Richard Verschoor is net als in het openingsweekend ook bij de tweede ronde van het FIA Formule 3 Kampioenschap twee keer in de punten geëindigd. Het 19-jarige TeamNL-talent dat uitkomt voor MP Motorsport legde op de Red Bull Ring in de onder uiterst slechte omstandigheden verreden eerste race na diverse mooie inhaalacties beslag op plaats zeven, om een dag later met een vierde plaats net geen podium te scoren. “De eerste race was super. In de tweede wedstrijd was de snelheid net iets minder en dan moet je blij zijn met een vierde plaats”, aldus een tevreden Verschoor.  

Net als het Formule 1-circus was ook de FIA Formule 3 voor de tweede ronde van het kampioenschap voor het tweede opeenvolgende weekend te gast op de Oostenrijkse Red Bull Ring. Met zijn fraaie tweede plaats van vorige week nog vers in het geheugen waren de verwachtingen van TeamNL-talent Richard Verschoor voor ronde twee hoog gespannen. Na een goede vrije training waarin de 19-jarige MP Motorsport-piloot zich regelmatig in de top vijf meldde, pakte de kwalificatie anders uit. De tijdtraining werd net op het moment dat Verschoor aanzette voor een snelle ronde onderbroken door een code rood, terwijl bij zijn eerste poging het DRS-systeem van zijn auto alle dienst weigerde. De Nederlander bleef daardoor steken op een elfde plaats. “Het was een moeilijke kwalificatie, jammer van dit resultaat. Voor de race van zaterdag wordt echter regen voorspeld, dus dan is er van alles mogelijk”, keek Verschoor optimistisch vooruit.

En regenen deed het zeker op de Red Bull Ring op de zaterdag van race één. Een uitgelezen kans voor Verschoor om zijn talent als regenrijder te kunnen tonen. Op de steeds natter wordende baan maakte Verschoor in de wedstrijd geen fouten en wist met mooie inhaalacties maar liefst vijf tegenstanders te passeren. In de twaalfde ronde was de TeamNL-rijder daarmee aangeland op plek zes, met uitzicht op meer, toen de wedstrijd na diverse (virtual) safetycar-perioden met code rood wegens de te gevaarlijke rijomstandigheden werd beëindigd. Bij code rood wordt echter de uitslag bepaald op basis van de voorlaatste doorkomst, waardoor Verschoor niet als zesde maar als zevende werd geklasseerd. “Dit was een stuk beter dan gisteren en ik denk dat ik nog wel een paar plaatsen had kunnen winnen. Maar het zicht was echt heel slecht. Het was terecht dat de race werd stilgelegd”, blikte Verschoor op de kletsnatte race terug.

Met de omgekeerde top tien van race één als startvolgorde voor race twee, mocht Verschoor in de tweede, dit keer onder volledig droge omstandigheden verreden wedstrijd, vanaf de vierde startpositie vertrekken. In de eerste ronde kwam de MP Motorsport-piloot tot twee keer toe klem te zitten aan de binnenkant van een bocht en viel terug naar plek zes. Even moest Verschoor zelfs genoegen nemen met een zevende positie, maar een strakke uitremactie bracht de TeamNL-rijder weer terug op plek zes. Tegen het eind van de race had Verschoor de aansluiting bij de rijder voor hem, toen de twee koplopers elkaar van de baan reden en de Nederlander daarmee automatisch naar plek vier promoveerde. De crash bracht echter voor de laatste paar ronden de safetycar in de baan, waardoor meer winst er voor Verschoor niet in zat en hij op plek vier de finish passeerde. “In het begin zat ik een paar keer niet op de juiste lijn, maar kon gelukkig ook weer iemand terugpakken. De achterbanden werden echter al snel minder waardoor het lastig werd. Ik ben blij met de snelheid die we de afgelopen twee weken in Oostenrijk hebben laten zien. Vier keer scoren is belangrijk voor het kampioenschap”, aldus Verschoor, die in het tussenklassement na vier races op een vijfde plaats staat.

De eveneens voor MP Motorsport uitkomende Nederlander Bent Viscaal startte de eerste race vanaf plek achttien. De 20-jarige rijder uit Albergen viel kort na de start terug naar plek 24, maar wist uit de problemen te blijven en werd daardoor als 20ste geklasseerd. In de tweede wedstrijd eindigde Viscaal op plek 16.

Komend weekend komt de FIA Formule 3 opnieuw in actie, dan is de Hungaroring het strijdtoneel.