Toyota GAZOO Racing verschijnt met vier gedreven crews aan de start van Dakar 2021. De uitdagende rally start op 3 januari 2021 in Djedda, Saoedi-Arabië. De teams waarmee Toyota’s autosportdivisie de legendarische Dakar Rally voor de tweede keer op zijn naam wil schrijven, bestaan uit zowel doorgewinterde rallyrijders als nieuwkomers uit de rallywereld. De Toyota Hilux waarmee de teams rijden, is gebaseerd op de Hilux die in 2019 de overall winnaar was.

Het eerste rallyteam bestaat uit coureur Nasser Al-Attiyah en navigator Mathieu Baumel die aan het begin van dit jaar de Dakar Rally met hun Toyota Hilux afsloten met een zeer knappe tweede plaats overall. In 2019 werd het succesvolle duo eerste waarmee het onoverwinnelijke karakter van de Toyota Hilux andermaal benadrukt werd. De drie andere teams bestaan uit coureur Giniel de Villiers en navigator Alex Haro, rookie Henk Lategan en navigator Brett Cummings en rallycoureur Shameer Variawa en navigator Dennis Murphy.

Drie keer winst in Dakar
Het voltallige rallyteam van Toyota GAZOO Racing heeft sinds 2012 al de nodige podiumplaatsen weten te veroveren waaronder de derde plaats in 2012, tweede plaats in 2013, 2015, 2018 en 2020 en de eerste plaats in 2019 met Nasser Al-Attiyah achter het stuur van de Toyota Hilux. De rallycoureur uit Qatar heeft de Dakar Rally al drie keer eerder gewonnen. Giniel de Villiers en zijn navigator Alex Haro hopen met hun deelname aan Dakar 2021 een vervolg te geven aan hun winst in de afgelopen Rally van Marokko, die de Zuid-Afrikaanse rallycoureur al drie keer gewonnen heeft.

Niet onbeslagen ten ijs
Voor Henk Lategan is het zijn eerste deelname aan de Dakar Rally. Hij komt echter niet onbeslagen ten ijs; de Zuid-Afrikaanse coureur verdedigde dit jaar met succes zijn titel in de zeer competitieve South African Cross-Country Series (SACCS). Ook navigator Brett Cummings kent de klappen van de zweep; de eveneens uit Zuid-Afrika afkomstige navigator deed twee keer eerder mee aan de Dakar Rally, maar dan op de motor. Het vierde team ten slotte heeft Dakar-ervaring, maar coureur Shameer Variawa komt voor de eerste keer uit voor Toyota GAZOO Racing en Dennis Murphy maakt zijn debuut als navigator.

Atmosferische V8-motor
Alle vier de teams rijden in de nieuwste versie van de Toyota Hilux, ontwikkeld en gebouwd bij het hoofdkwartier nabij het Kyalami Grand Prix Circuit in Johannesburg, Zuid-Afrika. De nieuwe Hilux is gebaseerd op de prijswinnende versie uit 2018 en is uitgerust met een middenmotor, onafhankelijke wielophanging en All Wheel Drive. De Hilux behaalde in 2018 de tweede en derde plaats, in 2019 de eerste plaats en een jaar later de tweede plaats in het eindklassement van de Dakar Rally. Voor zijn deelname in 2021 is de overall lay-out ongewijzigd. Om de betrouwbaarheid en concurrentiepositie op een nog hoger plan te brengen, heeft Toyota de wielophanging en de atmosferische V8-motor verder verbeterd.

Nieuw topmodel met exclusief design
Het design van de aan Dakar deelnemende Hilux is grotendeels gebaseerd op dat van de nieuwste productieversie van de pick-up. De nieuwe Toyota Hilux, modeljaar 2020 is te herkennen aan zijn krachtiger frontdesign met nieuwe, meer geprononceerde grille en is leverbaar met een sterkere 2,8-liter D-4D-motor met 150 kW/204 pk. Zowel de on- als offroadprestaties zijn geoptimaliseerd en verder biedt de Toyota’s onverzettelijke pick-up meer comfort, een completere uitrusting en de keuze uit een nieuw topmodel met een exclusief design, de Hilux Invincible.

Nieuw digitaal roadbook
De volgende editie van de Dakar Rally vindt volledig plaats in Saoedi-Arabië en start op 3 januari 2021 in de miljoenenstad Djedda. De traditionele rustdag is op 9 januari in de stad Hail (of Ha’il). Vanuit daar vervolgt de rallyroute zich naar Djedda waar op 15 januari de finish is. Nieuw is dat de deelnemers pas voor het begin van elke etappe in een digitaal roadbook de route van die dag te zien krijgen. Tijdens de vorige editie is hiermee geëxperimenteerd en nu wordt dit de norm. Het maakt het verloop van de rally nog onvoorspelbaarder. Bovendien biedt het administratievoordelen en is de race beter te controleren door raceofficials.