Tijmen van der Helm heeft op de Hockenheimring bij de negende ronde van de Formule Renault Eurocup zijn snelheid uit de kwalificaties niet kunnen omzetten in mooie race uitslagen. In de eerste wedstrijd leek het 16-jarige TeamNL-talent aanspraak te maken op een vijfde positie. Een straf van tien seconden voor een te vroege start wierp de FA Racing-piloot echter terug naar plek acht. In de tweede race maakte een uitstapje naast de baan een bezoek aan de pits noodzakelijk waardoor Van der Helm kansloos was voor een topklassering en als dertiende de finish passeerde. “De auto lag goed en wat snelheid betreft zaten we er zeker in de kwalificatie goed bij. Het gat naar de kop hebben we flink kunnen verkleinen en daar ben ik blij mee”, aldus Van der Helm, die vooral de positieve punten van het Hockenheim-weekend wilde benadrukken.

De Formule Renault Eurocup werkt haar kampioenschap niet alleen af op de grote circuits van Europa, de serie is ook nog eens opgenomen in het programma van vooraanstaande evenementen. Vorige week was het de Formule 1 op Imola, dit weekend werd de negende ronde verreden tijdens de seizoensafsluiting van de DTM op de Hockenheimring. Voor TeamNL-talent Tijmen van der Helm (Den Hoorn) betekende het zijn eerste kennismaking met de Duitse baan.

In de tweede vrije training liet Van der Helm zich meteen zien door naar de vijfde tijd te rijden. Het TeamNL-talent trok deze lijn door in de eerste kwalificatie en zette daarin een keurige zesde tijd op de klokken, zijn een-na- beste kwalificatieresultaat van dit seizoen. Daar had zelfs nog iets meer ingezeten want Van der Helm had net twee snelle sectoren geklokt toen hij in een van de laatste bochten een moment van overstuur moest corrigeren en op de uitloopstrook terecht kwam. Bij de start behield Van der Helm zijn zesde plek, maar moest al snel in de verdediging. De TeamNL-rijder wist de aanvallen echter netjes af te slaan, totdat na een paar ronden een van de rijders achter de Nederlander zich verremde en Van der Helm bijna op het achterwiel toucheerde. De FA Racing-piloot zag daardoor een plaatsje verloren gaan. “Ik zag hem in mijn spiegels komen en als ik niet naar buiten had gestuurd, had bij me zeker geraakt”, aldus Van der Helm over de te late remactie van zijn concurrent. Van der Helm kwam daarna opnieuw onder druk te staan, maar ook nu verweerde de Nederlander zich uitstekend en wist in de slotfase zelfs weer wat weg te lopen van zijn belager. “In de laatste paar ronden kwam de snelheid er weer beter in”, verklaarde de Nederlander. In de laatste ronde kreeg Van der Helm nog twee plaatsen cadeau toen de nummers vijf en zes elkaar raakten. Van der Helm leek daardoor met een vijfde plaats een mooie beloning te krijgen voor zijn zware race. De vreugde was echter van korte duur toen bleek dat de FA Racing-piloot voor een jumpstart een straf van tien seconden kreeg opgelegd en daarmee zakte naar de achtste plaats. “Ik rolde ietsje naar voren, maar veel kan dat niet geweest zijn. Heel jammer van die vijfde plaats, want verder was het een prima dag”, blikte Van der Helm op de zaterdag terug.

Ook in de kwalificatie voor race twee liet Van der Helm zien dat de snelheid er op de Hockenheimring goed in zat. De TeamNL-rijder bleef slechts 0,367 seconden van de poleposition verwijderd, maar omdat het veld zo dicht bij elkaar zat, betekende dit de zevende startpositie. Was het in race één een te vroege start die de Nederlander posities kostte, dit keer was Van der Helm matig weg, werd meteen door twee concurrenten gepasseerd en kreeg daarbij ook nog een tik tegen zijn voorwiel. Strijdend om plek negen schoot de FA Racing-rijder in de eerste ronde bij het opkomen van het rechte stuk naast de baan, kwam met vier wielen los van de grond en beschadigde bij het neerkomen zijn auto. Na een pitstop kon Van der Helm als 18de en laatste en met een grote achterstand op de rest van het veld zijn weg vervolgen. Dat nooit opgeven loont, bewees het verdere verloop van de race. Door het uitvallen van enkele rijders schoof Van der Helm wat plaatsen op terwijl hij door een safetycarsituatie weer bij het veld kon aansluiten. De TeamNL-rijder wist daarna nog een positie winst te boeken en passeerde zo toch nog als dertiende de finish.

“De start was zeker niet top, maar vervolgens reed er iemand vol tegen mijn voorwiel en voorvleugel aan. Bij het opkomen van het rechte stuk forceerde ik iets teveel en schoot er af waardoor er een stuk van de voorvleugel afbrak en het bodywork beschadigd raakte. Na de pitstop ben ik vol gaan pushen en hield er geen rekening mee dat er wellicht nog een safetycar zou komen. Toen dat wel gebeurde en ik weer kon aansluiten waren mijn banden al aardig op. Daarnaast was er ook een wielophanging niet meer helemaal recht waardoor ik eigenlijk in die slotfase minder posities kon goedmaken dan ik had gehoopt. Ik ben in ieder geval blij dat we het gat naar de top in rondetijden flink hebben kunnen verkleinen. Als we het volgende week weer zo goed voor elkaar hebben, is er zeker nog iets moois mogelijk”, keek Van der Helm zowel terug, als vooruit.

Het Formule Renault Eurocup-seizoen wordt volgende week afgesloten in Frankrijk op het circuit van Paul Ricard.