Na de races op Zandvoort en Spa-Francorchamps beleefde de Super Toer Wagen Cup een enerverend weekend op TT Circuit Assen. Tijdens het Duitse ADAC-RSG Hansa Pokal Raceweekend van de Hamburgse autosportvereniging bleef het allesbehalve saai. De eerste wedstrijd werd opgeschrikt door een ongeval waardoor de race tijdelijk werd stilgelegd. Race 2 zorgde op zondag voor mooie gevechten op het Drentse circuit tussen deelnemers uit vier verschillende landen.  

 


Nadat het startveld van 26 auto’s was vertrokken en er verschillende rijders streden om een plekje ging het in ronde 9 van de eerste race goed mis door een hevige crash vlak voor de Ramshoek. Na de herstart werden er nog 11 ronden afgelegd met 22 raceauto’s. De Belg Koen de Wit kon net niet winnen met zijn M4 GT4 van het Duitse Duo Michael en Math Tischner, die voor de gelegenheid deelnamen in hun BMW M3 E46 WTTC GTR. Het verschil bedroeg op de finish minder dan 1 seconde, maar desalniettemin pakte de Wit daarmee belangrijke punten voor het kampioenschap.

Op zondag kreeg Koen serieuze concurrentie van Hein Koopman die voor het eerst sinds jaren weer eens zelf achter het stuur kroop. Koopman moest in het begin wennen aan zijn BMW Z4 GT3 met een 500 pk sterke V8 achter de vooras. Henrik Hoeffner had na de start de leiding gepakt in zijn Porsche 997 Cup en het duurde ruim 25 minuten tot Koopman hem had ingehaald, want Hoeffner had na twee ronden al een goede voorsprong opgebouwd. Diverse keren kwam hij tot aan de Strubben dichterbij in het bochtige gedeelte na start-finish. Het lukte Hoeffner om de zwarte Z4 achter zich te houden en de rondetijden van beide coureurs gingen omlaag. Hoeffner zei achteraf over het gevecht om de koppositie: “Hein had het me best nog iets moeilijker mogen maken, maar hij nam zichtbaar geen risico”. In ronde nummer 10 kwam Koopman met meer gang uit de Geert Timmer bocht en zette zich voor de aanwezige toeschouwers op het dak boven de pits naast Hoeffners Porsche. In de Haarbocht leek het even of de snelle Deen toch nog buitenom terug kon komen, maar in Ossenbroeken was het duidelijk: Hein Koopman was de nieuwe leider. Niet veel later zette hij tevens de snelste tijd neer met een strakke 1.44.5, waar de Wit en Hoeffner beide niet verder kwamen dan 1.47.7 seconden.

 


Na de verplichte pitstops veranderde er weinig aan de kop, al kwam de Koen de Wit dichterbij aan Henrik Hoeffner, doordat de laatste last had van achterblijvers. Achter de Belg en Deen waren er diverse gevechten te zien, waarbij vlak voor het einde van de race de strijd tussen de snelle Olivier Naaktgeboren en de fanatieke Zlatko Bralic opviel. Naaktgeboren had volgens Zlatko echter zichtbaar problemen met de grip, dus deze probeerde zijn positie weer terug te pakken. In Strubben gleed de zilvergrijze E46 van Naaktgeboren weg over de achterwielen. Door deze fraaie drift kon de zwarte E36 van Bralic weer aansluiten, maar tot een inhaalactie kwam het niet meer. Bralic: “Olivier was eigenlijk veel sneller dan ik het hele weekend, dus het was leuk om toch flink wat ronden met hem te kunnen knokken om een plekje. Hij raakte mij ook even achter op mijn bumper, maar dat hoort erbij als je samen van close racen houdt”.

 


Alle 22 gestarte deelnemers van Race 2 haalden de finish en konden zien hoe Hein Koopman met zijn zoontje op de arm de hoogste trede van het podium beklom. Koopman: “Ik ben dit niet meer gewend en kwam echt kapot uit de auto, maar het was geweldig! Deze Z4 GT3 is echt extreem, dus het duurde even tot ik er goed mee overweg kon. Ik heb genoten van de strijd met Henrik, vooral omdat het lang duurde tot ik warmte in mijn banden kreeg. Ik moest voorzichtig zijn in het begin, maar daarna ben ik er lekker voor gaan zitten en erg blij met het resultaat”.

De volgende race is na de zomer op de Omloop van Terleamen, ofwel Circuit Zolder in België. Op 31 augustus en 1 september volgen daar race 7 en 8 van het STWC kampioenschap. Het seizoen wordt daarna afgesloten tijdens de Finale Races op 6 en 7 oktober te Circuit Zandvoort.

 


Op www.stwc.eu is meer informatie te vinden over het STWC Powered by Dunlop.