Traditioneel start begin januari met de Roar before the 24 hrs of Daytona het Amerikaanse lange afstand seizoen voor GT’s en Prototypes. Renger van der Zande is er ook dit jaar weer bij en opent daarmee voor zichzelf in 2016 een vol en uitdagend raceseizoen.

The ‘Roar” is als driedaagse training voor de 24 uur van Daytona een begrip in de autosport. Letterlijk verwijst “roaring” naar het brullen van de motoren drie weken voor de echte start van de 24 uur. Het zal dit jaar de 54ste editie van deze legendarische race worden. Renger van der Zande treedt in de Le Mans Prototype klasse aan met het Starworks Motorsport team, samen met zijn collega’s Alex Popow, Chris Cumming en Jack Hawksworth. Het is een sterke formatie die kansrijk is voor een overwinning in de LMPC klasse.

Deze Roar in het zonovergoten Florida is voor de Nederlandse International echter ook de aftrap van een vol en uitdagend race programma in 2016. De 11 races voor het Amerikaanse IMSA lange afstand kampioenschap zal hij steeds rijden met de Oreca-Chevrolet Le Mans Prototype auto. Maar verder zal Renger van der Zande zeer veel races rijden in de GT klasse in verschillende continenten, zoals het Midden Oosten, Azië, Australië en Europa, afwisselend in lange afstand races en in sprintraces. Over 10 dagen is er de 24 uur van Dubai en later de 12 uur van Bathurst in Australie , waar hij nog met de Mercedes-Benz SLS AMG aantreedt. Verder liggen de Langstrecken races op de Nordschleife van de Nürburgring, de 24 uur van de Nürburgring, de 24 uur van Francorchamps, maar ook weer de Grand Prix van Macao in het verschiet. Daar is de inzet met de nieuwe Mercedes GT3 AMG voorzien. En vermoedelijk komen daar gedurende het seizoen nog andere races en exhibitie races bij.

Ondertussen combineert van der Zande als raceprofessional dit programma met zijn werk voor Gullwing Race Insurance als verzekeraar van race risico’s.
Renger : “De Roar is de aftrap van een vol seizoen racen over de hele wereld. En vooral de afwisseling in wagentypes, wedstrijdtypes en weertypes, en ook het steeds weer samenwerken met verschillende teams vind ik heel mooi. In Amerika spreekt de racecultuur me erg aan, maar anderzijds is het werken in een fabrieksomgeving met Mercedes Benz ook heel inspirerend. En de combinatie met het verzekeringswerk in de motorsport omgeving begint zijn vruchten af te werpen, daar ben ik erg blij mee. Na een korte Kerstperiode met rust is de ROAR een echt startsein voor 2016!

8261a88d-0c55-4eb2-b924-c29fe42c1b5c