Formule BRL V6 gaat eindelijk los

Met weemoed denkt menig autosportliefhebber terug aan de tijd dat er single-seaterkampioenschappen in de Benelux werden gehouden. Oude sentimenten zullen vanaf nu plaatsmaken voor nieuwe sensaties, want de eerder aangekondigde Formule BRL V6 is na de coronaperiode uit de ijskast gehaald en moet vanaf 2026 een volwaardige competitie opleveren. Voor wie daar nog aan twijfelt: de eerste race is reeds verreden.

De geschiedenis van deze monoposto’s gaat terug tot het begin van deze eeuw. Ze werden ontwikkeld voor de Formula Chrysler Euroseries, die in 2001 onder de naam International Single-Seater Challenge (ISCC) van start ging. Via via belandden de achttien geraakte racewagens bij Harry Maessen, die ze tussen 2008 en 2014 individueel of in kleine partijtjes opkocht en later het plan uitrolde om ze te laten acteren in een eenheidskampioenschap. “Helaas gooide corona roet in het eten,” vertelt Maik Barten, die als coördinator de kar gaat trekken bij de klasse die de naam Formule BRL V6 gaat dragen. Het plan verdween in de ijskast, maar werd allerminst bevroren. “Harry Maessen gaf de technische mensen van Raceway Venray de opdracht om de motoren en versnellingsbakken te reviseren en alles na te lopen, om daarmee de auto’s raceklaar te zetten.” Zulke investeringen doe je uiteraard niet zonder een duidelijke doelstelling.

Alternatief
Er ligt dus een nieuwe competitie met formulewagens in het verschiet. “Welbeschouwd het enige single-seaterkampioenschap in de Benelux,” stelt Barten. “Dat wil zeggen: allemaal onderling identieke auto’s, dus een eenheidsklasse. Kijk naar Nederlandse coureurs als René Lammers, die moesten uitwijken naar het Spaans Formule 4-kampioenschap om carrière te maken in deze tak van de racerij. Dichter bij huis bieden wij nu een alternatief aan voor jonge talenten én liefhebbers van formulewagens, tegen veel lagere kosten. We moeten de exacte berekeningen nog maken op basis van de eerste race-ervaringen die we nu opdoen, maar ga er gerust vanuit dat je minder budget nodig hebt dan de bedragen die in de top van de karting circuleren. De auto’s zijn zo goed dat we ze niet hoeven door te ontwikkelen, waardoor we het kostenplaatje in de hand kunnen houden.”

In eerste instantie, dat wil zeggen in het seizoen 2026, zal het kampioenschap vier of vijf raceweekenden tellen. “Juist om de drempel laag te houden willen we niet te hard van stapel lopen. Het wordt een mix van de circuits Zandvoort, Assen, Zolder en Raceway Venray, zoals het er nu naar uitziet.”

Verrassing van de dag
Het verklaart waarom op 10 september vier Formule BRL V6-bolides competitie met elkaar bedreven binnen de Vrije Formule Klasse van ’s lands grootste breedtesportorganisatie in de racerij. Dat zorgde voor de verrassing van de dag op TT Circuit Assen. “Iedereen kwam naar ons toe met vragen over de auto’s en de plannen die we ermee hebben,” vertelt Barten. Hij stapte zelf aan boord voor de vuurdoop, net als Frank Wouters, Joep Hendriks en de Amerikaanse coureur Mike Wise, een bekende van Raceway Venray vanuit de V8 Oval Series. Het herintredingsproces van de knap serieuze formulewagens, uitgerust met een 3,5-liter V6-motor van Chrysler en een sequentiële Hewland-zesbak, verliep vlekkeloos en alle vier de auto’s haalden in de drie wedstrijden de finish. De rondetijden? Constant 1:42 minuten op Hoosier-slicks. “De beste banden die bestaan voor zulke racewagens. In het Amerikaanse Indy NXT-kampioenschap worden ze ook gebruikt. Uiteraard leggen we straks ook regenbanden klaar voor de teams. Tijdens de evenementen zullen we hen ondersteunen met technische mensen en onderdelen vanuit een trailer die we meenemen. Van alle spullen ligt genoeg op voorraad en we beschikken zelfs over mallen om nieuwe bodypanelen te kunnen maken.”

Downforce
Raceway Venray werpt zich niet alleen op als organisator van de Formule BRL V6, maar gaat ook alle auto’s in eigen beheer houden, om daarmee de onderlinge gelijkheid en dus de zuiverheid van de competitie te waarborgen. De monteurs zullen de volledig verstelbare wielophanging en vleugels, welke een behoorlijke mate van downforce genereren, geheel naar de wensen van de coureurs en de inzichten van de engineers op basis van data afstellen. Met 360 pk op slechts 650 kilogram, mede dankzij een carbon monocoque, ziet het er qua pk-gewichtsverhouding (1,81) allemaal kerngezond uit.

Staan de sterren vanaf nu gunstig voor de Formule BRL V6? De spectaculaire machines zouden het op grond van hun kwaliteiten zonder meer verdienen, zeker wanneer het nieuwe kampioenschap budgettair verantwoord blijft. Harry Maessen kennende, gaat hij daar wel voor zorgen.

Meer informatie: www.racewayvenray.com / lets-race@outlook.com

Tekst: Aart van der Haagen & foto’s: PR

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl