Dit weekend nam Xavier Maassen deel aan de eerste race van de Asian Le Mans Series op de omloop van Zhuhai in China, meteen het debuut van de Limburger in de snel groeiende en hoogstaande competitie in Azië. De Asian Le Mans Series zijn het platform in Azië voor de 24 Uur van Le Mans. De eerste meeting van het seizoen werd een zwaar weekend voor Xavier Maassen en zijn teamgenoten Ollie Millroy en Jun San Chen in de #91 Team AAI McLaren 650 GT3.

maassen1

Het weekend startte goed, met de vrije trainingen op donderdag en vrijdag die het beste lieten verhopen. Xavier werkte hard aan de afstelling van de wagen en maakte ook kennis met het team waarmee hij uiteraard in 2015 al de 24 Uur van Le Mans reed. En niet zonder resultaat, want er volgde een derde tijd in de trainingen.

Jammer genoeg was er een probleem met één van de veiligheidselementen van de McLaren. Het veiligheidsnet in de wagen was niet conform de reglementen van 2016 en zo kon er niet worden deelgenomen aan twee andere vrije trainingen. “De wagen mocht de baan niet op en dan mis je heel wat kostbare tijd”, aldus Xavier Maassen.

Na heel wat inspanningen werd uiteindelijk gekozen om een net van een andere wagen te installeren en zo kon er toch verder gewerkt worden en zou de auto aan de kwalificaties en de race kunnen deelnemen.

Het team slaagde er in om voor alle rijders de toelating te krijgen om dus te starten, in concreto door hen binnen een tijdspanne van 15 minuten een ronde te laten rijden. Xavier had echter niet meer de tijd om in goede omstandigheden vervolgens een snelle ronde neer te zetten. Ook het gebrek aan voorbereiding en met de regen als spelbreker was een goed resultaat niet echt een mogelijkheid. Uiteindelijk reed Xavier binnen en buiten zonder een tijd te zetten, maar wel met de zekerheid dat er kon gestart worden.

maassen3

Ze mochten dus als 28ste onderweg en Ollie Millroy nam de start. Opvallend, na 20 minuten racen was hij al 12de in een veld van 29 wagens. Al heel snel vocht hij voor de leiding in de GT met de Clearwater Ferrari en dat bovendien in de top 10 van de algemene klassering. Jun San Chen reed de tweede stint en deed dat ook goed.

De race werd onderbroken door heel wat safety car interventies, wat maakte dat strategie en de keuze van de pitstops heel belangrijk was. Een laatste safety car zou de, tot dan toe sterke, strategie van het team echter wat in de war schoppen.

Xavier kon de auto overnemen als 16de in het klassement en vocht zich een weg naar voren, naar de 13de plek, niet ver van de toppers het klassement. Echter een drive through en een later een opgave na een probleem met de remmen van de McLaren 650S GT3 maakten een einde aan de opmars van de Nederlandse rijder.

maassen2