Voor het 16e jaar in successie, langer dan bij welke andere race buiten de Duitse landsgrenzen dan ook, komt de Duitse toerwagenserie naar Zandvoort. Van vrijdag 15 tot en met zondag 17 juli is Circuit Park Zandvoort het decor voor het vijfde van de in totaal negen raceweekeinden van het DTM-seizoen 2016. Dat betekent: drie vrije trainingen, twee kwalificaties, twee races en volop toerwagenspektakel van uitzonderlijke klasse. Met Audi, BMW en Mercedes-AMG zijn de drie Duitse premium-merken in de serie vertegenwoordigd, maar er is meer: ook het FIA EK Formule 3, de Porsche Carrera Cup Deutschland en de Audi Sport TT Cup komen als vaste supportseries van de DTM naar Zandvoort. Bovendien komt, na de succesvolle première op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, de TCR Benelux voor het eerst op Nederlandse bodem in actie. Ingrediënten genoeg dus voor een spectaculair en afwisselend raceweekeinde. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar via www.dtm.com. Op www.circuit-zandvoort.nl kunnen racefans alle informatie over het evenement vinden.

DTM - Lausitzring 2016, GER - Foto: Gruppe C

 De DTM behoeft natuurlijk nauwelijks nog introductie, want de serie spreekt wereldwijd tot de verbeelding van autosportliefhebbers. Speciaal voor de competitie gebouwde toerwagens met achterwielaandrijving van een vierliter V8-motor, goed voor een vermogen van zo’n 500 pk, vormen het hart van de serie. Audi brengt acht RS 5 DTM’s aan de start, BMW neemt met acht M4 DTM’s deel en Mercedes-AMG heeft acht C 63 DTM’s ingeschreven. De coureurs zijn uitgekozen op basis van hun capaciteiten, ‘pay drivers’ zijn er in de DTM niet. Jonge coureurs die eerder in de Formule 3 successen behaalden, doen het nu vaak goed in de DTM. Anderen stapten over vanuit de GT-sport. Voor sommigen kan succes in de DTM leiden tot een stap naar de koningsklasse, de Formule 1. De DTM-kampioen van vorig jaar, Pascal Wehrlein, is daarvan het meest recente voorbeeld.

Twee races per weekeinde, nog meer actie
Sinds vorig jaar zijn er per DTM-weekeinde twee races: op zaterdag een wedstrijd van 40 minuten en op zondag een race van een uur, inclusief verplichte pitstop waarbij alle vier de banden moeten worden gewisseld. Deze formule is zeer succesvol, want sinds de uitbreiding van het aantal wedstrijden groeide bij vrijwel elk DTM-evenement zowel het aantal bezoekers op het circuit als het aantal televisiekijkers voor de live-uitzendingen. Met op vrijdag, zaterdag en zondag elk een vrije training en op zaterdag en zondag elk een aparte kwalificatie voor het bepalen van de plaatsen in de startopstelling voor de races zijn de DTM-auto’s dit jaar vaker in actie te zien dan ooit tevoren.

#5 Mattias Ekström, Audi RS5 DTM, #10 Timo Scheider, Audi RS5 DTM, #22 Lucas Auer, Mercedes-AMG C 63 DTM

Zeven verschillende winnaars uit acht races
Als er één ding is dat de eerste vier DTM-weekeinden van dit seizoen hebben uitgewezen, dan is het wel het feit dat het veld dit jaar beter uitgebalanceerd is dan ooit. In de eerste acht races, gehouden op Hockenheim, de Red Bull Ring, de Lausitzring en de Norisring, waren er zeven verschillende winnaars. In de kwalificatietrainingen was er zelfs nog meer variatie, want bij elke race stond er een andere coureur op de pole-position. Beide gegevens zijn een record in de DTM. Met de Oostenrijker Lucas Auer (Mercedes-AMG) op de Lausitzring en de Zwitser Nico Müller (Audi) op de Norisring behaalden twee coureurs recentelijk hun eerste DTM-overwinning. De andere winnaars van dit seizoen waren Paul Di Resta (Mercedes-AMG), Marco Wittmann en Timo Glock (beide BMW) en Miguel Molina en Edoardo Mortara (beide Audi). Mortara is de enige die tot nu toe twee races gewonnen heeft.

Marco Wittmann komt als leider in de tussenstand naar Zandvoort
BMW-coureur Marco Wittmann, de DTM-kampioen van 2014, komt als leider in de tussenstand van de DTM naar Zandvoort. De Duitser overtuigt vooral door zijn constantheid: in zeven van de acht races reed hij in de punten. Zo kwam hij tot een totaal van 75 punten, maar de Italiaanse Audi-coureur Edoardo Mortara zit hem dicht op de hielen: ondermeer dankzij zijn genoemde twee overwinningen heeft Mortara een achterstand van slechts twee punten op Wittmann. Nog eens drie punten daarachter staat Paul Di Resta als best geklasseerde Mercedes-AMG-rijder op de derde plaats. Ook de Brit Jamie Green (Audi, 4e met 63 punten) en de Belg Maxime Martin (BMW, 5e met 62 punten) hebben, met maximaal 50 te winnen punten per weekeinde, nog alle kansen en hopen op een goed resultaat in Zandvoort. In de afgelopen vijf jaren waren de successen tijdens de Nederlandse DTM-races mooi gelijkmatig verdeeld tussen Audi en BMW met elk drie overwinningen. De meest recente zege van Mercedes-AMG op Circuit Park Zandvoort dateert alweer uit 2010, maar bij het merk uit Stuttgart is men vastbesloten om dit jaar daaraan weer een succes toe te voegen.

Motorsports / DTM: german touring cars championship - 1. race Hockenheimring, GER, #18 Augusto Farfus (BRA, BMW Team MTEK, BMW M4 DTM), #36 Maxime Martin (BEL, BMW Team RBM, BMW M4 DTM), #2 Gary Paffett (GBR, Mercedes-AMG DTM Team ART, Mercedes-AMG C 63 DTM)

Uitgebreid support-programma
Met maar liefst vier klassen en elf races in het support-programma hoeven bezoekers zich over gebrek aan actie op de baan tijdens het DTM-weekeinde op Circuit Park Zandvoort bepaald niet te beklagen. Het FIA EK Formule 3 begint op Zandvoort aan zijn tweede seizoenshelft. In deze klasse staan zeer getalenteerde jonge coureurs uit vele landen aan de start om in de voetsporen van bijvoorbeeld Max Verstappen te proberen om zich in de kijker te rijden voor hogere klassen. Tijdens het weekeinde zijn er drie Formule 3-races, met ondermeer het Nederlandse team Van Amersfoort Racing. De Porsche Carrera Cup Deutschland is ook een vast element in het DTM-programma. Deze klasse, waarin wordt gereden met de 460 pk sterke Cup-versie van de beroemde Porsche 911, werkt twee wedstrijden af. Tot de deelnemers behoort de Nederlander Wolf Nathan.

Voor het eerst komt dit jaar ook de Audi Sport TT Cup op Circuit Park Zandvoort in actie. De serie werd vorig jaar geïntroduceerd en geldt als een fraaie aanwinst in het Europese autosportlandschap. Er wordt gereden met de Audi TT cup-auto, goed voor 310 pk. Tijdens de race kunnen de rijders een aantal malen voor korte tijd beschikken over 30 pk extra vermogen om het inhalen te vergemakkelijken. Allard Kalff neemt op Zandvoort als gastrijder aan de klasse deel. Daarnaast is de voor dit jaar nieuwe TCR Benelux tijdens het DTM-weekeinde te gast op Zandvoort. In de klasse staan productietoerwagens van vijf verschillende merken aan de start. Teams en coureurs uit Nederland en België vullen het grootste deel van het startveld, maar ook WTCC-fabriekscoureur Norbert Michelisz heeft inmiddels zijn deelname op Zandvoort aangekondigd.

Toegangskaarten in de voorverkoop via www.dtm.com
Toegangskaarten voor het DTM-weekeinde op Circuit Park Zandvoort zijn in de voorverkoop te bestellen via www.dtm.com. Kaarten zijn in de voorverkoop goedkoper dan aan de dagkassa’s tijdens het evenement, dus vroege beslissers zijn in het voordeel. Naast de hoofdtribune tegenover de pitstraat worden er langs het rechte stuk van start en finish, bij de Hans Ernst Bocht en op het binnenterrein van paddock 2 extra tribunes opgesteld. Daarnaast is er natuurlijk toegang tot het duinterrein. De toegang voor kinderen tot en met zes jaar is gratis, voor jongeren van 7 t/m 14 jaar en voor gehandicapten geldt een korting van 50 procent. Meer informatie over het evenement is te vinden op www.circuit-zandvoort.nl.

Foto’s: DTM.com – Hoch-Zwei.net

Motorsports: DTM race Zandvoort, Start #12 Daniel Juncadella (ESP, Muecke Motorsport, Mercedes-AMG C63 DTM) *** Local Caption *** www.hochzwei.net