Ook dit jaar zal het team van Rallysport Utrecht aan de start staan van de Conrad Twente Rally op de wegen rondom het Twentse Hengelo. Het team brengt twee Mitsubishi Lancers aan de start. Deze worden bestuurd door de uit Houten afkomstige Ernst Kranenburg en de van oorsprong uit Enschede afkomstige Martin Menzing, die inmiddels in Bilthoven zijn draai heeft gevonden.

De twee in het blauw gehulde Mitsubishi’s staan niet voor de eerste keer aan de start in Hengelo. In 2014 wist Ernst de overwinning in de toenmalige Divisie-2 te behalen met de Mitsubihsi Lancer Evo 8. Ernst werd toen genavigeerd door Peter van Teunenbroek. In 2015 moest hetzelfde duo echter in het zicht van de finish de wedstrijd verlaten. Dit jaar zal de uit Hengelo afkomstige Alex Eisenberg plaats nemen op de stoel van de navigator.

Martin Menzing wist in de 2015 editie in de groep H16, samen met Alex Eisenberg, de derde plaats te behalen. Het duo maakte daarbij gebruik van de Mitsubishi Lancer Evo 7. In de jaren daarvoor moest Martin deze wedstrijd helaas aan zich voorbij laten gaan. Dit jaar staat hij er echter weer en zal Peter van Teunenbroek (Uithoorn) naast hem plaats nemen.

5n1z5545_169

Het team rijdt niet voor het Nederlands kampioenschap maar kiest haar wedstrijden zorgvuldig uit. Dit heeft te o.a. te maken met de zakelijke agenda’s van zakenpartners Ernst en Martin, maar ook met het plezier dat beide mannen aan de sport willen beleven. Zo koos het team dit jaar voornamelijk voor wedstrijden bij onze Oosterburen zoals de Rallye Sulingen, Rallye Stemweder Berg en de Rallye Niedersachsen. In deze laatste wedstrijd werden Ernst en Peter tweede in de Divisie2, terwijl Martin, voor deze gelegenheid genavigeerd door Renaldo Lier, een vierde plaats wist te behalen.

Ondanks dat, zowel in Rallye Sulingen als in de Rallye Stemweder Berg, de auto’s op het gebied van betrouwbaarheid wat steken lieten vallen, dichten zowel Martin als Ernst zich in Hengelo een mooi resultaat toe. De beide wagens zijn daarvoor in de werkplaats in Zeist grondig nagelopen en niets is aan het toeval overgelaten om de klassementsproeven succesvol af te werken.

De eerste deelnemer gaat op zondagochtend op de eerste klassementsproef rond 10:00u van start. Dan wachten, verdeeld over negen klassementsproeven, 154 kilometers die op snelheid afgelegd moeten gaan worden. Daarbij zal de ondergrond voor 95,5% uit asfalt bestaan en bijna zeven kilometer zal op onverhard worden verreden.

Foto: Edwin Hengelman