewoon heel trots op iedereen in het team. Gisteren was heel moeilijk, maar we geven nooit op. We blijven verbeteren en zoeken naar betere rondetijden, en gelukkig hebben we dat vandaag weer laten zien.”


De Red Bull-coureur benadrukt dat de race verre van eenvoudig was: “Ik probeerde gewoon zo snel mogelijk in te halen, want je wil niet te veel tijd verliezen. Maar sommige auto’s zaten in een DRS-trein, dus het was niet altijd simpel. Maar als je dat allemaal meeneemt, en we eindigen dan maar ongeveer tien seconden achter de winnaar, dan is dat voor ons echt ongelooflijk.”


Max start in Brazilië vanuit de pitstraat, nadat een dramatische kwalificatie hem gisteren niet verder bracht dan P16. De Nederlander wacht een flinke inhaalslag, maar bewees vorig jaar op dit circuit dat het kan. Bij de start komt het vooraan goed weg. Polesitter Lando Norris houdt Kimi Antonelli achter zich. Achterin gaat het mis: Lewis Hamilton raakt Colapinto en moet de pits in met een kapotte voorvleugel en beschadigde vloer. Thuisheld Gabriel Bortoleto zet z’n dramatische weekend voort en eindigt in de muur na contact met Lance Stroll, wat de eerste safety car van de race veroorzaakt.


In ronde vijf volgt de herstart en ontstaat opnieuw chaos. Piastri gaat voor een gewaagde dubbele inhaalactie op Leclerc en Antonelli, krijgt weinig ruimte en raakt de Mercedes. Die tikt Leclerc uit de race: de ophanging breekt af en zorgt voor de tweede safety car. Verstappen gebruikt het moment om van soft naar medium te wisselen na een lekke band.


Na de volgende herstart probeert Piastri meteen Norris aan te vallen, maar komt niet dichtbij genoeg. Verstappen is ondertussen zeer snel op zijn verse banden en schuift vanaf P16 rap door. Voor teamgenoot Yuki Tsunoda gaat het minder voorspoedig, want hij krijgt een tijdstraf van tien seconden omdat hij Stroll in de rondte tikt. Hamilton heeft het zwaar met zijn beschadigde vloer, maar rijdt na een tweede pitstop wel door. Piastri krijgt eveneens tien seconden straf: volgens de wedstrijdleiding is hij schuldig aan het eerdere incident.


Verstappen pakt onder andere Hamilton, Hülkenberg en Alonso en profiteert van pitstops voor hem. In ronde 24 ligt hij al op P4, negen seconden achter Russell, met alleen Norris die sneller is. Hamiltons dag wordt er niet beter op, want hij krijgt alsnog een tijdstraf van vijf seconden voor het incident in de eerste ronde met Colapinto. In ronde 31 komt raceleider Norris naar binnen voor zijn eerste pitstop. Hij wisselt naar softs en kiest daarmee duidelijk voor een tweestopper. Hij komt achter Verstappen terug op P4. Max rijdt dan 23 ronden op zijn mediums en kan Norris niet achter zich houden. Tsunoda krijgt opnieuw tien seconden, omdat hij zijn eerste straf niet correct heeft ingelost.


In ronde 35 maakt Verstappen zijn tweede stop. Hij gaat naar nieuwe mediums en valt terug naar P12, maar begint direct aan een inhaalrace. Binnen enkele ronden heeft hij onder anderen Sainz en Lawson te pakken, en doordat enkele coureurs voor hem de pits in gaan, staat hij al snel weer op P5. In ronde 39 valt Hamilton definitief uit, wat Ferrari een dubbele DNF oplevert. Piastri maakt zijn pitstop en int zijn tijdstraf. Hij komt terug op P8, maar haalt Lawson snel in en sluit aan achter Max. Als Bearman, Antonelli en Russell naar binnen gaan, schuift Verstappen op naar P2. Wanneer Norris in ronde 51 stopt voor zijn tweede stop, pakt Max de leiding. “Niet slecht”, klinkt het op de radio. Het gat van Norris naar Max is acht seconden.


Piastri stopt ook opnieuw en valt terug naar P7. In ronde 55 maakt Max zijn laatste pitstop en komt terug op P4 op de zachte band. Met nog tien ronden te gaan, rijdt hij het gat naar Russell snel dicht. Een fraaie aanval rond de buitenkant van bocht 1 brengt hem naar een sterke derde plek. Met nog vijf ronden te gaan heeft Max Antonelli in zicht. Max rijdt binnen DRS, maar de jonge Mercedes-coureur verdedigt sterk. Ook de andere Mercedes-coureur moet in zijn spiegels kijken met Piastri vlak achter hem, één klein foutje kan alles omgooien. Verstappen blijft aandringen, maar Antonelli houdt stand. Op de finish is het verschil slechts drie tienden: Antonelli tweede, Verstappen derde. Kampioenschapsleider Norris pakt de overwinning en loopt verder uit op de concurrentie, terwijl Russell en Piastri als vierde en vijfde finishen.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl