De bom is gebarsten bij Red Bull Racing. Teambaas en CEO Christian Horner is na ruim twintig jaar uit zijn functie ontheven, zo bevestigen bronnen vanuit de fabriek in Milton Keynes – waar het personeel woensdagochtend is ingelicht – aan De Telegraaf. Laurent Mekies wordt doorgeschoven vanuit zusterteam Racing Bulls om Horner per direct op te volgen. Red Bull heeft het nieuws inmiddels bevestigd.

Horner (51) wordt door de top van het moederbedrijf van Red Bull verantwoordelijk gehouden voor de mindere resultaten. Na spoedberaad tussen de Thai Chalerm Yoovidhya en de Oostenrijker Mark Mateschitz, die samen de aandelen van het energiedrankjesconcern bezitten, en sportbaas Oliver Mintzlaff is de conclusie getrokken dat Horner ondanks een contract tot en met 2030 moet wijken.
Het is een keiharde maatregel, vlak na de Grand Prix van Groot-Brittannië. Daarin finishte regerend wereldkampioen Max Verstappen als vijfde en zijn teamgenoot Yuki Tsunoda (opnieuw) buiten de punten. Een week eerder was het in Oostenrijk, nota bene de thuisrace van Red Bull, ook helemaal misgegaan.
Vorig jaar lag Horner al flink onder vuur, toen in aanloop naar het Formule 1-seizoen bekend werd dat het moederbedrijf van Red Bull een intern onderzoek was gestart na aantijgingen van grensoverschrijdend gedrag van de teambaas. Horner werd tot twee keer toe vrijgepleit. De later weggestuurde medewerkster in kwestie liet het er niet bij zitten en stapte naar de arbeidsrechter. Die zaak dient in januari 2026.

Machtsstrijd binnen Red Bull
De aantijgingen en het interne onderzoek legden vorig jaar een flinke machtsstrijd bloot binnen Red Bull, tussen de Oostenrijkse en Thaise tak. Duidelijk was destijds dat Horner de steun had van de Thaise grootaandeelhouder Yoovidhya, die 51 procent van de aandelen van Red Bull in handen heeft. De Brit zelf gaf onlangs nog aan nooit te hebben gedacht aan opstappen. Maar ook Yoovidhya, die bij de Grand Prix van Oostenrijk nog van de partij was, vindt het nu genoeg geweest.
Na een zeer dominant 2023 begon Red Bull het vorige seizoen ook nog goed, maar al snel werd duidelijk dat het team werd voorbijgestreefd door met name McLaren. Het was aan Verstappen te danken dat de renstal nog feest kon vieren, nadat de Nederlander ondanks een mindere auto alsnog zijn vierde wereldtitel op rij binnenhaalde. Bij de constructeurs zakte Red Bull echter weg naar de derde plek. Hoewel het contract van Sergio Pérez in juni nog werd verlengd, besloot Red Bull aan het einde van het seizoen afscheid te nemen van de Mexicaan en hem af te kopen.
Dit jaar is het van kwaad tot erger gegaan. Red Bull staat vierde bij de constructeurs, al won Verstappen nog twee wedstrijden. Liam Lawson werd na twee races vervangen door Tsunoda, maar de teamgenoten van Verstappen pakten gezamenlijk in twaalf races slechts zeven punten. Ondertussen is de laatste weken duidelijk geworden dat Verstappen twijfelt aan zijn toekomst bij Red Bull en Mercedes geïnteresseerd is om hem weg te kapen. Volgend jaar – als de regelementen in de sport helemaal op de schop gaan – gaat Red Bull voor het eerst met een zelf ontwikkelde motor rijden.

Vertrek van kopstukken
Red Bull raakte de voorbije jaren daarnaast de nodige topmensen kwijt. Rob Marshall vertrok in 2023 en stapte over naar McLaren, dat mede dankzij de ideeën van het hoofd van de technische afdeling hét toonaangevende team in de Formule 1 is geworden. Vorig seizoen maakten topontwerper Adrian Newey (naar Aston Martin) en sportief directeur Jonathan Wheatley (nu teambaas van Sauber) eveneens na jaren van trouwe dienst hun vertrek bekend. Dat gold ook voor hoofdstrateeg Will Courtenay, die volgend jaar aan de slag gaat bij McLaren.
Horner ontving eind vorig jaar zijn tweede koninklijke onderscheiding in Engeland en mag zich Commander of the Order of the British Empire noemen. Laurent Mekies neemt zijn taken over.
Wie wordt de nieuwe teambaas van Max Verstappen?
Mekies (48) stond sinds begin vorig jaar aan het roer van Racing Bulls, dat hem over had genomen van Ferrari. Daarvoor was hij onder meer actief bij de FIA.
Horner was sinds de start van Red Bull Racing in de koningsklasse van de autosport, in 2005, de teambaas. In die lange periode won het team acht wereldtitels bij de coureurs (vier voor Sebastian Vettel en vier voor Verstappen) en zes kampioenschappen bij de constructeurs.
Bron: Telegraaf
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
