Twee races, twee podiums: Team RaceArt beleefde tijdens de Spa Euroraces op het Circuit de Spa-Francorchamps een sterk weekend door in beide races op het legendarische Belgische circuit als tweede over de meet te komen. Het team blijft daardoor een rol van betekenis spelen in een alsmaar spannender wordende titelstrijd.

Roger Grouwels arriveerde op het Ardennen-circuit in de wetenschap dat de strijd om het kampioenschap er steeds meer om begint te spannen. Na de dubbelslag op Zolder vorige maand stond het team tweede met een kleine achterstand op leider Bart Arendsen. Door de afwezigheid van rivalen Bob Herber (niet van de partij op Spa) en Daan Meijer (tijdelijk uitgeschakeld) werd het duidelijk: de titelstrijd werd vanaf nu een-op-een duel tussen Grouwels en Arendsen.

Het volle programma op Spa (onder andere het Belcar-kampioenschap, waar het team in het verleden nog in uitkwam), begon op vrijdag met twee vrije trainingen gevolgd door de kwalificatie. In die kwalificatie moest de Nissan GT-R GT3 van Grouwels het afleggen tegen van de BMW M6 GT3 van Arendsen. Een tweede plaats, dus een plek op de voorste startrij in beide races, bood echter meer dan voldoende perspectief voor de rest van het weekend.

De eerste race op de zaterdag verliep chaotisch. De Britse Revolutions, tijdens het openingsweekend op Zandvoort ook al van de partij, waren op Spa in groten getale aanwezig en veroorzaakten nog voor de verplichte pitstop een Full Course Yellow (FCY). Gedurende deze periode wist Grouwels de aansluiting te behouden met Arendsen en nadat het volledige GT-veld de pitstraat opzocht volgde een tweede onderbreking. Bij het hervatten van de race leek Grouwels, op dat moment nog tweede, iets beter op te letten dan Arendsen. De Nissan schoot uit de startblokken, kon de BMW richting Blanchimont inhalen en zo de leiding in de wedstrijd overnemen. Het bleek het openingssalvo voor een bloedstollend duel tussen de twee coureurs, waarbij Grouwels uiteindelijk toch aan het kortste eind trok en als tweede over de streep kwam.

Op zondag begon Grouwels nog beter aan de wedstrijd. Arendsen kreeg van de wedstrijdleiding 40 kilogram aan extra ballast mee en de Nissan maakte daar optimaal gebruik van door in de tweede ronde de leiding te pakken. Opnieuw gingen de twee het duel aan, maar tussen de Revolutions en Radicals bleek het moeilijk om de BMW voor te blijven en al snel herpakte Arendsen de leiding weer. Het gat tussen de twee bleef klein tot aan de verplichte pitstop, waarna Grouwels achter Max Tubben belandde en dus terugviel tot plek drie. Tubben’s Zilhouette kon weer worden ingehaald, maar het gat met Arendsen bleek daarna te groot. Grouwels eindigde de race opnieuw op de tweede plaats.

Met het dubbele podium blijft Team RaceArt meedoen in de strijd om het kampioenschap, al verliest het team wel iets aan terrein ten opzichte van Arendsen. Grouwels heeft nu 151 punten – 16 minder dan de kampioenschapsleider. Het Supercar Challenge-seizoen wordt hervat op 5-7 augustus tijdens de Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl