Het tweede raceweekend van de FIA World Touring Car Cup (WTCR) presented by Oscaro 2019, werd verreden op de Hungaroring (4,381 km) nabij Boedapest. Tom Coronel verscheen hier aan de start met zijn door het Belgische Comtoyou DHL Team Cupra Racing ingeschreven Spaanse bolide.

Op zaterdagmiddag vond de eerste van drie races plaats. De Nederlander kende echter een mindere kwalificatie en moest als gevolg daarvan genoegen nemen met een startpositie in het achterveld. Tijdens de race wist hij de nodige plaatsen goed te maken en kwam met de DHL Cupra als achttiende onder het zwart-wit geblokt door. Later won hij nog een plaats, omdat de sportcommissarissen meerdere rijders een tijdstraf oplegden.

De eerste race op zondagmiddag begon droog, maar op driekwart van de afstand werd het asfalt gladder door de neerdalende regen. In het heftige racegeweld klom Coronel aanvankelijk op naar een elfde plaats en had zeker zicht op meer. Een onhandige beuk van Leuchter maakte dat hij in een keer de nodige plaatsen verloor. Tijdens de slotfase en na een mooi gevecht met Frederic Vervisch eindigde hij als 14e.

Race drie begon na een korte sleutelpauze voor alle deelnemers. En hoewel het plaatwerk aan alle kanten was geraakt, vertoonde de Cupra van de Nederlander weinig mechanische schade. Op een halfdroge baan ging het veld van start. In de bumper-aan-bumper gevechten handhaafde hij zich prima en zette zijn zestiende startplek om in een dertiende positie aan de finish van deze race, waarin de Safety Car tot tweemaal toe actief was.

“Vorige keer gaf ik het al aan”, begint Tom Coronel zijn verhaal. “Dit is echt een super-competitief veld. In de eerste kwalificaties liep het bij mij niet echt naar wens en twee persoonlijke foutjes maakten dat ik bijna helemaal achteraan stond voor die eerste race. Waarin ik wel meerdere leuke gevechten had en de nodige mensen wist in te halen. De kwalificatie op zondag verliep veel beter. De snelheid zat er goed in en dat resulteerde in een zestiende plek. Maar ook nu zag je dat de verschillen erg klein zijn. Mannen die op zaterdag vooraan staan komen de volgende dag achter in het veld tegen. De pieken in presteren zijn moeilijk te bepalen.


Toch denk ik, dat wanneer ik twee-tiende van mijn tijd kan krijgen, ik ook gelijk een stuk verder naar voren sta. Nu blijf je steken in het middenveld. Dus ik weet wat de opdracht voor de volgende keer is. Tijdens de tweede race ging het regenen, maar ook daarvoor was het al een serieuze puinhoop. Overal werden tikken uitgedeeld en ik moest ook het nodige incasseren. Er werd heel wat verf uitgewisseld in mijn strijd met onder andere Bennani, Sheddon en uiteindelijk ook met mijn teamgenoot Panis. Gelukkig werden er geen vitale delen van de auto geraakt en bleef de schade beperkt door het plaatwerk, de bumpers en splitter. Lastig was wel dat mijn rechterachterband in de laatste vier ronden langzaam leegliep, want dat maakt de handling er niet beter op. Later in de pits zag ik hoeveel schade de anderen hadden.

Na die veertiende plaats in de tweede race volgde de laatste race van het weekend. De baan was nat, maar het regende niet echt. Dat maakte dat er ook deze keer weer de nodige mannen grip verloren of met elkaar in botsing kwamen. De Safety Car kwam aan het einde van de race zelfs twee keer in de baan. Op zich ging het voor mij lekker met leuke en goede gevechten met als eindresultaat een dertiende plek. En ook weer puntjes gepakt. Verder hebben we nu acht nieuwe banden voor de komende race liggen en gaan zeker proberen daarmee de volgende keer in de kwalificatie verder naar voren te komen”, besluit Tom Coronel.  

  

Uitslag race 1 Hungaroring:
 1. Nestor Girolami (Arg) Honda Civic TCR 12 ronden in 23:19,369;
 2. Yvan Muller (Fra) Lynk & Co 03 TCR op 0,475;
 3. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR op 0,926;
 4. Jean-Karl Vernay (Fra) Audi RS3 LMS op 1,846;
 5. Aurelien Panis (Fra) Cupra TCR op 2,265:
 17. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 17,654.

Race 2:
1. Nestor Girolami 12 ronden in 23:46,542
2. Jean-Karl Vernay op 2,529;
3. Daniel Haglöf (Zwe) Cupra TCR op 3,507;
4. Mikel Azcona (Spa) Cupra TCR op 5,260;
5. Esteban Guerrieri op 12,822
14. Tom Coronel (Nld) op 24,699.

Race 3:
 1. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i30 N TCR 17 ronden;
 2. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR op 0,739;
 3. Yann Ehrlacher (Fr) Lynk & Co 03 TCR op 1,535;
 4. Mikel Azcona (Sp) op 1,785;
 5. Thed Björk (Zwe) Lynk & Co op 2,112
 13. Tom Coronel (Nld) op 8,656.

Kalender FIA WTCR 2019
10-12 mei Slovakia Ring Slowakije
17-19 mei Zandvoort Nederland
20-22 juni Nurburgring Duitsland
5–7 juli Vila Real Portugal
13-15 september Ningbo China
25-27 oktober Suzuka Japan
14-17 november Macau Macau
13-15 december Sepang Maleisië