Opel elektrificeert de rallysport sinds 2021 met de ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’ en de Opel Corsa Rally Electric. Het unieke concept omvat diverse innovaties, waaronder de mobiele laadinfrastructuur van ‘s werelds eerste elektrische merkencup. De opdracht was duidelijk: een duurzame laadoplossing zonder generatoren. De laadinfrastructuur moest krachtig, flexibel en gebruiksvriendelijk zijn om te voldoen aan de hoge eisen van de rallywereld. Vanaf het rallyseizoen van 2025 stelt Opel opnieuw de norm, met een revolutionair efficiënt nieuw mobiel laadsysteem van Opel-partner SCHALL-E.

Efficiënte laadoplossing met gelijke voorwaarden voor alle teams
Elke rallywagen beschikt voortaan over een eigen laadstation met geïntegreerde opslagcapaciteit van 160 kWh, gevoed via een standaard laagspanningsaansluiting. Daardoor is een transformator op het middenspanningsnet niet langer nodig. De lagere basisbelasting voorkomt spanningspieken tot 2 megawatt en vermindert zo zowel inspanning als kosten. De nieuwe mobiele infrastructuur van Opel-partner SCHALL-E maakt ook gebruik van stroom van regionale aanbieders. Opel garandeert dat 100 procent van de elektriciteit afkomstig is uit hernieuwbare bronnen.
Een ander voordeel: de 216 batterijcellen van de Corsa Rally Electric, met een totale capaciteit van 50 kWh, worden in ongeveer 25 minuten opgeladen met de maximale laadcapaciteit van 100 kW. Zo zijn de elektrische rallywagens snel weer klaar voor de volgende klassementsproef. Tegelijkertijd kunnen teams – indien nodig – onderhoud uitvoeren terwijl de auto wordt opgeladen. Gelijke omstandigheden voor alle deelnemers blijven daarmee gewaarborgd – cruciaal voor de opzet van de eerste elektrische merkencup ter wereld.
Mobiel, modulair, tijdbesparend: infrastructuur inzetbaar op elke locatie
De volledige laadinfrastructuur is compact en past op twee vrachtwagens met oplegger. Zodoende is het systeem zeer praktisch voor het rondreizende rallycircus. Het mobiele systeem kan naar elke rallylocatie in Europa worden vervoerd – zowel in stedelijke als landelijke gebieden en met zeer korte voorbereidingstijd. Het opbouwen of afbreken duurt slechts één dag. Het nieuwe systeem vereist geen waterkoeling, heeft eenvoudiger bekabeling en dunnere kabels dan voorheen.
Een bijkomend voordeel met het oog op steeds wisselende omstandigheden ter plaatse: de laadpunten zijn niet gebonden aan een vaste opstelling, maar kunnen vrij en onafhankelijk worden geplaatst. Het systeem is modulair opgebouwd en daardoor aanpasbaar aan specifieke wensen van de gebruiker en inzetbaar voor uiteenlopende toepassingen – waaronder gebruik in het rallyserviceterrein. De mobiele laadinstallatie is daarmee perfect aangepast aan de rallyomgeving en maakt het mogelijk om alle voertuigen continu van maximale laadcapaciteit te voorzien.

Eenvoudiger en efficiënter laden voor teams
“Het kiezen van een laadinfrastructuur die optimaal aansluit bij de behoeften van de ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’ was een complex proces”, stelt Jörg Schrott, Head of Opel Motorsport. “Onze vorige infrastructuur was de beste oplossing in de afgelopen jaren. Maar de ontwikkelingen in elektromobiliteit gaan snel en er zijn nu systemen op de markt die nog beter bij onze eisen passen. Omdat we nu werken met laagspanning, is een eigen transformator niet meer nodig. Het nieuwe systeem met batterijopslag is even krachtig, maar eenvoudiger op te zetten en te bedienen, aanzienlijk kostenefficiënter en dus per saldo veel efficiënter. En voor de teams verandert er niets: ze komen aan bij de rally, sluiten de laadkabel aan – en de stroom gaat lopen.”
Vijfde seizoen ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’
Het 2025-seizoen van de ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’ is al in volle gang. De eerste race van het nieuwe seizoen vond plaats op 25 en 26 april tijdens ADAC Rallye Sulingen in Duitsland. Daarbij verschenen liefst vijftien exemplaren van de Opel Corsa Rally Electric aan de start. Het 2025-seizoen behelst in totaal zeven aantrekkelijke races in vier landen. De belangstelling voor ‘s werelds eerste en tot nu toe enige elektrische rallycup blijft onverminderd groot. Inclusief de aankomende seizoensopener in Sulingen heeft de merkencup sinds 2021 in totaal 63 coureurs uit 13 landen (Duitsland, Oostenrijk, België, Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, Roemenië, Hongarije, Spanje, Frankrijk, Engeland en Ierland) aangetrokken, waaronder 12 vrouwelijke coureurs.

Kalender ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’ 2025
25-26 april ADAC Rallye Sulingen (Duitsland)
23-24 mei ELE Rally, Eindhoven (Nederland)
14-15 juni Rallye Vosges Grand-Est, Gérardmer (Frankrijk)
15-16 augustus ADAC Saarland-Pfalz Rallye, St. Wendel (Duitsland)
5-6 september Rallye Mont-Blanc Morzine (Frankrijk)
26-27 september ADAC Rallye Stemweder Berg, Lübbecke (Duitsland)
16-19 oktober Central European Rally, Passau (WRC, Duitsland/Oostenrijk/Tsjechië)
Deelnemerslijst ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSe’
Nr. Driver/Co-Driver
1 Anthony Rott / Adrien Rott (Frankrijk)
2 Alex Español / Borja Odriozola (Spanje)
3 Christian Lemke / Jan-Eric Bemmann (Duitsland)
4 Tom Heindrichs / Jonas Schmitz (België)
5 Fabian Kamermans / Stefan Müller (Nederland)
6 Johannes Wittenbeck / Maximilian Kugler (Duitsland)
7 Marcel Neulinger / Silvano Winkler (Oostenrijk)
8 Kilian Nierenz / Milena Raithel (Duitsland)
9 Arwed Jungnickel / Aaron Jungnickel (Duitsland)
10 Simon Steitz / Jochen Rheinwalt (Duitsland)
11 Nico Neulinger / Jakob Ruhsam (Oostenrijk)
12 Thyrsa Eertmans / Justine Demeestere (België)
13 Maximilian Lichtenegger / Pascal Raabe (Duitsland)
14 Aoife Raftery / Hannah McKillop (Ierland)
15 Sebastian Lange / Paul Gehbauer (Duitsland)
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
