Yannick en Ayrton Redant, Kobe De Breucker, Kenneth Heyer en Dylan Pereira hebben in de kleuren van RedAnt Racing de 47ste editie van de 24 Hours of Zolder gewonnen. In hun Porsche 911 GT3 Cup vertrok het vijftal vanop de polepositie en finishte met vijf ronden voorsprong op de D’Ieteren Luxury Performance by NGT Porsche 911 GT3 Cup van Laurens Vanthoor, Bertrand Baguette, Cédric Wauters, Glenn Van Parijs en Robin Knutsson. 35.000 toeschouwers woonden een zeer geslaagde editie van de nationale uithoudingsrace in Limburg bij.

Na een zege van Bert Redant zelf, aan het stuur van een Porsche van Belgium Racing in 2013, was het nu zijn team – met onder meer zijn zonen – dat de zege in Zolder op zak stak. De #93 Porsche van RedAnt Racing reed maar liefst 763 van de in totaal 823 afgelegde ronden aan de leiding. Ze kregen voornamelijk weerwerk van de twee zwarte Porsche 911 GT3 Cup van D’Ieteren Luxury Performance, waarbij het exemplaar ingezet onder de naam D’Ieteren Luxury Performance by NGT tweede werd. Het podium werd vervolledigd door Saelens-Saelens-Zaenen-Dejonghe-Latorre in het exemplaar van Q1 Trackracing met een achterstand van tien ronden. De #98 Belgium Racing Porsche van Cool-Verheyen-Bertels-Gräper eindigde vierde en de VR Racing by NGT Porsche van de equipe Van Rompuy-Van Rompuy-Estre-Edgar-Kern vervolledigde de top vijf.
“We hebben de perfecte race gereden”, aldus Ayrton Redant. “Onze strategie klopte als een bus en we konden al vroeg in de race een buffer maken. Verder lieten we geen steken vallen en deze zege is de onze.”
Bertrand Baguette toonde zich dan weer grootmoedig in de nederlaag: “Ze waren sterker en hebben verdiend gewonnen.”
“Ik denk dat we inderdaad een mooie editie hebben beleefd, met een enorme sfeer rond het circuit en dat voor 35.000 toeschouwers”, aldus Harry Steegmans. “We zijn erg gelukkig en willen hiermee de basis voor de toekomst leggen.”
Noteren we nog dat de Haas Audi R8 LMS in handen van Stienes Longin de snelste ronde in de race liet noteren, maar de wagen van Longin-Lismont-Guelinckx-Guelinckx kwam na een technisch euvel niet verder dan de dertiende stek.

Heel diverse winnaars in de klassen
De klasse GT Sport werd overtuigend gewonnen door de SRT Mercedes-AMG GT4 in handen van de jonge rijders Jarne De Meulder, Alex De Schepper, Vic Stevens en Alec Verbergt, die tevens achtste algemeen eindigden. Zij vormden de jongste équipe op de piste. Enkel in de openingsfase kwam de Hamofa Motorsport BMW M4 GT4 van de broers Rob, Kris en Mark Verhoeven en de Brit Nigel Greensall, die tweede werd, even aan de leiding. De BMS Motorsport BMW van Baelus-Maes-Mertens-Van Woensel-Loeman eindigde derde in de klasse.

Stevens Motorsport won met Jochen en Xavier Stevens en Nick Van Pelt de klasse Super Sport. Hun gloednieuwe BMW M2 was constant vooraan te vinden en telde drie ronden voorsprong op de IC Motorsport by Tuinhuizen Cockaerts BMW M240i van Baeten-Gepts-Molemans-Bollen-Wilsens. Ook de derde plaats werd door een BMW ingenomen: de Racing Projects-Team Heiveld-bolide van Meynendonckx-Meynendonckx-Meynendonckx-Van Apers-Claes.

Club Sport werd gewonnen door de #57 IR pwrd by GRT Motorsport BMW 330i van Ive Van der Aa, Gerben De Meulder, Benjamin Moechars, Gilles Puelings en Daan Dirkx. De BMW streed lang met de 4OUR Racing by Roos Motorsport Toyota Yaris om de zege, maar de Toyota van het trio Dubois-Dexters-Branckaerts kreeg versnellingsbakproblemen in de slotfase en werd tweede. Atrex Motorsports kwam alsnog als derde over de meet. Ook in Club Challenge werd de top drie door teams met een BMW samengesteld. Het werd een dubbel voor BMW Team Van Der Horst, met winst voor Maxim Vermeulen, Peter De Waegemaeker, Peter S’Jongers en Ben Poelmans, met vijf ronden voorsprong op Finders-Werckx-Lambregs-Stevens. De ML Autosport BMW van “Rocco”-Koninckx-Beyers-Sterken-Polderman werd derde.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
