Grootste trackday-organisator van Nederland bestaat 10 jaar

Op 31 januari 2006, vlak voor middernacht, ging de website van Driving Fun online. In 10 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot de grootste trackday-organisator in Nederland, met jaarlijks zo’n 80 evenementen in binnen- en buitenland.

“Het bijzondere aan Driving Fun is dat het bedrijf is voortgekomen uit een online community”, vertelt mede-oprichter en directeur Peter Tunissen. “We zijn begonnen als internetforum, met iets meer dan 40 leden op de eerste dag dat we live gingen. We wilden destijds leuke evenementen organiseren met een groep autoliefhebbers die de behoefte had om lekker te kunnen rijden.” Het rijplezier stond toen al centraal, vandaar ook de naam. Nu gebruikt men bijvoorbeeld online booking tools en facebook-events, maar via een forum kun je elkaar goed op de hoogte houden. De populariteit van Driving Fun nam toe en na enkele kleinschalige evenementen kwam de focus op het circuitrijden te liggen.

Ferrari-458-Speciale_Ascari

Tunissen kijkt met veel plezier terug op het pionieren in de beginjaren. “Met vrijwilligers was het organiseren toen nog redelijk goed te doen, maar in het vijfde jaar hadden we maar liefst 17 evenementen. Het begon op werk te lijken en de financiële-, en aansprakelijkheidsrisico’s voor ons als privé-personen namen toe.” De groep liefhebbers was niet meer beperkt tot de ‘harde kern’ van het forum. Er ontstond simpelweg meer vraag naar onze evenementen. Diverse partijen uit de autosport hadden de circuitdagen van Driving Fun ontdekt. Prijzen voor circuithuur namen echter flink toe. We moesten kiezen tussen inkrimpen naar de kleinschalige evenementen, of doorpakken en groter groeien. In dat laatste geval moesten we gaan professionaliseren. Driving Fun werd een B.V. en het organiseren van de circuitdagen was definitief werk geworden.

We namen bewust een risico door juist nog meer trackdays te gaan organiseren, op verschillende circuits. We deden ook dingen die niemand anders deed, zoals een circuitweek in Frankrijk. We gingen van circuit naar circuit en de deelnemers vonden het fantastisch. Door buiten kaders te denken ontdek je ook waar je kracht ligt. “Eigenlijk is het simpel. Ieder circuit dat op een rijdbare afstand ligt en de moeite waard is, heeft onze aandacht,” aldus Tunissen, die zelf centraal in Limburg woont. Het is voor hem logisch dat circuits als Bilster Berg, Spa-Francorchamps, Zolder en de legendarische Nürburgring Nordschleife het liefst meerdere keren op de kalender horen te staan, naast Zandvoort en Assen. “We hebben een partnership met Ascari Race Resort in Zuid-Spanje. Dat werkt iets anders dan een circuitdag op Zandvoort. Mensen zetten hun auto op transport en pakken het vliegtuig om vervolgens twee dagen volle bak te rijden voordat ze weer terugvliegen. Voor veel mensen is het rijden op circuits een goede manier om werk en stress even opzij te zetten. Ontzorgen is onderdeel van onze dienstverlening.”

In de loop der jaren ontstond de behoefte om ook racecursussen en bedrijfsincentives te gaan organiseren. Mensen voelden zich bij Driving Fun op hun gemak en waardeerden de service en onderlinge sfeer. “We organiseren nu ook een een paar keer per jaar een licentiecursus en onze nieuwe Masterclass is heel positief ontvangen. Dat is bedoeld voor ervaren rijders en amateur coureurs. Tijdens de DFAcademy Masterclass kun je jezelf en je auto verbeteren onder begeleiding van professionals als Cor Euser, Jan Lammers en Tom Coronel. Ze tillen zowel de rijders als auto’s naar het allerhoogste niveau. Dat is geen verkoopverhaal, maar echt indrukwekkend om mee te maken. De kennis, ervaring en enthousiasme spat ervan af. ”Toch blijven de trackdays de basis van het bedrijf.“ Dat is waarmee we begonnen zijn en dat is wat we willen blijven doen. DF Trackdays zijn net zo geschikt voor raceteams die een dag willen testen als voor autoliefhebbers die hun auto voor de eerste keer op een circuit willen uitproberen. Het merendeel van de rijders heeft een racelicentie, maar je merkt iedere dag dat er nieuwelingen zijn die instructies krijgen en leren wat circuitrijden inhoudt. Dat blijft geweldig om te doen en ook na tien jaar verveelt het onszelf nog lang niet. We blijven daarom investeren in nieuwe raceauto’s voor de verhuur, onze business club en bedrijfsuitjes. Het doorontwikkelen is een continu proces. Eigenlijk is de link tussen ondernemen en de autosport daarmee wel gelegd, maar even stilstaan bij wat er in 10 jaar is gebeurd voelt ook goed.

BMW-M3-GTS_Nurburgring