Vooruitblik Belcar Skylimit Winter Endurance met twee opvallende deelnemers

Zaterdag 15 november werpen de lichten van Circuit Zolder tot 22.00 hun schijnsel over de baan. Dan vormt de Race Promotion Night de start van het nieuwe kampioenschap Belcar Skylimit Winter Endurance, dat drie evenementen bevat. Samen met twee opvallende deelnemers blikken we vooruit op de openingsrace, die volledig in het donker plaatsvindt.

Van de verschijning van een BMW E36 325i in een startveld sla je niet steil achterover, totdat je hoort dat eigenaar Ron Vaessen met zijn crew 250 kilogram aan gewicht wist te besparen. “Hij weegt net geen duizend kilo. Uiteindelijk kostte het project wel een stuk meer tijd dan vooraf gedacht, want ik kocht de auto drie jaar geleden al en kon er pas afgelopen zomer voor het eerst mee racen. Hij komt uit Estland en was al wel als racewagen gebouwd, maar wij hebben hem helemaal leeggetrokken en laten richten.” Overbodig staal wegslijpen werd een missie op zichzelf: volgens de eigenaar ging letterlijk elke centimeter die er te veel aan zat eruit, zelfs tot en met het vervangen van het leidingwerk door slangen, terwijl al het plaatstaal van de koets het veld ruimde voor polyester. “Een carbon airbox scheelt ook nog weer wat. De motor is gereviseerd, maar verder redelijk standaard, afgezien van andere nokkenassen. Voor de toekomst staat een dogbox op het programma, maar ik wilde eerst uitproberen of ik echt warm zou worden van de auto. Nou, het was liefde op het eerste gezicht. De BMW biedt een geweldige handling: je voelt hem volledig aan, in tegenstelling tot de weliswaar snellere, maar veel zwaardere M2 CS waarmee ik vorig jaar endurance heb gereden.”

Heel raar probleem
Met een Intrax-onderstel, AP Pro-remmen en de rugdekking van het ervaren BMW-team Monnens Motorsport lijkt de E36 helemaal startklaar voor de Race Promotion Night, zeker na een eerste wedstrijd in augustus en een testdag begin oktober. “Er kwamen wat kinderziekten aan het licht, die we intussen opgelost hebben. We vonden enige olielekkage en de remmen voelden niet top aan, bovendien trad in de Reabocht op Circuit Zolder telkens een heel raar probleem op: dan viel de auto stil. Het bleek dat er olie wegvloeide van de sensor en dat gaf een foutmelding, waardoor de motor afsloeg. Met een schot in de carterpan konden de technische mannen dat verhelpen.” Ron Vaessen vormt een rijdersequipe samen met de ervaren coureurs en kampioenen Tom Vanderheyden en Brent Verheyen (zijn achterneef). “Het wordt mijn tweede Race Promotion Night. Kijk, de 24 Uur van Zolder geldt natuurlijk als de hoogmis, maar daar is dit eigenlijk de lightversie van. Ik vind het de puurste vorm van endurance, met allemaal gelijkgezinde liefhebbers op de baan en niet te veel show eromheen. We rijden niet voor het Gouden Kalf, al hoop ik samen met mijn teamgenoten natuurlijk wel zo hoog mogelijk te eindigen. Zolang we de prachtige body van de auto maar sparen, want daar ben ik heel trots op.”

GR Yaris
Tijdens de 24 Uur van Zolder baarde een compacte Japanse driftkikker opzien: een heuse GR Yaris, toch een auto die we eerder associëren met de rallysport. “Dat klopt, maar sinds 2025 is hij toegelaten in de VT2-klasse op de Nürburgring,” vertelt Didier Dexters. “De Duitse renstal Manheller heeft er een aantal geprepareerd en één daarvan konden wij overnemen.” Een logische keuze voor de coureur (en oud-rallycrosser) uit Maasmechelen, die uit een Toyota-nest komt. “Mijn vader en oom waren tot in het recente verleden dealer van het merk en raceten in de jaren tachtig met een AE86. Daarnaast racet mijn teamgenoot Patrick Dubois met een Supra GT4. Die wordt gerund door Roos Racing, net als de GR Yaris nu. Eigenlijk hebben we hem vooral gekocht voor de Belcar Skylimit Winter Endurance, want in de koude en natte maanden met bladeren op de baan vind je haast niks beters dan deze vierwielaandrijving met rally-DNA. Op een droge baan is de meerwaarde minder groot, maar wanneer het asfalt gladder wordt, kun je echt het verschil maken.”

Achilleshiel Voor de Race Promotion Night vindt Dexters niet alleen Dubois, maar ook Arno De Bruyn en Nicolas Konings aan zijn zijde. “We leggen nu de laatste hand aan de GR Yaris, die in de 24 Uur van Zolder toch wat kinderziekten vertoonde, ook al konden we de wedstrijd wel uitrijden. In de laatste fase stonden we een tijd stil met een defect aan de versnellingsbak, die bekend staat als de achilleshiel van deze auto. Net als veel rallyteams vervangen we hem door een sequentiële transmissie, speciaal voor dit model ontwikkeld door Drenth Gearboxes. Verder moeten we wat extra koelers toevoegen bij de remmen en het achterdifferentieel, die anders te warm worden.” Daaruit blijkt maar weer dat je een bijzonder capabele rallywagen niet automatisch een-op-een kunt inzetten op het circuit. Toch heeft Didier Dexters er na overwegend goede ervaringen in de 24 Uur van Zolder voldoende vertrouwen in om alle drie de endurances van de Belcar Skylimit Winter Endurance in zijn agenda te zetten. “In ieder geval met drie man en ik denk dat we de vierde ook nog wel overhalen. Mocht dat niet lukken, dan is dat geen ramp, want met zijn drieën redden we die wedstrijden van vijf uur ook prima.” Lachend: “De laatste keer in Zolder zat ik totaal elf uur en tien minuten achter het stuur, dus in theorie zou ik alles alleen kunnen doen.”

Kalender Belcar Skylimit Winter Endurance
Zaterdag 15 november: Race Promotion Night, Circuit Zolder, 17.00-22.00 uur
Zondag 14 december: Skylimit 5 Hours, Circuit Meppen, 12.00-17.00 uur
Zondag 1 maart: Final 5 Hours, Circuit Zolder, 13.00-18.00 uur

Klassenindeling Belcar Skylimit Winter Endurance (Uitgaande van rondetijden op Circuit Zolder)
Klasse 5: 1:44-1:48 minuten
Klasse 4: 1:48-1:51 minuten
Klasse 3: 1:51:-1:54,5 minuten
Klasse 2: 1:54,5-2:00 minuten
Klasse 1: 2:00+ minuten

Meer informatie: www.belcarsprintcup.be

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl