De Historic Grand Prix Zandvoort (1-3 september) biedt ook dit jaar weer een prachtige mix van raceklassen en aansprekende demo’s. Wie het tijdschema van het evenement bekijkt, gaat het bijna duizelen. Het programma telt maar liefst zestien races en negen demo’s. Alle publiekstrekkers van de vorige edities komen weer in actie, traditioneel aangevuld met nieuwe raceklassen. De prijzen van de toegangskaarten beginnen in de voorverkoop al bij 15 euro.

 

 

Het FIA Masters Historic Formula One Championship, voor Formule 1-auto’s uit de jaren 1966 – 1985, doet in het eerste weekend van september de tijden van de Grand Prix van Nederland herleven. Het FIA Masters Historic Sports Car Championship, met ‘Le Mans’ sportscars uit de periode 1962 – 1974, staat ook dit jaar weer garant voor een groot en mooi startveld. Goed nieuws: de klassen Pre ’61 en Pre ’66 Grand Prix Cars, met onder meer historische Formule 1-auto’s, zijn dit jaar weer van de partij!

Springplank naar Formule 1
De 1.000 cc Formule 3-klasse was in de jaren 1964 – 1970 dé springplank voor jonge coureurs op weg naar de Formule 1. Bezoekers van de Historic Grand Prix Zandvoort konden vorig jaar al kennismaken met de ranke bolides. Niet alleen het publiek genoot, ook de deelnemers vonden het prachtig. Reken dit jaar dus wederom op een goedgevuld veld.

Nieuw dit jaar is de klasse Classic Formula 3, voor Formule 3-auto’s uit de jaren 1971 – 1984. Onder meer Jan Lammers en Alain Prost legden in deze auto’s de basis voor hun succesvolle carrière.

Tientallen jaren autosportgeschiedenis
De klasse Pre-War Sports Cars stal vorig jaar de show met een fraai startveld met prestigieuze merken uit de jaren ’20 en ’30. De deelnemers staan te popelen om ook dit jaar weer naar Zandvoort te komen met onder meer hun Bentley, Frazer Nash, Bugatti of Aston Martin.

De Gentlemen Drivers, de klasse voor GT’s tot en met 1965, en de Pre’66 Touring Cars zijn ‘oude bekenden’. De beide velden uit de Masters Series racen dit jaar samen met deelnemers aan het NK Historische Toerwagens & GT’s, met nog vollere velden tot gevolg.

Nieuw dit jaar is de Triumph Competition & British HTGT, die garant staat voor een afwisselend startveld van merken zoals Triumph, MG, Lotus en TVR. Het NK voor GT’s en Touring Cars (1966 – 1981) komt met het grootste startveld naar Zandvoort: 57 auto’s!

 

 

Demo-hoogtepunten
Het demoprogramma wordt traditiegetrouw een mooie mix van spraakmakende en unieke presentaties. De komst van de Lotus 49 waarmee Jim Clark in 1967 de Grand Prix van Nederland won, is al aangekondigd. De zege van Clark was tevens de debuutoverwinning van de legendarische Ford Cosworth Formule 1-motor, die de Formule 1 tot begin jaren ’80 domineerde.

Daarnaast komen er onder meer demo’s met nog meer bijzondere Formule 1-bolides. Vaste bezoekers van de Historic Grand Prix Zandvoort herinneren zich ongetwijfeld de demo’s van Force, met een verzameling Formule 1-auto’s uit de jaren ’80, ’90 en het begin van deze eeuw. Reken ook op demo’s met museumstukken van sportieve merken zoals Porsche en BMW. Een primeur is de demo van zijspanmotoren, een tak van motorsport die veelvuldig in actie kwam op het circuit van Zandvoort. Meer details over het demoprogramma worden de komende weken bekendgemaakt.

Uiteraard vindt op zaterdagavond 2 september de rijdersparade door de straten van Zandvoort plaats!

www.historicgrandprix.nl