Endurance staat tegenwoordig weer volop in de belangstelling binnen de clubsport en daarom verdient het noorden – na de laatste keer in 2018 – zonder meer zijn eigen versie. Zondag 10 december krijgt het raceseizoen daar zijn besluit met ‘ACNN into the dark’, bedoeld voor coureurs die niet bang in het donker zijn.

Duistere praktijken daar in het noorden, maar dan wel met een knipoog. De ACNN rekt zijn nieuwe zesuurswedstrijd helemaal op tot begin van de avond, tot het moment dat de beheerder van TT Circuit Assen écht het licht uitdoet. “Er bestaat in Nederland niet veel gelegenheid meer om nog in het donker te kunnen racen,” aldus Rutger Griemink, die samen met Eltjo Bieckmann het format heeft uitgewerkt. “Althans, niet in de tak van sport die endurance heet, terwijl veel coureurs dat wel ontzettend gaaf vinden. Vandaar onze aanvraag bij het circuit om onze wedstrijd van kwart voor één ’s middags tot kwart voor zeven ’s avonds te houden… en met succes. Rond half vijf begint het te schemeren en om vijf uur is het echt helemaal donker, dus rijd je een significant deel van de race met de lampen aan. Die moeten dus volledig functioneren, dat spreekt voor zich. Uiteraard staan er grote lichtmasten om op specifieke plekken bij te schijnen, zoals de instuurpunten van de bochten. Wij kunnen ons nu al voorstellen dat dat alles een geweldig sfeertje gaat scheppen. Erwtensoep hoort daar natuurlijk bij. Die staat de hele dag te pruttelen.”

Eenvoudige spelregels
De ACNN, die zaken liever niet nodeloos ingewikkeld maakt, hanteert eenvoudige spelregels. Griemink: “We laten alleen toerwagens en GT’s toe die op het TT Circuit Assen niet sneller gaan dan 1:55 minuten en die binnen de geluidsnorm van 95 decibel blijven. Op basis van rondetijden hebben we een indeling gemaakt naar zes klassen, aangevuld met een speciale divisie voor uitsluitend PTC-auto’s, die aan het reglement van de desbetreffende cup voldoen. Tenzij het echt heftig regent dient iedereen op semislicks te rijden, te bestellen via Racebanden.nl. Airjacks en lpg als brandstof staan we niet toe. Een stint mag maximaal tachtig minuten duren en voor teamgenoten die liever niet één auto delen kennen we een koppelklasse, met de voorwaarde dat het twee racewagens betreft die in dezelfde divisie passen.” Kennelijk voorziet ACNN into the dark in een behoefte, want een week na de aankondiging in de sociale media stond de teller qua ingeschreven aantal equipes al op veertien. Je zou kunnen veronderstellen dat daar een zeker verband ligt met het eindejaarsfeest dat de organisatie aansluitend houdt, maar de lijst met aanmeldingen toont aan dat een redelijk percentage deelnemers uit het westen des lands komt en normaliter niet in het noorden racet.

200 punten
Ergens tussen die windstreken in zit Björn Molkenboer, die zijn bedrijfspand huurt van Theun Miedema en ook via die weg anderhalf jaar geleden met de PTC Racing Cup in aanraking kwam. Een opmerkelijke zijsprong voor iemand die dit jaar nog vier nationale rally’s afwerkte met een Mitsubishi Lancer Evo VI. “De monteurs die altijd meegaan zeiden dat ze zelf ook wel iets zouden willen rijden. Het begon met het bouwen van één auto en toen riep mijn broer Niels: ‘Hé grappig, doe er mij ook maar eentje.’ Zelf ga ik niet racen hoor, dat wordt een beetje te duur in combinatie met rallysport.” Ondanks de jonge autorensporthistorie van het team blijkt er al endurance-ervaring aanwezig. “Twee keer de 24 Spa-Francorchamps met C1’s. Het teamspel, dat vinden wij mooi. Met elkaar de strategie uitzetten en alles wat daarbij komt kijken. Van tevoren zorg je ervoor dat de auto’s ‘200 punten klaarstaan’ en verder moet je gewoon een portie geluk hebben. Wij brengen sowieso één Citroën C1 mee en misschien nog enkele meer, afhankelijk van de animo. Ik hoop dat er diverse meedoen, want dan krijg je een mooie, urenlange strijd. Ze zitten immers heel dicht bij elkaar qua rondetijden.”

Test
Liefde is: samen racen bij de ACNN… into the dark. Romantischer gaat het niet worden. “Ik zie een test aankomen,” grinnikt Wolter Zijlstra, die tijdens de zesurige uitputtingsslag een BMW E36 gaat delen met zijn vriendin Gea Paas Broekman. “Mooie naam, hè? Het klinkt alsof ze van adel is, maar er zit eerder racebloed dan blauw bloed in. Bijna elke trackday bij Advanced Driving School pakken we wel mee. Zelf race ik in het DTC met mijn Zilhouette, maar ik kan lezen en schrijven met de E36 van Gea en zijzelf natuurlijk ook. We hebben overigens eerder endurance gereden bij de ACNN, in 2018, alleen haalden we toen de finish niet. Ik was zo gebrand op het podium dat de auto het niet volhield; er brak een draagarm voortijdig af. Aan de voorbereiding zal het nu niet liggen, want CaspeRS runt onze BMW, bijgenaamd ‘Kermit’ vanwege zijn kleur. Als we de wedstrijd nou uitrijden en het verloopt allemaal een beetje naar wens, dan zie ik het er wel van komen dat mijn vriendin volgend naar meer bij de ACNN gaat racen.” Dat wordt 10 december vast en zeker bij kaarslicht besloten.”

Tijdschema ACNN into the dark

Zaterdag 9 december

19.00-21.00: inschrijven en keuring

Zondag 10 december

08.30-10.00: inschrijven en keuring
09.30-10.00: briefing (verplicht voor alle deelnemers)
10.30-11.30: tijdtraining
12.30: uitrijden voor de startopstelling
12.45-18.45: zesuursrace

Klassenindeling ACNN into the dark (op basis van rondetijden)

Unlimited-klasse: 1:55-1:58 minuten
Masters-klasse: 1:58-2:01 minuten
Legends-klasse: 2:01-2:04 minuten
Super Pro-klasse: 2:04-2:07 minuten
Pro-klasse: 2:07-2:10 minuten
Koningsklasse: 2:10 minuten of hoger
PTC-klasse: rondetijd n.v.t.

Meer informatie en inschrijven op: www.acnn.nl

Tekst: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl