De Dakar Rally 2020 is van start. De deelnemers kregen geen tijd om rustig te wennen aan de nieuwe omgeving want op de eerste dag stond al een pittige etappe te wachten. Menig topper vergaloppeerde zich en verloor direct tijd. Tim en Tom Coronel hielden zich goed staande met de gloednieuwe Beast 3.0 en reden naar een keurige 37e positie.

De eerste dag van de zwaarste uithoudingsproef voor mens en machine is altijd even spannend. Dat was dit jaar zeker het geval, nu de Dakar voor het eerst in Saudi-Arabië verreden wordt en de deelnemers te maken kregen met een nieuw terrein. Voor Tim en Tom was het even aftasten hoe de volledig vernieuwde Beast zich zou houden, maar de brute wagen bleek zich prima thuis te voelen in het Midden-Oosten. “De kop is eraf!”, zei Tim na de finish met een grote lach op zijn gezicht. “Zo’n eerste proef is toch altijd spannend. Alle voorbereidingen gingen goed en we hadden er het volste vertrouwen in maar dit is toch waar het om draait. We begonnen rustig om het autootje goed aan te voelen. Naarmate de proef vorderde hebben we het tempo steeds wat verder opgevoerd. Dat zag je ook aan de tussentijden, waar we steeds verder naar voren kropen. Al met al een prima start.”

Toch verliep niet alles feilloos, zo erkent Tom na afloop: “De ondergrond was best listig met grote stenen tussen het zand. We hebben er ergens eentje over het hoofd gezien want de bodemplaat is zwaar beschadigd en er is een hele hap uit. We hebben in het bivak dus nog wel wat werk aan de boeg voor de tweede etappe. Verder voelde het lekker, ook het navigeren ging goed. Ik denk dat we redelijk spot-on waren. Tim reed ook super, hij voerde het tempo steeds verder op. Richting het einde moest ik hem zelfs even wat kalmeren. Een lekker begin dus.”

Etappe 2: Al Wajh – Neom
367 kilometer special stage

Een dag vol paden en snelle stukken. De navigator speelt desondanks een belangrijke rol want eenmaal een verkeerd pad gekozen en je verliest veel tijd. Opnieuw een goede kennismaking met de nieuwe omgeving van de Dakar.