Ze waren goed op dreef, Mirco Schultis, Patrick Simon, Alex Kapadia en Renger van der Zande, met de Martini Mercedes SLS AMG. Na de nodige perikelen met de auto zat het tempo er goed in en reed het Pro-Am team voorin. Een kleine schuiver van Patrick Simon had echter grote gevolgen. Exit 12-uurs Bathurst na vijf uur.

Uiteindelijk stond het team er glimmend bij, zondagmorgen kwart voor zes lokale tijd. In de aanloop naar de start was er nog veel werk geweest voor het Erebus team dat de Martini Mercedes dit weekend voor zijn rekening had genomen. Op vele punten bleek de auto niet lekker te functioneren en kwam de snelheid er maar niet in. Maar startrijder Renger van der Zande kon enthousiast melden bij zijn stint in het ochtendgloren dat de auto inmiddels als een zonnetje liep. De tijden deden niet onder voor de twee collega Mercedes auto’s van Erebus, bemand door alleen maar professionals.

Na een stevige inhaalrace lag de equipe inmiddels op de achtste plaats algemeen en had een top vijf klassering in het verschiet, met een podium in de Amateur klasse (Pro-Am) als vooruitzicht. Maar in de 133ste ronde ging het mis voor Patrick Simon in het gedeelte met de snelle bochten bergafwaarts. Hij miste een punt en stuiterde vervolgens tussen de vangrails van links naar rechts. Einde oefening voor het team, maar wel een ervaring rijker.

Renger : “Tja dit is balen. Daar doe je het niet voor. De auto is fors beschadigd , dus verder rijden had geen zin. Ik had een lastige start, waarbij ik een crashende auto moest ontwijken. Daardoor kon ik van achteraan de race weer gaan opbouwen, wat wonderwel lukte. Ondanks de smalle baan heb ik op vele plaatsen goed kunnen inhalen, wat ons weer in de voorste gelederen bracht. Ook Alex Kapadia wist een goed tempo aan te houden, waardoor we een mooie finale in het verschiet hadden. Het mocht niet zo zijn. Ook crashen is autosport helaas….. “.

5d8d7279-6809-40c9-8f32-17f9134ce917