De TCR Benelux heeft in Zandvoort zelfs de ongelovigen weten te overtuigen van de kwaliteiten van de formule. De prachtige lentezon, ongeveer honderdduizend toeschouwers die de demonstraties van Max Verstappen en zijn Red Bull F1 kwamen toejuichen en een livestream voor zij die er niet bij konden zijn, droegen bij tot het spektakel tijdens de vier sprintwedstrijden op zondag, in het kader van de Jumbo Familie Racedagen. Maar ook de deelnemers leverden vuurwerk in erg betwiste races.

Na de ‘Long Race’ gemist te hebben door elektronische problemen, wou Stéphane Lémeret profiteren van zijn pole positie om zich te tonen in de eerste twee sprintraces op een Honda Civic die opnieuw in bloedvorm verkeerde. In de eerste slaagde hij perfect in zijn opdracht door van begin tot einde te weerstaan aan Giacomo Altoè, even snel als zaterdag in de ‘Long Race’. Maar de start van de tweede sprint verliep minder positief voor Lémeret: “Ik werd verrast door de snelheid waarmee het licht op groen ging”, gaf hij toe. “Vervolgens werd ik geraakt door een concurrent die de rijlijn volgde terwijl ik hem probeerde in te halen. De geometrie was ontregeld en even later gaf een remschijf de geest. Aangezien ik niet meespeel voor het kampioenschap, is dat geen ramp. Ik keer in ieder geval huiswaarts met een overwinning.”

 

 

Giacomo Altoè treuzelde niet om te profiteren van de fout van Lémeret en rukte zich los aan de leiding van de tweede manche. En toch waren de laatste ronden niet zonder zorgen: “Plots verloor ik vermogen en reageerde de versnellingsbak minder snel”, legde de ‘youngster’ van 16 uit op een opmerkelijk volwassen manier. “Maar de voorsprong die ik in handen had, volstond toch om te winnen. Na de zege gisteren is dit echt fantastisch.”

Achter Lémeret en Altoè leverde Benjamin Lessennes twee perfecte wedstrijden af op zijn Honda Civic. Hij mocht tweemaal het podium beklimmen na een derde en een tweede plek. Op het einde van de tweede manche kwam hij zelfs dichter bij Altoè: “Ik had de bandenslijtage goed in de hand en ben heel tevreden over het resultaat.” Tom Coronel kwam hem alvast feliciteren: “That’s a very good one!”

Mooie prestaties waren er eveneens voor Mathieu Detry op zijn VW Golf WRT. Vanop de vijfde startplaats kon hij niets inbrengen tegen de kanonstart van Kevin Abbring en de Peugeot 308 Cup. Maar nadien nam hij het voordeel op Kroes (SEAT Leon) en diezelfde Comte en bevestigde in de tweede manche met de derde plaats. “Ik maakte me even zorgen toen ik wat vermogen verloor in het midden van de wedstrijd, maar ik kon de bandenslijtage wel goed onder controle houden. Het is leuk om het podium te beklimmen…” liet hij weten.

 

 

Kevin Abbring, vijfde en daarna vierde, was de beste Nederlander op zijn Peugeot 308 Cup, telkens voor Danny Kroes in de SEAT van Ferry Monster Autosport. Stan van Oord (Audi RS3 LMS) werd zevende in de eerste manche – voor Denis Dupont (SEAT Leon) – maar moest de wet van de RNT-rijder accepteren in de tweede confrontatie en diende nadien toe te geven aan de druk van Rob Severs (SEAT Leon), minder gelukkig met een elfde plek in de eerste manche. De Audi RS3 LMS van Simon Reicher en Willem Meijer werden negende en tiende in de eerste sprint, maar raakten elkaar op spectaculaire wijze in de tweede manche, waardoor de Oostenrijker de handdoek in de ring moest gooien.

