Het lijkt nog zo dichtbij, maar het is intussen een kleine vier maanden geleden dat Erik van Loon en Wouter Rosegaar de finish van Dakar 2016 hebben bereikt. Sinds de finish heeft Van Loon niet stil gezeten en is de opties gaan bekijken voor Dakar 2017. Nu de route bekend is, weet Van Loon zeker dat hij dit avontuur wederom aangaat met Rosegaar in de Mini All4Racing van het Duitse X-Raid.

“Het was een moeilijke keuze dit keer,” vertelt Van Loon. “Tijdens de Dakar hebben we gemerkt dat de concurrentie van X-Raid sterke auto’s heeft gebouwd en het niveau steeds dichter naar elkaar toe trekt. Uit de gesprekken die ik heb gevoerd met Sven en Tobias Quandt, de teammanagers van X-Raid, heb ik het vertrouwen gekregen dat de auto een serieuze verbeterslag krijgt. De betrouwbaarheid van de Mini blijft absoluut het sterkste punt en ook een belangrijke reden om door te gaan met deze auto.”

Rosegaar is het volledig eens met Van Loon: “We hebben van alles meegemaakt met de Mini en weten wat hij wel en niet kan. Erik, de monteurs en ik kennen de auto door en door en we hebben nog steeds de ambitie om op het podium te komen van Dakar. Hopelijk gaat dit in 2017 wel lukken.”

22270530113_a8f3a0c97a_b

Drie hoofdsteden tijdens Dakar 2017

Dakar 2017 staat in het teken van de drie hoofdsteden van de ontvangende landen: Asunción in Paraguay, La Paz in Bolivia en Buenos Aires in Argentinië. De start vindt plaats in Paraguay op 2 januari. Daarna zal de Dakar-karavaan via Argentinië naar Bolivia rijden waar op 8 januari de rustdag in La Paz is. Vanuit Bolivia keren de deelnemers terug naar Argentinië om koers te zetten naar Buenos Aires waar op 14 januari de finish is.

Van Loon is echter niet geheel enthousiast met de gepresenteerde route: “Zeker na de afgelopen rally had ik gehoopt op zand en duinen, oftewel Peru en Chili. Helaas is het de organisatie niet gelukt om terug te keren naar die landen. Een etappe in Paraguay is vernieuwend, maar daarna zullen we veel stukken gaan herkennen van de eerdere edities vrees ik. Ik ben wel benieuwd naar de innovaties die de ASO gaat doorvoeren om het toch weer de zwaarste rally van het jaar te laten worden en geen veredelde WRC-XL rally.”

Veldhoven, Spanje, Hongarije, Marokko en Valkenswaard

Om optimaal voorbereid aan de start te staan in Zuid-Amerika start Van Loon in de ELE Rally, Baja van Spanje en Hongarije, de OiLibya Rallye in Marokko en natuurlijk de Pre-Proloog in Valkenswaard.

“Omdat ik verwacht dat we veel gravel krijgen, maar in dat gravel ook wel eens verassingen kunnen zitten zoals fesh-fesh of rivierbeddingen, zijn Spanje en Hongarije perfecte evenementen. Spanje kennen we natuurlijk al met het team, maar blijft een goede rally om te zien waar we staan. Hongarije is alweer een aantal jaar geleden voor me. Tussendoor is die rally een paar keer veranderd, dus ik weet niet precies hoe die er nu uit ziet. Dat is altijd leerzaam voor ons en ook vanwege de ondergrond een goede oefening. In Marokko vind je daarentegen alles, zand, duinen, gravel. Dus dat is perfect om de auto flink aan de tand te voelen en door het sterke deelnemersveld een perfecte graadmeter voor Dakar. De Pre-Proloog is voor ons hét moment om sponsoren, vrienden en familie van dichtbij te laten ervaren wat we gaan doen in Zuid-Amerika. En, natuurlijk, kijken we uit naar de Nederlandse fans langs de baan.”

Van Loon rijdt ook zijn thuisrally met de Subaru Impreza S14 WRC in het eerste weekend van juni. “Met de ELE Rally heb ik nog een appeltje te schillen. Vorig jaar hadden we motorpech, dit jaar wil ik toch echt weer strijden voor de overwinning met de Subaru WRC!”

De Silk Way Rally staat daarentegen niet op de kalender: “Het lijkt me een geweldige rally om te rijden. Een nieuw avontuur, veel zand en duinen, maar mijn agenda laat het niet toe. Zakelijk zit ik dan in een zeer drukke periode waardoor ik geen drie weken in Rusland en China kan zijn. Ik kijk uit naar de voorbereiding en heb er zin in om er weer vol voor te gaan!”

23805621923_352cde1ef2_b