Bij het verlaten van de paddock van Circuit Jules Tacheny de Mettet was iedereen het er roerend over eens: zuiver sportief stond TCR Benelux nogmaals borg voor een hoogstaand spektakel met de foto-finish in de laatste sprint als zoveelste bewijs van een nog niet vaak getoonde strijd om de zege! Het resultaat van de races op het Belgische circuit geeft ons vier kandidaten voor de titelontknoping op het Nederlandse TT Circuit Assen.

 

 

Aan de spits staat Benjamin Lessennes sterk aan de leiding met 362 punten. De coureur van de Boutsen Ginion Racing-Honda Civic TCR telt 14 punten meer dan Guillaume Mondron en de man van de Delahaye VW Golf GTI TCR heeft een voorsprong van 13 punten op het Peugeot 308 Cup-duo Aurélien Comte en Kevin Abbring. Meteen kennen we de drie sterkste kandidaten om uittredend TCR Benelux-kampioen Stéphane Lémeret op te volgen, want Maxime Potty en Mathieu Detry zijn 4de in de Team WRT-VW Golf GTI TCR, maar met een achterstand van 49 punten op leider Lessennes. Vijf overwinningen in de finale staan gelijk met een winst van 125 punten en de verschillende scenario’s die we te zien kregen in de tweede seizoenshelft leren ons dat de teerlingen nog niet geworpen zijn…

Als we puntentabellen overlopen, zien we ook dat de drie kopmannen enkel het verschil kunnen maken door minstens beslag te leggen op 1ste of 2de plaatsen! Even simuleren? Stel dat Lessennes, bijgestaan door de zeer ervaren Tom Coronel, twee keer wint, twee keer 2de eindigt en – we wensen het hen niet toe – één keer nul scoort, terwijl het duo Comte-Abbring drie keer 25 punten scoort en ook nog eens twee keer voor de 2de plaats gaat, dan eindigt het titelduel met één puntje verschil – 448 tegenover 447 – in het voordeel van de Honda Civic TCR.

 

 

Indien Guillaume Mondron en terug-van-weggeweest broer Edouard achter het stuur van de Delahaye VW Golf GTI TCR vijf keer erin slagen om Lessennes-Coronel naar een 2de plaats te verwijzen, pakt het VW Golf GTI-duo met 473 punten de beker tegenover 452 punten voor de Honda-mannen!

Is er een nog vierde speler? Ja, op voorwaarde dat Potty en Detry 3 keer zegevieren en twee keer 2de finishen (telkens achter VW-collega’s Mondron die verder niet hoger geraken dan 5de en één keer 7de), de Honda vrede neemt met vier 3de plaatsen en de Peugeot blijft hangen op 4de rangen, dan krijgen we in de afrekening een ex aequo ofte 424 punten voor de twee VW-formaties!

Hierbij houden we uiteraard geen rekening met het doen en laten van de #7 SEAT Leon TCR van Sam Dejonghe-Denis Dupont of de Audi’s RS3 LMS van Bas Koeten Racing met (opnieuw samen) Willem Meyer-Paul Sieljes en Mika Morien, sterk op Mettet met een 3de plaats.

De 16-jarige Nederlander krijgt in Assen deze keer de hulp van een andere jongeling en dat is niemand minder dan de 19-jarige Rik Breukers. Hij maakt deel uit van het Young Drivers Program van Lamborghini en is één van de kandidaten in het titelgevecht in de Lamborghini Super Trofeo Europe, waarin hij tot hiertoe zeven keer op het podium stond en twee zeges behaalde. Hij maakte eerder dit jaar achter het stuur van een Ligier LMP2 van ARC Bratislava kennis met de 24 Uren van Le Mans  en naast ervaringen in GT en Proto, ging hij ook aan de slag in de toerklasse. Met een SEAT Leon was hij actief in de 24H Touring Car Endurance Series en we onthouden vooral die 2de plaats tijdens TCR Germany op Circuit Zandvoort alwaar hij reeds uitkwam voor Bas Koeten Racing, zij het met een SEAT Leon. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat Rik Breukers en Mika Morien ernstige klanten zijn voor een plaats op één van de podiums !

In het Junior-kampioenschap leidt dezelfde Benjamin Lessennes en de 18-jarige Honda-coureur krijgt daar (nogmaals) concurrentie van Mathieu Detry (2de) en Maxime Potty (3de), terwijl in afwezigheid van Giacomo Altoè (weerhouden door een round van TCR Italy) KNAF Talent First-jongens Mika Morien en Willem Meyer in aanmerking voor een 4de eindplaats.

 

 

In het Team-kampioenschap gelden enkel de resultaten van de Long Race en daar staat Delahaye Racing sinds de eerste meeting in Francorchamps aan de leiding, voor Team WRT, DG Sport, Boutsen Ginion Racing en Bas Koeten Racing. De Honda Civic gaat de VW Golf GTI TCR en de Audi RS3 LMS vooraf in de Top 3 van het Car-kampioenschap.