In de namiddag vertrok Jaap van Lagen (Audi RS3 LMS) op pole positie. Vanop de tweede startrij nam Aurélien Comte (Peugeot 308 Cup) een goede start, maar van Lagen kon weerstaan. Tom Coronel had ondertussen de maat genomen van Guillaume Mondron (VW Golf). Beiden zouden nadien ook Comte achter zich laten. Daarachter volgden Morien (Audi RS3 LMS), Knap (SEAT Leon), Oriola (SEAT Leon), Potty (VW Golf), Dejonghe (SEAT Leon) en Panis (Honda Civic). De jonge Fransman ging snel voorbij aan Dejonghe, terwijl Knap, Oriola en Potty het met elkaar aan de stok hadden en Knap zijn meerdere moest erkennen in zijn twee concurrenten. Op drie ronden van het einde van de sprintrace plaatste Comte met succes de aanval bij Mondron. Hij kwam snel terug op Coronel, maar de situatie zou niet meer evolueren. Van Lagen zegevierde voor Coronel, Comte, Mondron en Morien.

 

 

In de startfase van de laatste confrontatie van het weekend kwam van Lagen beter uit de startblokken dan Coronel, maar het was Comte die aan de buitenkant de leiding kon overnemen met zijn Peugeot. Maar op het einde van de tweede ronde diende van Lagen hem van antwoord met een prachtige inhaalbeweging. Mondron, de auteur van een mindere start, bevond zich in zesde positie achter Coronel, Morien, Oriola en Potty. Panis, in zevende stelling, vertraagde in de derde ronde door een lekke band en zou nadien de pitlane opzoeken. Een ronde later voerde Morien druk uit op Coronel. Op het einde van de achtste ronde volgde er een eenvoudige inhaalbeweging, omdat Coronel het slachtoffer was geworden van een lekke band. Bij het uitkomen van de laatste rechterbocht gleed zijn Honda Civic rechtdoor en raakte de bandenstapels. Oriola passeerde zonder problemen, maar Potty moest uitwijken. Hij verloor de controle over zijn Golf en raakte de muur aan de rechterkant. Mondron kon hem maar net omzeilen. De safety car rukte uit en de wedstrijd zou op die manier aan zijn einde komen.

Jaap van Lagen, twee jaar geleden nog officieel Lada-rijder in het WTCC, bevestigde zijn talent door de dubbel op te tekenen. Aurélien Comte en Mika Morien vervolledigden het podium van deze laatste race. De jonge Nederlander (16) begint stilaan zijn ambities waar te maken: “De laatste jaren was ik actief in verschillende formules, onder meer in de Formule Renault. Sindsdien heb ik de stap gezet naar de toerismewagens”, klonk het enthousiast bij de nieuwe hoop van KNAF Talent First, de Nederlandse federatie. “Mijn doel was om enkele podiumplaatsen te behalen in de TCR Benelux. De eerste is een feit. Nu wil ik ook de Junior-titel veroveren. Ik bedank de KNAF voor de goede raad en de omkadering die ze opgebouwd hebben.”

 

 

De Junior van het weekend was daarentegen Giacomo Altoè, die de andere jongeren kon domineren tijdens het weekend in Zandvoort. De Honda Civic werd dan weer de ‘Car of the Weekend’.

In de Clio Cup Benelux werden de debatten over de hele lijn gedomineerd door de Poolse rijders, met Karol Urbaniak als winnaar van Sprint 1 en 3, en Albert Legutko in de tweede race. Sven Van Laere profiteerde tot slot van een misverstand tussen beiden tijdens de safety car-periode in de laatste race.

