Max Verstappen is als vierde geëindigd in een uiterst spannende Grand Prix van Abu Dhabi. De Nederlander kwam bij de start in aanraking met Hulkenberg, waardoor hij terugviel tot de laatste positie. Een strakke race en een uitstekende strategie brachten Verstappen weer terug tot de vierde stek. Nico Rosberg wist met een tweede plek het wereldkampioenschap te veroveren. Racewinnaar Hamilton probeerde met alle macht Rosberg op te houden, om er zo voor te zorgen dat de Duitser ingerekend kon worden door de coureurs achter hem, maar slaagde hier niet in. Vettel veroverde de laatste podiumplek.

15204162_983721311732548_1463476008_o

“Ik ben heel tevreden”, blikt Max terug op zijn race. ”Nadat ik laatste lag na de eerste bocht, om dan je weg naar voren te vechten en één stop over te slaan, denk ik dat dit het beste was dat we konden doen. Het is vrij normaal dat mensen die twee stops maken, betere banden hebben en daardoor beter kunnen aanvallen. Dat was ook met Vettel het geval. Ik denk dat het een goede race was.”

Gevraagd naar wat er gebeurde bij de start laat Max weten: “Hulkenberg had een erg goede start en ik denk dat hij niet verwachtte dat ik half naast hem zat. Hij nam gewoon de bocht en ik kon geen kant meer op, maar ik zie het als een race-incident, kan gebeuren. Ik dacht we beginnen weer achteraan en dan zien we wel waar we eindigen. De één-stopper was oorspronkelijk niet het eerste plan, maar toen dacht ik bij mezelf ik probeer gewoon zo lang mogelijk door te rijden en dat lukte gelukkig. Toen ik twee lag, probeerde ik zo lang mogelijk de rest achter mij te houden totdat ze weer moesten stoppen, en toen zag het er positief uit en dat heeft goed uitgepakt.”

Tenslotte kijkt Max tevreden terug op het seizoen: “Het was een speciaal jaar voor mij, daar ben ik erg gelukkig mee. Ik ben erg blij om met een goed resultaat het jaar af te sluiten. Vooral na gisteren kan ik heel tevreden zijn met deze race. Ook wil ik Nico Rosberg feliciteren met het behalen van het kampioenschap. Hij heeft een goed seizoen gehad en hij heeft het verdiend.”

15204266_983721318399214_361447668_o

Er staat veel op het spel in de laatste race van het seizoen: Rosberg en Hamilton vechten samen uit wie van hen wereldkampioen wordt en Max Verstappen kan Vettel nog de vierde plek in het kampioenschap afhandig maken. Tevens rijden Massa en Button hun laatste Formule 1-race.

Bij de start komt Verstappen redelijk weg vanaf zijn zesde startplek. In de eerste bocht komt hij echter in aanraking met Hulkenberg, hierdoor spint de Nederlander en valt hij terug naar de laatste positie. Er staat Max een inhaalrace te wachten. Over de boordradio vertelt Verstappen: “Er was niet veel ruimte. De auto voelt nog goed aan.” Aan kop van het veld behoudt Hamilton de leiding, gevolgd door Rosberg, Raikkonen en Ricciardo. Na de eerste omloop vindt Verstappen zich alweer terug op de zeventiende positie. Na ronde zeven is hij zelfs opgeklommen tot P10.

In dezelfde ronde komt Hamilton binnen voor zijn eerste pitstop. Met een nieuwe setje zachte banden komt hij vlak voor Verstappen weer de baan op. Een ronde later duikt ook Rosberg de pits in om banden te wisselen. De Duitser verschijnt echter vlak achter Verstappen terug op het asfalt. Rosberg probeert in de ronden erna verscheidene keren om Verstappen, die dan alweer op de tweede positie ligt, voorbij te steken, maar slaagt hier niet in. In de tussentijd sluiten Raikkonen, Ricciardo en Vettel ook aan. “Dit is wat we nodig hebben”, krijgt Verstappen te horen over de boordradio.

Jenson Button kan zijn succesvolle Formule 1-carrière geen passend einde geven. In ronde dertien breekt een deel van zijn voorwielophanging en is hij gedwongen de McLaren in de pitstaat te parkeren. Onder luid applaus verlaat de wereldkampioen van 2009 zijn auto. Twee ronden later moet ook Kvyat het strijdtoneel verlaten. Op hetzelfde moment meldt Max over de boordradio wat grip te verliezen aan zijn achterbanden.

15216061_983721288399217_1647691286_o

Verstappen kan nog even door rijden met prima rondetijden, alvorens Rosberg in ronde twintig met flink wat moeite aan hem voorbij weet te komen. De Nederlander besluit vervolgens om de pits in te duiken en wisselt naar de zachte banden. Hiermee kan hij doorrijden tot het eind van de race, in tegenstelling tot de zeven coureurs voor hem die nog een keer moeten stoppen.

Met rasse schreden weet de Limburger in te lopen op Perez, om de Mexicaan in ronde 26 voorbij te steken. Door pitstops van Ricciardo en Raikkonen ligt Verstappen dan alweer op de vierde positie. Hamilton laat zich na zijn tweede pitstop wat terugzakken, waardoor Rosberg, Verstappen en Ricciardo aan kunnen sluiten. Aan kop rijdt dan nog Vettel, die wacht tot de 38e ronde om zijn tweede pitstop te maken. Hij valt hiermee terug tot P6.

Als aan een touwtje rijden de mannen van Mercedes achter elkaar aan, met ongeveer drie seconden daarachter de beide Red Bulls. Sainz en Palmer krijgen het in ronde 43 met elkaar aan de stok, terwijl ze de leiders van de race om hun oren krijgen. Palmer tikt Sainz aan, waarbij de Spanjaard de race moet beëindigen. Vettel is ondertussen snel onderweg op zijn nieuwe set super zachte banden. In ronde 46 weet de Duitser de vierde plek van Ricciardo af te snoepen en gaat vervolgens op jacht naar de derde plek van Verstappen. Op zijn DRS weet Vettel in de 51e ronde voorbij te komen aan de Nederlander.

In de slotfase is het ongemeen spannend aan kop van het veld. Leider Hamilton houdt Rosberg overduidelijk op, hierdoor kan Vettel aansluiten achter Rosberg. De Ferrari-coureur weet echter geen aanval te plaatsen, waardoor Rosberg tweede blijft. Dit is voldoende om zijn eerste Formule 1-wereldkampioenschap te veroveren, 34 jaar na het kampioenschap van zijn vader Keke. Lewis Hamilton wint de race, terwijl Max Verstappen finisht op een keurige vierde positie, waardoor de Nederlander een fantastisch jaar afsluit op een vijfde positie in het kampioenschap.

15233605_983721291732550_1915671554_o