TeamNL-talent Kas Haverkort heeft op het circuit van Barcelona bij zijn debuut in de Formule Renault Eurocup indruk gemaakt door in de tweede race van het weekend beslag te leggen op een uitstekende vijfde positie. Een dag eerder was de 16-jarige MP Motorsport-rijder met een negende plaats ook al in de top tien geëindigd. Ook TeamNL-talent Tijmen van der Helm deed het in Spanje uitstekend. De 16-jarige FA Racing-piloot sloot de tweede race op een fraaie zevende plaats af en omdat hij in race één als tiende finishte, scoorde Van der Helm twee keer punten voor het kampioenschap.

 

 

Op het Circuit de Barcelona-Catalunya stonden er tijdens de zesde ronde van de Formule Renault Eurocup maar liefst twee TeamNL-talenten aan de start. Naast vaste deelnemer Tijmen van der Helm (Den Hoorn) maakte Kas Haverkort (Heemserveen) in Spanje zijn debuut in deze competitieve serie. De 16-jarige Haverkort gaat in zijn eerste autorensportseizoen momenteel met zeven overwinningen aan de leiding in de tussenstand van het Spaans Formule 4 kampioenschap, de titelstrijd waarin de eveneens 16-jarige Van der Helm vorig jaar zijn autorensportdebuut beleefde. Voor Haverkort was het een mooie gelegenheid om te kunnen proeven aan de snellere Formule Renault en een oriëntatie op een eventuele volgende stap in zijn carrière.

In de kwalificatie voor race één pakte de voor MP Motorsport uitkomende Haverkort meteen een mooie achtste positie, terwijl Van der Helm daar met een tiende plaats maar weinig voor onderdeed. Met hun tijden bleven de twee TeamNL-rijders slechts 0,6 seconden achter bij de poleposition en maar 0,1 seconde verwijderd van een tijd die recht gaf op de vijfde startpositie. Hoe competitief het Eurocup-veld is, mag wel blijken uit het feit dat het verschil tussen de nummers vier en twaalf in de kwalificatie maar 0,3 seconden bedroeg.

Bij de start van de race waren de omstandigheden echter geheel anders dan tijdens de op een droge baan verreden vrije trainingen en kwalificatie. De ergste regen was weliswaar gestopt, maar de baan was drijfnat en dus stond het gehele veld op regenbanden. Voor Haverkort een extra handicap aangezien de debutant nog geen meter met een Formule Renault op een natte baan had gereden. De twee Nederlanders hadden een goede start en schoven in de dichte spray op naar de plaatsen zeven en negen. In de eerste ronde verloor Haverkort een positie en leverde even later nog een plek in toen hij door een tegenstander buiten de baan werd gedrukt. De MP Motorsport-piloot kwam daarmee op plek negen terecht. Gaandeweg de wedstrijd verloor Haverkort de aansluiting met de groep voor hem die streed om de plekken drie tot en met acht, moest tegen het eind nog even zijn positie verdedigen, maar scoorde met zijn negende plek bij zijn debuut meteen een top tien klassering.

 

 

Van der Helm zag in de eerste ronde zijn gewonnen posities verloren gaan en kwam op plek elf terecht. Na een gevecht in zijn voordeel te hebben beslist, reed de voor FA Racing uitkomende Nederlander op de elfde plaats een vrij eenzame race. In de slotronde maakte de rijder voor hem echter een fout waarvan Van der Helm direct profiteerde om zo alsnog de tiende positie voor zich op te eisen.

De kwalificatie voor de tweede wedstrijd werd op een droge, maar nog koude en daarmee listige baan verreden. Haverkort en Van der Helm deden opnieuw weinig voor elkaar onder en zetten met een onderling verschil van 0,022 seconden de elfde en twaalfde tijd op de klokken. Vanaf de elfde plek was Haverkort uitstekend weg, passeerde een paar tegenstanders, profiteerde vervolgens in de eerste ronde ook nog van een aanrijding tussen een tweetal rijders voor hem en schoof zo meteen door naar de zesde positie! Van der Helm maakte een iets mindere start in de eerste bochten meteen goed door de juiste lijn te kiezen en daarmee vier plaatsen winst te boeken waardoor de FA Racing-piloot als achtste de eerste ronde uitkwam. Haverkort reed steeds iets verder van zijn achtervolgers weg om in de dertiende ronde zelfs de vijfde positie te veroveren. Van der Helm had het wat lastiger met de concurrenten in zijn rug. De Nederlander verdedigde zijn positie echter vakkundig om zelfs ook nog een plaatsje winst te boeken en zo op de zevende positie te belanden. Door een korte safetycar-periode zagen de twee TeamNL-talenten hun voorsprong op de achtervolgers tenietgaan. Met nog één ronde te rijden werd het veld weer losgelaten. Haverkort had direct weer wat ruimte en stelde zo een keurige vijfde plaats veilig. Daarmee was de MP Motorsport-piloot de tweede rookie in het veld. Van der Helm kende wat meer dreiging van zijn achtervolgers, maar ook hij wist zich uiteindelijk probleemloos te handhaven. Na hun negende en tiende positie van zaterdag, eindigden de twee TeamNL-talenten met een vijfde en zevende plaats dus opnieuw op posities die recht gaven op punten voor het kampioenschap. Omdat gastrijders in de Formule Renault Eurocup echter geen punten kunnen scoren, moest Haverkort het doen met zijn fraaie klasseringen en kregen de rijders achter de MP Motorsport-piloot, waaronder dus Van der Helm, er een paar punten extra bij.

Haverkort over zijn eerste weekend in de Formule Renault Eurocup. “Het was heel leerzaam en ik kan alleen maar tevreden zijn, super, zeker als je bedenkt dat ik nog nooit in de auto gezeten had. De eerste kwalificatie had nog iets beter gekund want in een snelle ronde werd ik opgehouden. De eerste race was in het begin lastig omdat ik nog nooit met deze auto in de regen had gereden. Ik had het tempo echter toch al snel te pakken en was dan ook tevreden met de negende plaats. In de tweede kwalificatie moest ik ruimte zoeken waardoor ik mijn banden niet goed op temperatuur had toen ik aan mijn snelle ronde begon. In de race had ik echter een superstart en ging er meteen een stuk of drie voorbij. Door die crash in bocht één moest ik uitwijken en verloor ook weer wat. De snelheid was de hele race goed en een vijfde plaats is heel mooi.”

Ook Van der Helm keek met een goed gevoel op de twee wedstrijden terug. “In de vrije trainingen zat ik voortdurend in de top vijf. In de eerste kwalificatie waren de verschillen zo klein, 0,1 seconde sneller en ik had vijfde gestaan. De race in de regen was heel listig. Je zag helemaal niets en met een tiende plaats scoorde ik in ieder geval nog een punt. In de tweede kwalificatie kwam de snelheid er helaas niet uit. De race was echter heel goed. Na de eerste bocht lag ik zesde en ging in de aanval op plek vijf, maar kwam op het vuile deel van de baan terecht waardoor ik drie plekken verloor. Een zevende plaats en daarmee twee keer in de punten is goed. In de kwalificaties moet het allemaal een keer meezitten zodat je verder voorin start. Nu moet ik van te ver terugkomen. Inhalen is met een Formule Renault echter heel lastig. Als je dicht achter iemand zit, krijg je onderstuur en daarmee slijtage aan je voorbanden. Het gebeurt allemaal bij de start en daarna wordt plaatsen winnen lastig.”