De 4de wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de East Belgian Rally, werd een afvallingswedstrijd. Op de snelle, natuurlijke proeven waren de streekrijders oppermachtig. Er stond geen maat op de lokale specialist, Rainer Hermann, die in zijn thuisbasis Sankt-Vith opnieuw de sterkste was. 

 

 

Van bij de start nam Rainer Hermann de wedstrijd in handen en hij zou de leidersplaats niet meer uit handen geven. Kortom, op zijn 63ste reed Hermann een beresterke East Belgian Rally.  “Ik heb me geweldig geamuseerd. Voor de gelegenheid had ik de BMW M3 E30 van Mats Van den Brandt gehuurd, de wagen waarmee Pieter-Jan Maeyaert de Omloop van Vlaanderen reed. Wat een geweldige wagen! Deze auto is veel sneller dan mijn Opel Ascona 400. De BMW heeft meer power, een beter chassis, stuurt beter en remt geweldig,” vertelde winnaar Rainer Hermann.

Zijn belangrijkste concurrent, Dirk Deveux, moest na enkele proeven zijn Ford Sierra Cosworth al aan de kant zetten met een probleem aan de versnellingsbak. Guino Kenis vond in de openingsronde het juiste gevoel niet, nadat hij een paar rally’s op onverhard had gereden.  “We reden op het Franse onverhard met de BMW 325i, een wagen die meer koppel heeft. Ik moest me vooral terug aanpassen aan de M3 E30. In de tweede ronde ging het een stuk beter,” vertelde Guino Kenis, die in het begin van de slotronde van de baan ging. Ook Michael Küches moest zijn Opel al vroeg aan de kant zetten, net als Arthur Kerkhove. Patrick Deblauwe voelde de transmissie van zijn Escort breken.

Slechts vijf Historic-deelnemers haalden de finish. De Luxemburger Yann Munhowen, die wel geen punten scoort voor het HBRC, strandde op de tweede plaats. Ook voor Munhowen was het een eerste kennismaking met zijn fonkelnieuwe BMW M3 E30, gebouwd door MATS. Derde werd zijn landgenoot Thierry Schloesser met een Ford Escort.

Sascha Oosterlinck werd met zijn Ford Escort keurig vierde, maar wel op bijna 8 minuten: “We hebben het maximum uit onze Pinto-motor gehaald, maar je mag onze tijden natuurlijk niet vergelijken met de chrono’s van de BMW’s. Ik heb het gevoel dat ik er alles uit heb gehaald, uit de wagen en uit de piloot,” lachte Sascha. De vijfde plaats ging naar Luc Caprasse met een Ford Escort Mk1.