Max Verstappen heeft in een actievolle Grand Prix van Bahrein een vierde plek weten te behalen. Lang leek de Nederlander af te stevenen op een vijfde plaats, maar door een spin van Sebastian Vettel kon Verstappen doorschuiven naar de vierde positie. In de slotfase van de wedstrijd leek Max de onfortuinlijke Charles Leclerc, die met motorproblemen te maken kreeg, nog voorbij te gaan voor de laatste podiumplek. Maar met nog drie ronden te gaan, kwamen beide Renaults plotseling tot stilstand, waardoor de safety car naar buiten kwam en de rangorde ongewijzigd bleef. Leclerc kon hierdoor zijn derde plek behouden. Lewis Hamilton won de race, teamgenoot Valtteri Bottas finishte als tweede.


“Als de safety car niet naar buiten was gekomen, hadden we Charles gepakt”, vertel Max na de race. “Ik ben er echter niet teleurgesteld over, want ik vind niet dat we, gezien onze snelheid vandaag, een podium verdienden. Onze auto was heel gevoelig voor de harde wind en ik had alleen maar overstuur, wat erg lastig was. De balans van de auto was sowieso niet goed.”

Verstappen heeft echter wel weer een mooi aantal punten bij elkaar weten te rapen: “De behaalde punten zijn ook goed. Om na zo’n moeilijk weekend toch nog vierde te worden, is wel oké.”


Max geeft daarnaast nog kort tekst en uitleg over het incident met Carlos Sainz, waarbij de Spanjaard en kapotte voorvleugel opliep: “We remden allebei laat en Carlos wilde buitenom gaan. Ik denk dat hij me niet meer verwachtte, aangezien het met deze auto’s lastig is om te zien wat er naast je gebeurt. Hij stuurde in en toen raakten we elkaar. Ik verwacht dat het gewoon een probleem met het zicht was.”

Het waait stevig op het Bahrain International Circuit als de tweede wedstrijd van het seizoen van start gaat. Charles Leclerc komt slecht uit de startblokken en wordt direct voorbijgegaan door teamgenoot Sebastian Vettel. De Monegask valt zelfs terug naar de derde plaats, als ook Valtteri Bottas aan hem voorbij gaat. Max Verstappen komt zonder kleerscheuren door de eerste bocht en behoudt zijn vijfde plek. Achterin het veld gaat het mis bij Lance Stroll, die de Haas van Romain Grosjean raakt. Beide coureurs lopen schade op en melden zich dan ook direct in de pits.


Sebastian Vettel komt na de eerste ronde als leider door, met Valtteri Bottas, Charcles Leclerc, Lewis Hamilton en Max Verstappen achter zich. Leclerc lijkt zijn snelheid weer gevonden te hebben gaat bij het ingaan van de eerste bocht weer voorbij aan Bottas voor P2. De Fin verliest hierna ook direct een plek aan teamgenoot Lewis Hamilton, waardoor de winnaar van de Grand Prix van Australië naar de vierde plaats verwezen wordt.

Verstappen houdt het gat naar voren klein en kan achter de Mercedes van Bottas aansluiten. Als hij zich in bocht tien wil positioneren voor een aanval, gaat de Nederlander wijd, waardoor Carlos Sainz nog bijna aan hem voorbij gaat. Max weet de inhaalpoging af te slaan, maar de Spanjaard gaat niet veel later opnieuw in de aanval. Ook nu kan Verstappen pareren, al loopt de McLaren-coureur schade aan zijn voorvleugel op. Sainz valt ver terug en meldt zich diezelfde ronde nog bij zijn team voor een nieuwe voorvleugel. Het incident wordt kortstondig door de stewards onderzocht, maar levert voor niemand straf op.


Na zijn slechte start lijkt Charles Leclerc zich te hebben herpakt. De Monegask dicht het gat ten opzichte van zijn teamgenoot en gaat in ronde zes aan hem voorbij. Vettel plaatst een tegenaanval, maar Leclerc weet zich te weren.

Na de actievolle openingsfase komt Max Verstappen in de twaalfde ronde binnen voor een nieuw setje van de medium band. De coureurs van Ferrari en Mercedes moeten op dat moment nog hun stop maken. Als ook zij binnen zijn geweest, wordt de top zes gevormd door Charles Leclerc, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas en Max Verstappen.


Halverwege de race rijdt Max als het ware in niemandsland. Het gat ten opzichte van Bottas loopt op, maar ook de voorsprong op Renault-coureur Nico Hülkenberg wordt met iedere omloop groter. In ronde drieëndertig komt de Nederlander naar binnen voor zijn tweede stop. Hij verschijnt op een nieuw setje mediums weer als zevende op de baan, maar weet Kimi Räikkonen in dezelfde ronde nog te verschalken voor P6. Nadat Lando Norris namens McLaren binnen is geweest, bevindt Max zich weer op de vijfde plek.

Als er nog twintig ronden te gaan zijn, heeft Lewis Hamilton het met Sebastian Vettel aan de stok voor P2. Tijdens een geweldig gevecht vergooit de Duitser het echter plotseling, als hij bij het uitkomen van bocht vier te vroeg op het gas gaat en spint. De Ferrari-coureur verliest even later zelfs zijn voorvleugel door de vele vibraties, waardoor een extra pitstop noodzakelijk is. Vettel valt terug naar P8, waardoor Verstappen weer een plekje kan opschuiven.


In de slotfase van de wedstrijd lijkt Charcles Leclerc af te stevenen op zijn eerste overwinning voor Ferrari, totdat een technisch probleem roet in het eten gooit. De batterijen van de SF90 worden door een eveul met de motor niet opgeladen, waardoor de snelheid van de rode bolide drastisch keldert. De voorsprong ten opzichte van Lewis Hamilton neemt dan ook met iedere ronde verder af, en het duurt niet lang voordat de Brit de leiding overneemt. Teamgenoot Bottas volgt even later hetzelfde voorbeeld.

Op het moment dat ook Verstappen de laatste podiumplek over lijkt te gaan nemen, komen beide Renaults plotseling tot stilstand, waardoor de safety car naar buiten komt. Omdat er nog maar drie ronden te rijden zijn, finisht de race achter de safety car. Hierdoor loopt Verstappen nipt het podium mis.


Lewis Hamilton wint de race, met Valtteri Bottas en Charles Leclerc achter zich. Sebastian Vettel weet de schade beperkt te houden door zich nog op te werken naar plek vijf. Lando Norris, Kimi Raikkonen, Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Pérez completeren de top tien.