Rallycoureur Timo van der Marel heeft na zijn spetterende optreden in de Rally Islas Canarias opnieuw een uitstekend resultaat geboekt. Tijdens de snikhete 53ste ELE Rally eindigden Timo en vaste co-pilote Rebecca van der Marel als eerste in de R2-klasse. Tevens was de Opel ADAM R2 de snelste tweewielaandrijver van het deelnemersveld. In het algemeen klassement eindigden Timo en Rebecca op de negende positie.

 

 

Timo van der Marel won de vorige ELE Rally ook al op overtuigende wijze, alleen ging het dit jaar iets minder soepel: “De ELE Rally is compleet anders dan de rally op Gran Canaria en dus is ook de set-up van de auto heel anders. Maar omdat de laatste rally zo goed verliep, lieten we de 1 cm verlengde wielbasis hetzelfde. Dat was helaas geen succes”, zegt Timo. “Een centimeter kinkt als heel weinig, maar het werkte totaal niet. Daar hebben we van geleerd.”

Gesmolten motorsteunen
Nadat de set-up van de Opel ADAM R2 was aangepast, konden Timo en Rebecca op zaterdag meteen vol in de aanval. Na twee proeven ontstonden er echter weer problemen. “Het was die dag zó heet. In de auto liep de temperatuur al op tot zo’n 60 graden Celsius, maar onder de auto werd het nog véél heter. Uiteindelijk begonnen de kunststof motorsteunen te smelten. Elke keer bij gas en gas los voelde je een harde klap. Om te voorkomen dat alles zou afbreken, hebben we de motorsteunen van de reserve ADAM R2 (auto van vorig seizoen) erop gezet. Daarna ging het weer goed en konden we de overwinning in de R2-klasse veiligstellen. En met de negende plek in het algemeen klassement ben ik ook wel tevreden. We hebben het maximale eruit gehaald”, aldus Timo.

 

 

Zeventien klassementsproeven
De ELE Rally keert jaarlijks terug op de rallykalender en staat altijd garant voor het nodige spektakel. De 53ste ELE Rally bestond uit zeventien klassementsproeven, verreden over twee etappes, verdeeld over twee dagen (26 en 27 mei 2017). De totale lengte van de rally bedraagt zo’n 445 kilometer, waarvan circa 160 kilometer op snelheid gereden wordt. De klassementsproeven van de ELE Rally bevinden zich voornamelijk in de omgeving van Helmond en Eindhoven.

Meer uitdaging
Timo van der Marel reed met de Opel ADAM R2 in 2016 een fantastisch seizoen. Hij werd Nederlands kampioen in de RC4-klasse (voorwielaandrijving) en werd tweede in het algemeen klassement van het Nederlands Kampioenschap Rally. In de zoektocht naar meer uitdaging werd samen met Opel Nederland en de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) een divers en meer uitdagend rallyprogramma samengesteld met vier internationale rally’s en twee populaire rally’s in Nederland, te weten de ELE Rally en de Vechtdalrally.

 

 

Opel ADAM R2 helemaal nieuw
De Opel ADAM R2 voor dit seizoen is compleet nieuw, maar technisch identiek aan de ADAM R2 uit 2016 waarmee Timo kampioen werd. De Opel ADAM R2 is voorzien van een hoogtoerige 1,6-liter ECOTEC 16V-viercilindermotor met 136 kW (185 pk) vermogen en 190 Nm koppel, in combinatie met een sequentiële vijfversnellingsbak. Het maximumtoerental bedraagt 8.800 toeren per minuut. Verder is de ADAM R2 voorzien van een sperdifferentieel en een speciaal afgesteld onderstel voor optimale tractie op allerlei soorten ondergrond.

Kijk voor meer informatie over de Opel ADAM R2 en Timo van der Marel op opel.nl/motorsport.

 

 

Opel ADAM R2 helemaal nieuw
De Opel ADAM R2 voor dit seizoen is compleet nieuw, maar technisch identiek aan de ADAM R2 uit 2016 waarmee Timo kampioen werd. De Opel ADAM R2 is voorzien van een hoogtoerige 1,6-liter ECOTEC 16V-viercilindermotor met 136 kW (185 pk) vermogen en 190 Nm koppel, in combinatie met een sequentiële vijfversnellingsbak. Het maximumtoerental bedraagt 8.800 toeren per minuut. Verder is de ADAM R2 voorzien van een sperdifferentieel en een speciaal afgesteld onderstel voor optimale tractie op allerlei soorten ondergrond.

Kijk voor meer informatie over de Opel ADAM R2 en Timo van der Marel op opel.nl/motorsport.

Top 10 algemeen klassement ELE Rally 2017

1: Jasper van der Heuvel – Mitsubishi Lancer Evo X – 1:39:18.3

2: Piet van Hoof – Mitsubishi Lancer Evo IV – 1:39:18.6

3: Hermen Kobus – Skoda Fabia R5 – 1:39:36.4

4: Bob de Jong – Citroën DS3 R5 – 1:40:31.1

5: Piet-Hein van der Heijden – Ford Fiesta – 1:44:10.0

6: S. Andersen – Mitsubishi Evo X – 1:46:21.3

7: Lambert Parren – Mitsubishi Lancer Evo X – 1:46:21.6

8: Steve Fernandes – Peugeot 207 S2000 – 1:46:40.1

9: Timo van der Marel – Opel ADAM R2 – 1:47:38.0

10: Henk Vossen – Ford Fiesta R5 – 1:47:45.0