Enkele dagen voordat de pakjes onder de kerstboom mochten geopend worden bezorgden Oeste Kart en Jo Lambrecht een mooi cadeau aan Calvin de Groot: zij willen in 2024 verdergaan op de ingeslagen weg en vertrouwen voor een tweede seizoen de fameuze #143 toe aan de 20-jarige Nederlander! 

 Hoewel hij in de eindstanden van het zesde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup slechts vijfde eindigde – en ook pas derde werd in de Junior-categorie – mogen we Calvin de Groot toch wel beschouwen als de revelatie van 2023. In tegenstelling tot zijn directe concurrenten Tomas De Backer, Alan Czyz, Esmee Kosterman of Johan Land verscheen hij immers pas tijdens de openingsmanche op Circuit Zandvoort voor de eerste keer aan de start in de Ford-merkencup. Ondanks dat prille debuut presteerde Calvin het daar op het Nederlandse duinencircuit om in de eerste confrontatie een wig te slaan tussen de kopmannen en prompt op het podium plaats te nemen op de tweede trede, naast winnaar Alan Czyz en Tomas De Backer! 

 “Het weekend was nochtans niet zo goed begonnen”, herinnert Calvin zich maar al te goed. “De motor van de voorziene auto ging stuk en even zag het er naar uit dat de #143 tijdens het openingsweekend niet aan de start zou verschijnen. Via de mensen van V-Max Racing kwamen we dan in contact met Mikael Verkade van MV Motorsport en werd een akkoord gevonden om bij hen een auto te lenen, die we evenwel in eigen beheer wilden runnen. Wegens geen ervaring, laat staan voldoende kennis van de auto, werd het een zeer stresserend weekend. In de eerste sessie stonden we nergens en pas na veel nachtelijk zoeken en sleutelen door de jongens die mij kwamen helpen en ingewonnen advies van Intrax, Hankook en andere teams, slaagden we erin tijdens de kwalificaties aansluiting te vinden met de toppers.” 

 In de bewuste Race 1, met omgekeerde grid en Calvin op plaats 6, speelden wisselende weersomstandigheden in het voordeel van de rijder van de hertekende MV-auto. 

 Dankzij mijn bezigheden op Circuit Zandvoort als instructeur en coach ken ik de piste als mijn broekzak. Niettemin besloot ik voorzichtig te starten, maar op de halfnatte piste had ik op plaatsen waar anderen sukkelden voldoende grip, maakte snelheid, kon zo aan mijn opmars beginnen en kreeg plots zicht op die tweede plaats. Voor mij was dat na die weken van hard labeur en herhaalde tegenslag één en al ontlading. Ja, geweend, dat deed ik tijdens de uitloopronde na de finish, maar dan van pure blijdschap!” 

 Na een vierde plek in Race 2 ging het achter het stuur van de échte Oeste Kart-Fiesta in de eerste confrontatie op wat bekend staat als ‘het mooiste circuit ter wereld’ crescendo, met een derde plaats, achter het duo De Backer-Czyz. In Race 2 was er een onzacht contact met De Backer, met een platte band en een vijfde plaats als resultaat. Ook de Zolder Superprix liep af in mineur: in het gewoel van de start van Race 1 liep hij in die mate schade op, dat het Zolderse weekend meteen voorbij was en er geen punten werden gescoord. Verlies aan motorvermogen was dan weer de oorzaak voor het missen van twee podiumplaatsen tijdens de populaire Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen. Terug op Circuit Zandvoort volgde er verbetering: in de Trophy of the Dunes vergezelde Calvin in Race 1 opnieuw het duo De Backer-Czyz op het podium en in de tweede confrontatie wrong hij zich andermaal tussen winnaar De Backer en diens Poolse rivaal Czyz! En dan volgde het Racing Festival in de Belgische Ardennen: pole position en magistraal winnaar van Race 1, voor Alan Czyz en nieuwkomer Jenson de Leeuw, in een MV-auto! Zoals we ondertussen weten, werd het eindklassement van die race na een klacht herschikt en won finaal Esmee Kosterman van Calvin en Tomas De Backer. 

 “In de tabellen staat deze overwinning aldus niet ingeschreven, maar voor mezelf en voor de ploeg van Oeste Kart ging ik op de piste als eerste over de eindmeet en mocht ik op het podium ook uitpakken met de grootste beker. Dat moment ga ik nog lang koesteren. Spijtig dat ik die prestatie in Race 2 niet heb kunnen doordrukken. De motor gaf niet het volle pond en na een pitstop ben ik nadien langs de piste stilgevallen. In de Finale Races verwezenlijkte ik nog de “pole position”, werd in Race 1 derde, maar in de ultieme rit kon ik de race opnieuw niet volmaken. Als ik de balans opmaak, is er niettemin heel veel tevredenheid. Voor zowel mezelf als het team, met de hulp van mijn vader Mark en enkele trouwe vrienden-mecaniciens, was het een zeer leerzaam jaar. Met vallen en opstaan hebben we de Fiesta in Cup-versie en de werking van zo’n weekend Fiesta-races onder de knie gekregen. Ja, ik ben trots op wat we samen hebben bereikt.” 

Trots, dat is Calvin nog meer op zijn entourage, met op kop eens te meer vader Mark én (stille kracht) mama Natacha, die erin slaagden race na race het nodige budget bij elkaar te harken en hiervoor zelfs overgingen tot een overigens geslaagde crowdfunding! 

Het opzienbarende debuut van Calvin de Groot is voor Oeste Kart-baas Jo Lambrecht het bewijs dat hij de juiste keuze maakte door de ex-karter vanuit de populaire C1 Racing Cup te laten doorstromen naar de Ford Fiesta Sprint Cup. 

 “In de Fiesta Cup start iedereen op gelijke voet, het is de rijder die in een woelig peloton voor elke meter moet knokken en zo het verschil maakt”, stelt Lambrecht. “Als debutant heeft Calvin met zijn prestaties getoond dat de Fiesta Cup de ideale leerschool blijft voor iemand die na karting of C1 wil doorgroeien naar een hoger niveau in de autosport. Wij zijn dan ook vastbesloten om Calvin in 2024 toe te laten voluit voor de overwinningen en de Benelux-titel te gaan en in de context van de Fiesta Cup als kweekvijver werken wij ondertussen aan de inzet van een tweede Fiesta voor, uiteraard, een jongeling, komende van karting of C1!” 

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl