In een erg gevarieerd programma heeft de TCR Benelux meer dan zijn steentje bijgedragen aan het spektakel tijdens de Zolder Superprix. De vier sprintraces vormden het decor voor erg spannende confrontaties en enkele onverwachte gebeurtenissen. Na afloop blijkt dat het kampioenschap opnieuw gelanceerd is, aangezien de voorsprong van Benjamin Lessennes op Guillaume Mondron amper drie punten bedraagt.

 

 

Jonas De Kimpe (VW Golf TCR DK Racing) kon niet profiteren van zijn pole positie bij de start van de eerste race. Het was Mathieu Detry (VW Golf TCR Team WRT) die de Eerste Linkse als leider aansneed, een positie die hij niet meer uit handen zou geven tijdens de twee eerste ‘Sprint Races’.

“Waw!” juichte Mathieu toen hij uit de rode Golf van WRT stapte. “Op deze overwinning wachten we al heel lang. Het doet deugd. Jef (Hemroulle) hoopte dat we, na de gemiste zeges ondanks twee pole posities tijdens de vorige manches, de zege in de wacht konden slepen door niet vanop pole te starten. Mijn start was telkens uitstekend en zo bevond ik me tweemaal in de spits van het peloton. Oefening baart kunst. De races waren erg spannend. Guillaume kon bij momenten druk zetten. Maar ik hield de bandenslijtage in het oog en kon aanvallen tot het einde.”

 

 

Bij de start van de eerste wedstrijd klom Denis Dupont (SEAT Leon RACB National Team) op van de vierde startplaats naar de tweede positie, voor Guillaume Mondron (VW Golf TCR) en Stéphane Lémeret (Honda Civic Boutsen Ginion Racing). Die laatste maakte contact met Willem Meijer (Audi RS 3 LMS Bas Koeten Racing), die vervolgens rond zijn as ging. Kevin Abbring (Peugeot 308 Cup) en Stan van Oord (Audi RS 3 LMS Bas Koeten Racing) konden zo een plaats winnen.

Na amper twee ronden kwam Denis Dupont tot stilstand op het circuit. Hij werd naar de pitlane gebracht met een interventiewagen, waar WRT een lek vaststelde. Na de nodige herstellingen werd de SEAT op pad gestuurd voor de tweede wedstrijd.

Het vervolg van de eerste sprint zou geen omwentelingen meer inhouden. Van Oord probeerde een aanval te plaatsen op Abbring na tweederde wedstrijd, maar op die manier verloor hij net het contact met zijn tegenstander.

Abbring nam een sterke start vanop de vierde plaats op de grid. In de eerste remzone nam hij het voordeel op Mondron, maar die laatste weerstond en veroverde de tweede plek opnieuw in de dubbele rechtse van de Kanaalbocht, achter Mathieu Detry.

“Ik zat aan de buitenkant en wou niets forceren”, was de commentaar van Abbring aan de aankomst. “Jammer genoeg werd ik geblokkeerd bij de start van de eerste manche. In de race had ik het moeilijk. Ik heb gisteren immers niet veel gereden.”

Lémeret werd met zijn Honda al snel achtergelaten door de drie leiders. “Na de aanrijding bij de start van de eerste race was de voortrein ontregeld”, legde hij uit na de aankomst. “Ik deed wat ik kon maar de handicap was te groot. Ik heb alles uit de kast gehaald om de vierde plek te houden tegenover Willem Meijer.”

Na zijn gemiste start kwam van Oord snel dichter bij Jonas De Kimpe. Maar op het einde van de tweede ronde kwam de Audi RS 3 #66 tot stilstand bij start en finish, als gevolg van een kapotte aandrijfas. De Kimpe was daarom nog niet gerustgesteld. Dupont, die gestart was uit de pitlane, reed de ene snelste rondetijd na de andere en kwam al snel terug op de witte Golf. Hij kon een geslaagde inhaalbeweging plaatsen, maar hij kon niet hetzelfde doen met de Audi van Meijer.

 

 

Guillaume Mondron verzekerde de dubbelzege van de VW Golf achter Potty, maar hield gemengde gevoelens over aan zijn races: “Het scheelde niet veel. Aan het begin van de tweede race kon ik druk zetten op Mathieu, maar hij reed een mooie race. Het was zwaar, maar ik realiseer toch een goede zaak in het kampioenschap.”

De twee laatste sprintraces werden enerzijds getekend door de dominantie van de Fransman Aurélien Comte op de Peugeot 308 Cup van DG Sport, anderzijds door de inhaalrace van Lorenzo Donniacuo op de VW Golf TCR van Delahaye Racing. Comte vertrok vanop de eerste rij aan Sprint 3 en profiteerde van het gewicht van zijn Peugeot om beter uit de startblokken te komen dan Maxime Potty (VW Golf TCR Team WRT), met daarachter Benjamin Lessennes (Honda Civic TCR) en Sam Dejonghe (SEAT Leon). Na een gemiste start ging Lorenzo Donniacuo van de baan in de Kanaalbocht, met een tussenkomst van de safety car als gevolg. De teamgenoot van Guillaume Mondron nam nadien genoegen met een ereplaats, terwijl hij ondertussen het rubber spaarde. Daarachter kon Jonas De Kimpe zich mengen in de strijd met de twee Audi RS 3 LMS van Bas Koeten Racing, bestuurd door Mika Morien en Meindert van Buuren. Die laatste zou iets later de pitstraat opzoeken.

In de laatste sprint kon Comte zich vlot losrukken van de rest van het peloton, samengesteld uit Potty, Lessennes, Dejonghe, Morien, van Buuren, Donniacuo en De Kimpe. In de vierde ronde ging Donniacuo voorbij aan van Buuren. Twee ronden later duwde hij Morien in de fout in de Eerste Linkse. In de achtste ronde werd Lessennes vervolgens het slachtoffer van een lekke band in de Kanaalbocht. Hij verloor veel tijd en kwam terug naar de pitlane. De strijd tussen Dejonghe en Donniacuo werd op dat moment erg spannend. De rijder van de Golf kon profiteren van frissere banden om op het einde van de race de maat te nemen van Dejonghe. Hij mocht op het ereschavot plaatsnemen aan de zijde van Comte en Potty.

“Omdat de banden geen enkel probleem vormden, kon ik mijn voorsprong eenvoudig controleren na telkens de leiding genomen te hebben bij de start”, deed Aurélien Comte zijn relaas achteraf. “Jammer dat ik die fout heb begaan in de Long Race. De Peugeot was echt uitstekend en bovendien scoren we heel wat punten voor het kampioenschap.”

“Gezien het extra gewicht, als gevolg van onze goede resultaten sinds het seizoensbegin, kon ik niets beginnen tegen de Peugeot”, betreurde Maxime Potty. “Maar het globale resultaat van het weekend is duidelijk positief. Ik ben erg gelukkig.”

“Ik werd aangetiktin de Kanaalbocht in de eerste ronde van Sprint 3, maar het was mijn eigen schuld: ik stak zomaar het circuit over”, gaf Lorenzo Donniacuo sportief toe. “In de laatste race had ik het voordeel over vers rubber te beschikken. Wat een boeiende race! In de laatste  ronde ging Sam (Dejonghe) even rechtdoor aan de Jacky Ickx, waardoor ik hem kon voorbijgaan.”

“Ik reed lek in de eerste sector zonder te begrijpen waarom: ik had immers niets geraakt”, zuchtte Benjamin Lessennes tot slot. “Voor de rest was het een moeilijk weekend door het succesballast. En het gedrag van de auto beviel me niet. Stéphane zei dat het evenwicht goed was op het einde van de race. Ik hield dus dezelfde afstellingen, maar blijkbaar hebben we niet dezelfde voorkeur. Dat gezegd zijnde, ik blijf aan de leiding van het kampioenschap en de Honda wordt een stuk lichter voor Mettet, een circuit waar ik van hou.”