Uitslagen :

Race 1: 1. Lémeret, Honda Civic TCR, 11 ronden; 2. Altoè, VW Golf TCR, 0.734 ; 3. Lessennes, Honda Civic TCR, 1.240 ; 4. Detry, VW Golf TCR, 1.873 ; 5. Abbring, Peugeot 308 Cup, 4.970 ; 6. Kroes, SEAT Leon TCR, 5.774 ; 7. Van Oord, Audi RS3 LMS, 9.150 ; 8. Dupont, SEAT Leon TCR, 12.519; 9. Reicher, Audi RS3 LMS, 13.465; 10. Meyer, Audi RS3 LMS, 13.886; 11. Severs, SEAT Leon TCR, 26.860 ; 12. Van Oranje, Audi RS3 LMS, 10 ronden;

Renault Clio Cup: 1. Urbaniak, 11 ronden; 2. Legutko, 1.740; 3. Groeneveld, 20.604; 4. Van den Berge, 10 ronden.

Race 2: 1. Altoè, VW Golf TCR, 12 ronden; 2. Lessennes, Honda Civic TCR, 1.208; 3. Detry, VW Golf TCR, 3.330; 4. Abbring, Peugeot 308 Cup, 6.772; 5. Kroes, SEAT Leon TCR, 16.221; 6. Dupont, SEAT Leon TCR, 22.668; 7. Severs, SEAT Leon TCR, 23.657; 8. Van Oord, Audi RS3 LMS, 23.672; 9. Van Oranje, Audi RS3 LMS, 37.717; 10. Meyer, Audi RS3 LMS, 11 ronden.

Renault Clio Cup: 1. Legutko, 12 ronden; 2. Groeneveld, 11 ronden; 3. Van den Berge, 21.672

Race 3: 1. Van Lagen, Audi RS3 LMS, 12 ronden; 2. Coronel, Honda Civic TCR, 1.470;  3. Comte, Peugeot 308 Cup, 1.925; 4. Mondron, VW Golf TCR, 5.030; 5. Morien, Audi RS3 LMS, 7.695; 6. Oriola, SEAT Leon TCR, 10.476; 7. Potty, VW Golf TCR, 10.956 ; 8. Panis, Honda Civic TCR, 12.591 ; 9. Sieljes, Audi RS3 LMS, 14.486 ; 10. Dejonghe, SEAT Leon TCR, 15.236 ; 11. Koster, Audi RS3 LMS, 18.834 ; 12. Knap, SEAT Leon TCR, 19.422

Renault Clio Cup : 1. Urbaniak, 12 ronden ; 2. Legutko, 3.843 ; 3. Groenveld, 11 ronden; 4. Van Laere, 10 ronden

Race 4: 1. Van Lagen, Audi RS3 LMS, 11 ronden; 2. Comte, Peugeot 308 Cup, 1.828; 3. Morien, Audi RS3 LMS, 2.762 ; 4. Oriola, SEAT Leon TCR, 5.324 ; 5. Mondron, SEAT Leon TCR, 6.383 ; 6. Koster, Audi RS3 LMS, 8.524 ; 7. Dejonghe, SEAT Leon TCR, 10.605 ; 8. Knap, SEAT Leon TCR, 11.561 ; 9. Sieljes, Audi RS3 LMS, 14.192 ; 10. Panis, Honda Civic TCR ;

Renault Clio Cup : 1. Van Laere, 11 ronden; 2. Urbaniak, 5.970; 3. Legutko, 7.200; 4. Groeneveld, 10 ronden; 5. Paziewski, 9 ronden.

Kampioenschap : 1. G. Mondron 159 ; 2. Altoè 112 ; 3. Lessennes 110 ; 4. Comini-Van der Linde 105 ; 6. Comte-Abbring 94 ; 7. Potty-Detry 73 ; 8. Coronel 70 ; 9. E. Mondron 69; 10. Van Lagen-Reicher 67; etc.

Junior : 1. Altoè 86 ; 2. Lessennes 82 ; 3. Van der Linde 55 ; 4. Detry 49; 5. Morien 38;  6. Potty 36; 7. Kroes 30; 8. Meyer, van Oord 26; 10. Guibbert 25; etc.