Jim van den Heuvel heeft bij zijn debuut in het FIA World Rally Championship een uitstekende indruk achtergelaten. Het 18-jarige KNAF Talent First-rallytalent zag zijn optreden in de Rally van Zweden echter niet beloond met een mooie klassering. Aan de leiding liggend in groep N, was een kapot differentieel de oorzaak van een uitstapje, waardoor de jonge Nederlander ver terugviel, waarna hij een dag later moest opgeven toen bij het neerkomen na een sprong, de oliepomp van zijn Mitsubishi beschadigd raakte. “Het was helaas niet het debuut waar je van droomt, maar er gingen ook veel dingen goed en daarbij was het een supergave ervaring om in het wereldkampioenschap te rijden”, aldus Van den Heuvel.

1455629708-cd2i8090

Jim van den Heuvel maakt dit jaar zijn debuut in het FIA World Rally Championship en werkt daarin een volledig programma van zes wedstrijden af. Met een Mitsubishi Evo X van Van den Heuvel-Motorsport komt het KNAF Talent First-rallytalent uit in de klasse NR4 van het WRC2, de titelstrijd voor productieauto’s. Afgelopen weekend wachtte voor de pas 18-jarige Van den Heuvel de vuurdoop met de Rally van Zweden, bepaald niet de makkelijkste rally om op het hoogste niveau te debuteren. De omstandigheden maakten het in Zweden nog lastiger, want in plaats van overvloedige sneeuw, waren de temperaturen zo hoog, dat de rally moest worden ingekort en daarmee ook de voorbereiding in het water viel.

Het jonge Nederlandse talent, in Zweden bijgestaan door navigator Lisette Bakker, liet zich echter niet van de wijs brengen. “De verkenningen werden een dag opgeschoven en proeven geannuleerd. Maar desondanks bleven er nog genoeg hele mooie en leerzame proeven op bospaden over”, aldus Van den Heuvel. Ondanks zijn beperkte ervaring, toonde Van den Heuvel direct zijn talent door brutaal de kop te nemen in de klasse N. Helaas sloeg op de vijfde proef de pechduivel toe. “Het voordifferentieel ging kapot waardoor ik er twee keer afschoot en we tien minuten vast stonden in een sneeuwwal”, keek Van den Heuvel op zijn eerste dag terug. De serviceploeg slaagde er echter in het differentieel te repareren, waardoor Van den Heuvel en Bakker op dag twee weer aan de start stonden.

Opnieuw noteerde het Nederlandse duo snelle tijden, maar lang konden ze daar niet van genieten. “Helaas hebben we de finish niet gehaald. Na een jump landden we op een steen, waardoor de oliepomp beschadigd raakte. Dat was letterlijk einde oefening. Het was helaas niet ons weekend en het droomdebuut op WK-niveau waar je op hoopt. Maar toch kijk ik met een goed gevoel terug op de proeven die probleemloos verliepen. Daarbij was het een supergave ervaring om een WK-rally te rijden”, aldus Van den Heuvel, die na de eerste teleurstelling verwerkt te hebben, toch met een redelijk tevreden gevoel op zijn eerste WK-optreden kon terugkijken.

1455629801-cd2i8590