 

 

Dankzij zijn drie zeges komt Mathieu Detry als ‘Junior of the Weekend’ uit de bus. Het is ook de VW Golf die, dankzij twee zeges en drie tweede plaatsen, de eer opstrijkt van ‘Car of the Weekend’.

In de Renault Clio Cup Benelux kon Gregory Eyckmans met gemak beter doen dan Maarten Mus in de twee eerste sprintraces. Dezelfde vaststelling gold voor Sven Van Laere ten opzichte van Kristoff Cox in de twee volgende races.

Uitslagen :

Race 1: 1. Detry, VW Golf TCR, 12 ronden; 2. G. Mondron, VW Golf TCR 1.461; 3. Lémeret, Honda Civic TCR, 6.031; 4. Abbring, Peugeot 308 Cup, 7.106 ; 5. Van Oord, Audi RS3 LMS, 8.8.96 ; 6. Meyer, Audi RS3 LMS, 12.751 ; 7. De Kimpe, VW Golf TCR, 29.121

Race 2: 1. Detry, VW Golf TCR, 12 ronden; 2. G. Mondron, VW Golf TCR, 2.089; 3. Abbring, Peugeot 308 Cup, 4.100; 4. Lemeret, Honda Civic TCR, 5.844; 5. Meyer, Audi RS3 LMS, 7.836; 6. Dupont, SEAT Leon TCR, 8.289; 7. De Kimpe, VW Golf TCR, 18.490

Race 3 : 1. Comte, Peugeot 308 Cup, 11 ronden ; 2. Potty, VW Golf TCR, 1.433; 3. Lessennes, Honda Civic TCR, 2.396; 4. Dejonghe, SEAT Leon TCR, 2.752 ; 5. Moriën, Audi RS3 LMS, 8.132 ; 6. De Kimpe, VW Golf TCR, 10.807 ; 7. Van Buuren, Audi RS3 LMS, 10 ronden; 8. Donniacuo, VW Golf TCR, 34.181

Race 4: 1. Comte, Peugeot 308 Cup, 12 ronden; 2. Potty, VW Golf TCR, 1.505 ; 3. Donniacuo, VW Golf TCR, 4.905 ; 4. Dejonghe, SEAT Leon TCR, 5.084; 5. Moriën, Audi RS3 LMS, 12.924; 6. Van Buuren, Audi RS3 LMS, 15.801; 7. De Kimpe, VW Golf TCR, 16.428; 8. Lessennes, Honda Civic TCR, 11 ronden

Kampioenschap :

Overall: 1.Benjamin Lessennes, 285; 2. Guillaume Mondron 282; 3. Maxime Potty-Mathieu Detry 251; 4. Aurélien Comte-Kevin Abbring 238; 5. Tom Coronel 195; 6. Sam Dejonghe-Denis Dupont, 163; 7. Stéfano Comini, 138; 8. Giacomo Altoè 126; 9. Edouard Mondron 124; 10. Mika Morien-Stan van Oord, 120; 11. Willem Meijer 108; etc.

Junior: 1. Benjamin Lessennes, 180; 2. Mathieu Detry 155; 3. Maxime Potty 144; 4. Giacomo Altoè 90; 5. Mika Morien 82; 6. Willem Meijer 76; 7. Stan van Oord 62; 8. Sheldon Van der Linde 55; 9. Danny Kroes 30; 10. Enzo Guibbert 25; etc.

Team: 1. Delahaye Racing 80; 2. Team WRT 63; 3. Boutsen Ginion Racing 59; 4. DG Sport, Bas Koeten Racing 43; 6. ComToYou, Certainty Racing Team, 15; 8. Ferry Monster Autosport, DK Racing 12 ; 10. Milo Racing 6, etc.

Car : 1. Honda Civic 282 ; 2. VW Golf 275 ; 3. Audi RS3 LMS, 254 ; 4. Peugeot 308 Cup 229; 5. SEAT Leon 193; 6. Opel Astra 49