Als je een spannende autosportfilm zou maken, zou je het niet kunnen bedenken. Echter bij de 44ste aflevering van de 24hrs Nürburgring eindigde een dramatische race in de Groene Hel van de Eifel ronduit als een thriller. De Nederlander Renger van der Zande met zijn HTP team rijdend voor AMG Motorsport speelde, na de meeste uren aan de leiding te hebben gelegen, een hoofdrol in een zenuwslopend laatste kwartier van de beroemde klassieker in de Eifel.

Vier van de fantastische GT3’s van Mercedes aan de leiding van de slopende 24 uurs race van de Nürburgring. Een indrukwekkend plaatje. Van de 160 deelnemende bolides en de in totaal 600 coureurs, waren de voornaamste fabrieksauto’s van Audi, BMW en Porsche al gesneuveld. Maar de Mercedes trein denderde door. En de Nederlander Renger van der Zande, in zijn tweede lustrum als Mercedes protegé, had daarbij een sleutelrol. Hij vormde een sterke formatie met collega’s Christian Vietoris, Marco Seefried en Christian Hohenadel. Het was Van der Zande die het leeuwendeel voor zijn rekening nam in de nachtelijke uren op het 25 kilometerlange circuit door de heuvels van de Eifel. En de goed geprepareerde HTP auto, één van de drie fabrieksgesteunde teams naast Black Falkon en het team van snoepjesfabrikant Haribo uit Bonn, reed als een klok. De race was in de aanvangsfase nog drie uur stil gelegd vanwege extreme weersomstandigheden met sneeuw en hagel, maar eenmaal de nacht door waren de omstandigheden stabiel. Met nog vier uur te gaan had Van der Zande de leiding van de race stevig in handen. In de laatste stint ging het stuur over naar Hohenadel, Eifelspecialist bij uitstek.

renger

En toen, met het laatste kwartier voor de boeg, werd het extreem spannend. HTP reed op een brandstofschema passend bij de slechte weersomstandigheden. Echter het werd mooi weer en de snelheid en brandstofconsumptie namen toe. Om op een rondje van 25 kilometer in de slotfase niet zonder benzine te komen staan, werd een last minute “blitz” tankstop, acht minuten voor het einde, ingelast. De 55 seconden voorsprong op de Black Falcon formatie met onder ander Bernd Schneider en Maro Engel slonk tot 10 seconden. En toen gebeurde er iets extreems. Met nog 20 seconden te gaan vóór het race-einde passeerde de leider in de wedstrijd start & finish. Het gevolg was dat nog niet afgevlagd werd en een volle ronde van meer dan 8 minuten door gereden moest worden. In de Mercedes gelederen wist men niet beter dan dat de stalorder was om de in de laatste ronde geen positiewisselingen meer te hebben. Echter Maro Engel, als meer dan gedreven autoracer plaatste met body contact zijn Black Falcon auto tegen de bolide van het HTP team, waar op dat moment Christian Hohenadel dacht als winnaar naar de Finish te rijden. Hij werd buiten de baan gelanceerd en moest de achtervolging met een slordige 5 seconden achterstand voortzetten. Het was na een slotronde van 25 kilometer dat de Black Falcon als eerste en de HTP auto als tweede over de finish ging. Het publiek, de TV en vele anderen waren deelgenoot van deze bloedstollende finale. Onder rijders en betrokken teambazen waren een hoop gemengde gevoelens die tot op het podium zichtbaar waren.

Renger: “Het was een zware sportieve tegenslag voor ons. We waren in control en de Mercedes AMG liep als een trein. De overwinning van deze klassieker leek “in the pocket”. De Hara Kiri manoeuvre van Maro Engel was gewaagd. Maar hij kwam er mee weg. Wij hadden het niet verwacht, mede gezien de stalorders voor de laatste ronde. Op zijn minst is het een fraai teken dat Mercedes zijn rijders tot op het scherpst van de snede met elkaar laat strijden. De auto was fantastisch, een tweede plaats is niet verkeerd, maar ik kwam om te winnen en had alle reden om de eerste plaats van 160 auto’s als de onze te beschouwen”.

genger