De teleurstelling overheerste voor Jaap van Lagen na de vierde ronde van de Porsche Supercup. De kwalificatie mislukte na een miscalculatie van het team én een stuurfoutje. In de race duurde de misere voort voor de routinier: na een touché was het avontuur op Silverstone al na drie bochten over. “Dit is echt balen hoor, helemaal omdat ik de snelheid wél heb.”

 

 

Na analyse van de kwalificatiesessie van vorig jaar concludeerde het team dat de strijd om de pole position in het eerste deel van de kwalificatie zou worden uitgevochten. Dus stapte Jaap in de Porsche van Fach Auto Tech voor een vliegende ronde op de eerste van twee sets nieuwe banden. Resultaat: vijfde.

Totdat drie minuten voor het einde van de sessie de andere toprijders ineens toch snellere tijden klokten. “Tja, en toen moest het ineens gebeuren in één ronde, zonder warm up”, vertelt Jaap van Lagen over de stressvolle situatie. Ondanks de druk perst Jaap er een ijzersterke ronde uit op het technische en snelle Britse circuit, tot de beruchte snelle Maggots knik.

“Ik zag op mijn display dat ik 1,2 seconde sneller was dan mijn vorige snelste ronde en 0,5 seconde sneller dan mijn teamgenoot (Nick Yelloly, red.). In Maggots brak mijn auto iets uit, maar ik besloot het gas erop te houden omdat ik dacht dat de drift wel mee zou vallen”, haalt Jaap de film terug.

“Helaas brak de auto nog net iets verder uit, zodat ik buiten de baan kwam. Tja, en dan ben je je ronde kwijt omdat je de tracklimits hebt overschreden…” Inmiddels was de sessie beëindigd, zodat Jaap geen herkansing kreeg. Zo werd het geen top 3-tijd, maar een 17e startpositie.

Na het doven van de lichten slalomde Jaap naar voren met de 475 pk sterke 911. Op weg naar de derde bocht koos hij de buitenste lijn. “Alleen het was gladder dan gedacht, dus ging ik net iets te wijd.” Bij het terugkeren op de baan liet de Deen Mikkel Pedersen zijn 911 naar buiten lopen. “Hij had ook ruimte kunnen laten, maar dat deed hij niet. Hij remde bovendien vroeg, zodat ik een touché niet kon voorkomen.” Bij het contact begaf de rechter voorwielophanging het en was de race meteen over.

De wedstrijdleiding bekeek nadien het incident, oordeelde dat het een vermijdbare aanrijding was van Jaap en deelde een stevige straf uit: vijf plekken terug op de grid voor de volgende race. “Een extra hindernis voor de volgende wedstrijd op Hockenheim. Vervelend maar we moeten het ermee doen.”

De routinier baalt van het 0-resultaat, maar ziet ook voldoende aanknopingspunten voor goede resultaten in de resterende Supercup races. “Fach Auto Tech zet een perfecte auto neer en ik heb de snelheid. Dus het is een kwestie van tijd dat de goede resultaten weer komen.”