De achtste etappe van de Dakar was een pittige, stelde Erik van Loon na afloop van de 394 kilometer lange proef van Salta naar Belèn. Een lekke band en een warmlopende motor van de Mini kostten ietsje tijd, maar met uitstekende navigatie van Wouter Rosegaar en scherp stuurwerk in de duinen, maakte Van Loon ook weer veel goed.

Er gebeurde een heleboel in de eerste ‘echte’ Dakaretappe. In het eerste deel van de proef verloor Van Loon een beetje, maar dat had hij vooraf ingecalculeerd. “Dat was een pure WRC-proef. Daar ligt onze kracht niet.” In het tweede deel, na een geneutraliseerde zone, ging het echter ‘super’, volgens Van Loon. “Echt heel goed. Het was ook een mooie strijd, voortdurend. We haalden Sébastien Loeb in en toen reden we lek. Dat was jammer, maar we hebben de band heel snel gewisseld en daarna haalden we Loeb wéér in.”

aqa

De negenvoudig WRC-kampioen crashte 30 kilometer voor de finish, maar kon toch nog de finish bereiken. Op meer dan een uur achterstand op dagwinnaar Nasser Al-Attiyah kwam hij over de streep. In het klassement was de voorsprong van Loeb groot genoeg om nog binnen de top 10 te blijven. Voor Van Loon betekent dat dat hij elfde blijft, maar de verschillen met nummer 10 en nummer 12 zijn minimaal.

Van Loon had één moment waarom hij gedwongen wat rustiger aan moest doen, toen de motor van de Mini te heet dreigde te worden. “Maar verder ging het perfect. Er zijn er een paar tijd verloren met navigatiefouten – of omdat ze een shortcut hebben geprobeerd die niet werkte. Aan de finish zagen we Vasilyev binnenkomen. Die was voor ons gestart en we hebben hem dus ingehaald, maar we hebben hem nooit gezien!” Ook de andere top-Toyota, van Giniel de Villiers, verloor opmerkelijk veel tijd op hetzelfde stuk.

aaq