Geen podiumplaatsen bij Baelus Motorsport of Gamsiz-KDW Racing in de 41ste editie van de Eleven Sports 24 Hours of Zolder. Al lag voor de BMW M4 GT4 van Gamsiz-KDW die podiumplaats wel binnen bereik, maar een rare kronkel in het GT4-reglement besliste daar anders over. Baelus Motorsport kende dan weer een moeilijke race en teameigenaar Filip Baelus kreeg het zelfs letterlijk warm toen een remschijf explodeerde…

 

 

De 24U klassieker van Zolder had ei zo na een derde plaats opgeleverd in de Belcar 3 klasse voor Koen De Wit, Recep Sari en Hakan Sari. “Sommige van de GT4-wagens beschikken over een benzinetank van 120 liter, anderen hebben dan weer een tank van 100 liter”, verklaart Koen De Wit. “De technische commissie besloot dan maar om vóór de start de GT4-wagens naar een soort “parc ferme” te roepen en daar de wagens te tanken, waar iedere GT4-bolide 100 liter benzine kreeg toebedeeld en alle wagens in onze klasse dus met een gelijke hoeveelheid benzine zouden starten. Tot daar geen probleem. Maar bij de volgende tankbeurten kregen we (de GT4-wagens) telkens maar 93 liter. Als men dan al deze verschillen gaat optellen is dit een extra tankbeurt, waardoor we de derde plaats verliezen, en ook kostbare punten in Belcar 3.” Een zuur gegeven dus voor De wit en de gebroeders Sari, die voor het overige een zeer vlotte – zeg maar perfecte – race afwerkten. “En daar mogen we dus wel fier op zijn, net als op de prestaties van iedereen binnen het team”, besluit een licht ontgoochelde Koen De Wit.

 

 

Een vlotte race werd het niet voor de kerels van Baelus Motorsport. Zij traden voor het vierde opeenvolgende jaar aan met de BMW M235i en konden rekenen op de vertrouwde gezichten van Filip Baelus, Bart Lievens, Paul Lievens en Eveline Maes, dit jaar aangevuld met routinier Chris Van Woensel. “We hebben een wagen die in feite niet kan wedijveren met de andere bolides in onze Belcar 3 klasse”, opent Filip Baelus. “Voor Belcar 3 zijn we iets te traag, maar voor de Belcar 4 klasse zijn we net iets te snel. Of het een oplossing is om een extra klasse in het leven te roepen? Ik weet het niet, er zijn nu al vijf klassen binnen hetzelfde kampioenschap en men moet ergens lijnen trekken.” Open en eerlijke taal dus van de teameigenaar, die aan het stuur van de wagen zat toen een remschijf explodeerde. “Dat veroorzaakte een brandje met felle rookontwikkeling. Gelukkig waren de interventieteams snel ter plaatse en de schade bleef dan ook beperkt. Toch verloren we belangrijke tijd door dit voorval. Maar we eindigen alsnog 6de in onze klasse en waar ik fier op ben is onze 17de plaats algemeen. Ook op iedereen binnen het team kan ik ook nu weer fier zijn, want zowel de rijders als alle crewleden hebben hun job perfect volbracht. Ik kan dus besluiten dat ondanks de gemengde gevoelens hier een fiere teameigenaar staat”, aldus nog Filip Baelus.