Nog niet zo lang geleden brachten we het nieuws in omloop dat in 2024 definitief de Radical Cup Nederland van start gaat. In de basis een nationale serie, maar de organisatie is enthousiast aan het lobbyen bij gelijksoortige merkenklassen in Europa om uitwisselingsprojecten te initiëren. Een weekendje Oulton Park zit er sowieso aan te komen en de Engelsen zelf steken het water over om hun Radicals op Zolder uit te laten.

De mannen van Radical Nederland, vader Eddie en zoon Melvin van Dam, trekken er stevig aan. Ze verwierven eerder dit jaar het officiële dealerschap van het sportscar-merk voor onze contreien en leggen daar wat racerij betreft hun volledige focus op, zonder zich om andere autosportactiviteiten te hoeven bekommeren. Belangrijk, want met zulke nicheproducten voor fijnproevers moet je aan de weg blijven timmeren. Het inrichten van een eigen werkplaats plus aanverwante faciliteiten in Zwolle verkeert in de afrondende fase en op zaterdag 16 december kunnen belangstellenden dat met eigen ogen bewonderen. Dan staat er namelijk een open dag op stapel. “Bedoeld als vrijblijvende kennismaking met de producten, met het bedrijf en met ons,” zegt Eddie van Dam. “We beogen tevens een ontmoeting te arrangeren tussen bestaande Radical-eigenaren en mensen die interesse hebben om in onze nieuwe competitie te stappen, zowel teams als rijders.” Melvin: “Eerder al, zondag 10 december tijdens de KNAF Testdag op Circuit Zandvoort, stellen we serieuze gegadigden in de gelegenheid om een SR1 of SR3 aan de tand te voelen tijdens een sessie van een aantal ronden.”

Ook andere sportscars
Inmiddels ligt het format van de Radical Cup Nederland vast. “We sluiten ons aan bij V-Max Racing Management oftewel de Supercar Challenge, waar we een eigen veld krijgen,” aldus Eddie van Dam. “Dat is voor alle deelnemers prettiger en veiliger, omdat onze downforce-auto’s nu eenmaal zeer snelle rondetijden scoren, erg laat kunnen remmen en extreem hoge bochtsnelheden behalen. We splitsen onze serie uit naar drie divisies: SR1, SR3 en overige. Bij die laatste categorie moet je denken aan de topmodellen van Radical, dat wil zeggen de SR8, SR10 en RXC, maar we laten ook sportscars van andere merken toe. Geen LMP’s, wel modellen met uitdrukkelijk downforce, zoals een Saker, een Norma of een Revolution. Die vinden binnen Nederland vrijwel nergens competitie, omdat de meeste toerwagens en GT’s nauwelijks partij voor ze vormen. Bij ons in de Radical Cup Nederland zijn ze van harte welkom. Met name van Sakers weten we dat er hier en daar best nog wat exemplaren in schuren en loodsen staan, aangezien er in het verleden wel enkele tientallen circuleerden binnen de toen zo succesvolle eigen competitie.”

Samenwerkingsverbanden
De kalender van de Radical Cup Nederland zal – onder voorbehoud – zes evenementen tellen, qua accommodaties verdeeld over Circuit Zandvoort en TT Circuit Assen (beide tweemaal), Circuit Zolder en Oulton Park in Groot-Brittannië. Dat laatste heeft volgens Melvin van Dam alles te maken met het uitwisselingsproject zoals de heren dat voor zich zien. “Op dit moment bestaan er binnen Europa vier nationale Radical Cups, naast ons eigen initiatief voor 2024. Dan praat ik over het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Scandinavië en Roemenië. Hoe mooi is het dan om naar samenwerkingsverbanden te zoeken en in een gevarieerd programma twee of misschien wel drie landelijke series in één veld te combineren? We nemen een schot voor de boeg met de Engelsen, die dat als een geweldige kans zien om eens tegen redelijke kosten op het Europese vasteland te komen racen. In dit geval op Circuit Zolder in juli, tijdens het evenement Super Madness. Eerder al zullen wij met een delegatie teams en rijders afreizen naar Oulton Park om ons daar in de Radical Cup UK te mengen. We hopen en verwachten ook andere nationale competities voor zo’n gecombineerd evenement te organiseren. Met een beetje geluk staan er dan 30, 35 auto’s op de grid.”

Jonge talenten
Elk raceweekend van de Radical Cup Nederland bevat tweemaal dertig minuten vrije training, twintig minuten kwalificatie en tweemaal een sprintwedstrijd van dertig minuten. De organisatie richt tijdens die evenementen een professionele structuur in met onderdelenvoorziening voor alle modellen, ondersteuning van een data-engineer en gekwalificeerde monteurs en hospitality, bovendien lift de competitie mee op de televisie-exposure die de Supercar Challenge genereert via RTL 7. Radical Nederland kent een eigen renstal, maar de eerste externe teams hebben zich ook al aangemeld: NFR Motorsports van Thomas Verhoek en NiceRacing van Johan Land. “Met elkaar gaan we sterk inzetten op de SR1-divisie, als doorgroeiklasse voor jonge talenten richting de hogere niveaus in sportscar-, prototype- en formuleracerij,” zegt Eddie van Dam. “Zij kunnen de sensatie van downforce, snelheid en voertuigdynamiek ervaren voor een budget van circa 50.000 euro per jaar, alles meegerekend. Wie zich tijdig aanmeldt en voor half januari een nieuwe Radical SR1 bestelt, heeft de zekerheid dat deze voor de start van het seizoen medio april geleverd wordt. De auto kost omgerekend ongeveer 65.000 euro en als alternatief zijn er jonge gebruikte exemplaren beschikbaar tussen de 35 en 40 mille. Het Engelse reglement, dat wij een-op-een adopteren, trekt de specificaties exact gelijk, om een eerlijke competitie te garanderen. Wij kijken enorm uit naar 2024.”

Kalender Radical Cup Nederland (onder voorbehoud)

12-14 april: Voorjaarsraces Zandvoort
21-23 Juni Oulton Park (GB)
6-7 juli: Super Madness Zolder
2-4 augustus: Jack’s Racing Day Assen
14-15 september: Trophy of the Dunes Zandvoort
26-27 oktober Finaleraces Assen

Meer informatie: www.radicalnederland.nl

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl