Het debuut van Kas Haverkort in het Formula Regional European Championship by Alpine is bepaald niet verlopen zoals het 17-jarige TeamNL-talent zich dat had voorgesteld. Op het circuit van Imola werd de MP Motorsport-piloot in de eerste race van de baan gereden en belandde in de bandenstapels. In race twee leek Haverkort op weg naar zijn eerste punten voor het kampioenschap, toen de voorvleugel van zijn auto losraakte waardoor hij een top tien finish in rook zag opgaan. “Een weekend om snel te vergeten. Het had veel beter gekund, maar alles zat tegen”, blikte een teleurgestelde Haverkort terug.

 

 

In het omlijstende programma van de Formule 1 Grand Prix werd op Autodromo Enzo e Dino Ferrari ‘d Imola de openingsronde verreden van het Formula Regional European Championship by Alpine. Dit kampioenschap is een samenvoeging van de Formule Regional en de Formule Renault Eurocup en moet voor aanstormend formulewagentalent de kloof overbruggen tussen de Formule 4 en de FIA Formule 3. De titelstrijd telt 20 races verdeeld over tien ronden en is met 33 inschrijvingen extreem sterk bezet.

 

 

TeamNL-talent Kas Haverkort veroverde vorig jaar met groot vertoon van macht de titel in het Spaans Formule 4 kampioenschap. Met de promotie naar het Formula Regional European Championship by Alpine zet de nu 17-jarige inwoner van het Overijsselse Heemserveen de volgende stap in zijn carrière. De voor MP Motorsport uitkomende Haverkort legde in de eerste, uiterst spannende kwalificatie, waarin de posities voortdurende wisselden, beslag op de twaalfde plaats. Daarmee was de debuterende Nederlander de vijfde rookie in het veld. De tweede kwalificatie, die de startvolgorde voor de eerste race moest bepalen, leverde voor Haverkort een vijftiende tijd op. Hoe competitief het veld is, blijkt wel uit het feit dat het verschil met de poleposition slechts 0,8 seconden bedroeg en een 0,4 seconden snellere tijd de MP Motorsport-piloot al een zesde kwalificatiepositie zou hebben opgeleverd.

 

 

Vanaf plek vijftien had Haverkort een goede start en lag bij de eerste doorkomst op plek dertien. Inhalen is echter erg lastig op Imola en dat bleek ook nu weer in de al snel door twee safetycar-situaties onderbroken wedstrijd. Haverkort had steeds de aansluiting met de groep voor hem die streed om de plekken negen tot en met twaalf. Toen dat groepje uiteenviel, opende Haverkort de aanval op de twaalfde positie. Met een mooie uitremactie buitenom leek de MP Motorsport-piloot die plek ook te veroveren. In het tweede deel van de chicane kwam hij echter klem te zitten, moest van het gas en verloor daardoor bij het uitkomen van de bocht snelheid. De coureur achter Haverkort reed daarop tegen de versnellingsbak van de Nederlander waarop hij spinde en in de bandenstapels verdween. Met een flink beschadigde auto moest de TeamNL-rijder daardoor drie ronden voor het eind van de race opgeven.

 

 

In de tweede wedstrijd mocht Haverkort vanaf plek twaalf beginnen. Al snel raakte de Nederlander in een gevecht verwikkeld. De MP Motorsport-piloot wist dit weliswaar in zijn voordeel te beslissen, maar hij verloor daardoor de aansluiting met de groep voor hem. Toen vervolgens twee concurrenten elkaar raakten en de safetycar de baan in kwam, betekende dat niet alleen een tiende positie voor Haverkort, maar ook dat hij weer de aansluiting had met de rijders voor hem en er dus uitzicht was op meer. Kort na de herstart verloor de TeamNL-rijder echter door een losgeraakte voorvleugel steeds meer snelheid en zag de ene na de andere rijder aan zich voorbij gaan. Daarmee gingen de kansen op de eerste punten voor het kampioenschap voor Haverkort in rook op. Uiteindelijk passeerde hij als 25ste de finish.

 

 

“Bij de testsessies die aan het seizoen voorafgingen zaten we op Imola goed voorin. Daarom is het des te teleurstellender, want het had zoveel beter gekund. Inhalen is hier heel lastig, dus was de kwalificatie essentieel. Daar ging het al mis omdat ik de snelle sectortijden niet in één ronde kon combineren. In de eerste race ging het op zich wel goed en zette ik druk op de rijder voor me. De inhaalpoging lukte net niet waarop ik van achteren geraakt werd. In race twee raakte de voorvleugel los. Ik probeerde nog wel te verdedigen, maar verloor zoveel snelheid dat zelfs dat geen zin meer had. Heel teleurstellend”, blikte Haverkort op zijn debuutweekend  terug.

In Imola zou ook TeamNL-talent Thomas ten Brinke zijn debuut maken in het Formula Regional European Championship by Alpine. Voor de pas 16-jarige inwoner van Zeddam, die vorig jaar een sterk Formule 4-debuut bekroonde met een derde plaats in de eindstand van het Spaans Formule 4 kampioenschap, was het raceweekend al over voordat de eerste meter gereden was. De voor het Franse ART Grand Prix uitkomende Nederlander werd bij aankomst in Italië positief getest op COVID-19. Het TeamNL-talent zal nu voor zijn debuut geduld moeten hebben tot de tweede ronde van het kampioenschap, begin mei in Barcelona. “Heel frustrerend. Ik ben heel voorzichtig geweest en heb me aan alle maatregelen gehouden en dan toch positief testen. We hebben de afgelopen maanden alles voor dit moment gedaan en dat valt nu ineens in duigen”, aldus Ten Brinke, nog ontdaan van de totaal onverwachte uitkomst van de COVID-19-test.