Zonder de VW Golf GTI TCR van DK Racing met Jonas De Kimpe – weerhouden door professionele verplichtingen met de VW-concessie in Ninove – en het (nog) niet rondkrijgen van een SEAT van Ferry Monster Autosport voor Danny Kroes, is het opnieuw de “race in de race” die voor de nodige aanvulling zorgt met de strijd in de Renault Clio Cup Benelux tussen Sven van Laere-Martin van den Berge (Bas Koeten Racing), Gregory Eyckmans-Kristoff Cox (EJ Automotive) en Filip Uytendaele (Renault Oudenaarde).

Qua kwaliteit zorgde TCR Benelux voor de nodige adelbrieven. Op het vlak van kwantiteit wou het niet altijd vlotten. Het is dan ook duidelijk dat het gebrek aan meer kandidaten in TCR Benelux op langere termijn geen haalbare kaart blijft.

 “Aan de vooravond van het einde van dit sportief zeer sterk tweede seizoen van TCR Benelux is het missen van meer deelnemers een minpunt is voor alle betrokken partijen, “ stelt Koen Wijckmans, coördinator van TCR Benelux. “Met zeventien auto’s aan de start voor de Max Verstappen Days leverden we nochtans het bewijs dat het concept TCR Benelux/Clio Cup aantoonde in welke richting we konden evolueren. Helaas, de omstandigheden hebben ons niet geholpen, zoals auto’s die plots “verdwenen” – ik citeer slechts de #1 Honda  en de  SEAT Delahaye  – of concurrentie met andere TCR-kampioenschappen waardoor bepaalde auto’s niet meer op onze lijsten verschenen. Dat aspect hing steeds nadrukkelijker als een schaduw over het sportief verhaal van TCR Benelux.  Voor de finale gaat onze aandacht dan ook uitsluitend naar het onuitgegeven titelduel en we hopen dat we komend weekend TCR Benelux 2017 in schoonheid kunnen afsluiten.”

Het laatste treffen van TCR Benelux 2017 begint op vrijdag 20 oktober om 17.00 uur met de vertrouwelijke Free Practice (60’). Op zaterdag 21 oktober is er om 12.00 uur de Qualifying (20’) en de Qualifying Long Race (60’) is voorzien om 16.50 uur.

Op zondag 22 oktober krijgen we om 10.55 uur Sprint 1, en daaropvolgend Sprint 2 om 11.20 uur. Sprint 3 gaat van start om 17.00 uur met de finale Sprint 4 omstreeks 17.25 uur. Op dat ogenblik zullen we wellicht de naam of namen kennen van de coureurs die huiswaarts keren met de grootste beker(s)!

 Entry – Round 6

  1. Honda Civic TCR – Boutsen Ginion Racing – Benjamin Lessennes (B) – Tom Coronel (B)
  2. VW Golf GTI TCR – Delahaye Racing – Guillaume Mondron – Edouard Mondron (B)
  3. SEAT Léon TCR – Ferry Monster Autosport – TBA – TBA
  4. SEAT Léon TCR – Team WRT – Sam Dejonghe (B)- Denis Dupont (B)
  5. Peugeot 308 Cup – DG Sport – Aurélien Comte (FR) – Kevin Abbring (NL)
  6. VW Golf GTI TCR – Team WRT – Maxime Potty (B) – Mathieu Detry (B)
  7. Audi RS3 LMS – Bas Koeten Racing – Willem Meyer (NL) – Paul Sieljes (NL)
  8. Audi RS3 LMS – Bas Koeten Racing – Mika Morien (NL) –  Rik Breukers (NL)
  9. Renault Clio Cup – EJ Automotive – Gregory Eyckmans (B) – Kristoff Cox (B)
  10. Renault Clio Cup – Bas Koeten Racing – Sven Van Laere (B) – Martin Van den Berge (NL)
  11. Renault Clio Cup – Uyttendaele Oudenaarde – Filip Uyttendaele (B)

 

Kampioenschap :

Algemeen : 1. Benjamin Lessennes 362 ; 2. Guillaume Mondron 348 ; 3. Aurélien Comte-Kevin Abbring 336 ; 4. Maxime Potty-Mathieu Detry 313 ; 5. Sam Dejonghe-Denis Dupont, 218 ; 6. Tom Coronel 195; 7. Giacomo Altoè 190; 8. Stéphane Lémeret 175; Mika Morien 157; 9. Willem Meyer 147; etc.

Junior: 1. Benjamin Lessennes 232; 2. Mathieu Detry 190 ; 3. Maxime Potty 186 ; 4. Giacomo Altoè 136; 5. Mika Morien 109 ; 6. Willem Meyer 96 ; etc.

Car : 1. Honda Civic 357 ; 2. VW Golf GTI 338 ; 3. Audi RS LMS 316 ; 4. Peugeot 308 Cup 302 ; 5. SEAT Leon 230; etc.

Team : 1. Delahaye Racing 92 ; 2. Team WRT 81 ; 3. DG Sport 68 ; 4. Boutsen Ginion Racing 59; 5. Bas Koeten Racing 58; etc.