“Het was een extreme race, in alle opzichten: het veld was ongelooflijk sterk bezet, de competitie was heel close, en dan natuurlijk het weer met mist, regen en hagel, waardoor de wedstrijd in de beginfase al voor drie uur moest worden onderbroken.” Yelmer Buurman blikt terug op het 44e ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring, waarin de coureur in actie kwam met een Mercedes-AMG GT3 van het Duitse AMG-Team Black Falcon. Voor Mercedes-AMG was de race een fantastisch succes, want bij de eerste deelname van de dit jaar nieuwe Mercedes-AMG GT3 aan de 24-uursrace op de Nürburgring bezetten AMG-teams de eerste vier plaatsen! Yelmer Buurman kwam samen met zijn Duitse teamgenoten Maro Engel, Hubert Haupt en Dirk Müller goed voor de dag: het kwartet was snelste in de vrije training, behaalde in de Top 30-kwalificatie de felbegeerde pole-position en sloot de race als vierde af.

6

Met dit jaar zo’n 160 auto’s en 640 rijders aan de start en circa 250.000 bezoekers rondom het circuit is de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife een race van superlatieven. “Hoe vaak je hier ook rijdt, je maakt altijd weer nieuwe dingen mee. Elke ronde is een nieuwe ervaring”, weet Yelmer Buurman. In de race nam Maro Engel in de Black Falcon-Mercedes-AMG GT3 met het startnummer 9 de start voor zijn rekening. “Op dat moment was het nog droog, maar de weersverwachting stelde al zware buien met hagel en onweer in het vooruitzicht”, aldus Buurman. “Nou, die kwamen er, en zwaarder dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Hagelstenen met een enorme omvang kwamen naar beneden en maakten de baan op een aantal gedeelten zo glad, dat auto’s geen meter meer konden rijden. Zeker de passages heuvelop, waarvan je er op de Nürburgring met zijn vele hoogteverschillen natuurlijk heel veel hebt, waren absoluut onmogelijk te nemen. Ik zeg dat niet gauw, maar ik was blij dat ik op dat moment niet in de auto zat. Wat een chaos! Het onderbreken van de wedstrijd was de enige juiste beslissing, want met auto’s die overal van de baan af gleden was verder rijden absoluut onmogelijk.”

7

Na een onderbreking van zo’n drie uur werd de race op zaterdagavond weer hervat. Buurman en zijn teamgenoten waren constant in de voorste gelederen van het veld te vinden. “Mijn stints waren heel goed en ook bij AMG was men heel tevreden”, vertelt de Nederlandse coureur, die de felbegeerde positie van ‘AMG Driver’ heeft. “Zo kon ik tijdens mijn nachtstint onder andere een gat van twee minuten goedmaken naar de leider dichtrijden en deze vervolgens inhalen. We hebben echter allemaal heel goed gereden, want anders waren we zeker niet zo hoog geëindigd. Het was dit jaar ongelooflijk ‘close’ en dat betekent ook dat je een beetje geluk moet hebben, ondermeer met ‘code 60’s’ en gele vlaggen. Uiteindelijk hadden we op de baan maar 2,5 minuten achterstand op de winnende auto, de andere Mercedes-AMG GT3 van het AMG-Team Black Falcon. Die reed net voor het verstrijken van de racetijd nog een keer over start en finish, zodat die nog een ronde kon rijden, terwijl wij net daarna over de eindstreep kwamen en dus werden afgevlagd. Vandaar dat we in de uitslag met een ronde minder geëindigd zijn, maar op de baan was het verschil een stuk kleiner. Waarop we het uiteindelijk hebben verloren, was wat tijdverlies door een van de andere rijders in de mist gedurende de nacht en één keer een lekke band in de ochtend. Al met al was het echter een prachtige race met een grandioos succes voor Mercedes-AMG.”

De volgende race voor Yelmer Buurman is de 1000-kilometer-wedstrijd in het kader van de Blancpain GT Series Endurance Cup op het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet op 25 juni aanstaande.

Foto’s door: Akl Yazbeck / Sportscode Images

8