Na de races op Circuit Zolder keerde een vol STWC.eu startveld terug naar Circuit Zandvoort voor de finaleraces. Race 9 en 10 werden verreden ten overstaan van een enthousiast publiek dat nog één keer kon genieten van zon en mooie race series. Het STWC schotelde ze spannende wedstrijden voor waarin tot op het laatst werd gestreden om kampioenschapspunten in verschillende klassen.

 

 

“Nu het seizoen is afgelopen weet ik zeker dat onze filosofie klopt”, zegt organisator Dirk Dekker na afloop. “Ondanks dat ik mijn eigen auto door technische problemen vroegtijdig terug heb gestuurd naar onze pitbox, heb ik als raceliefhebber genoten van de gevechten die plaatsvonden op de baan. Het ging ook echt ergens om. Niet zomaar een race winnen, maar in drie van onze klassen werd het kampioenschap tijdens deze finaleraces bepaald” aldus Dekker.

Zo werd de kampioensstrijd tussen Zlatko Bralic en Olivier Naaktgeboren pas in de allerlaatste ronden beslist. Ondanks dat Zlatko een snellere rondetijd had neergezet in race 2, wist Olivier hem in te halen na een spannend duel, maar hij kwam een paar punten te kort om ook het kampioenschap op zijn naam te schrijven, tot grote tevredenheid van Zlatko Bralic. Beide heren genoten minstens zo van het close racen als het publiek. De speaker gaf zelfs toe dat dit boeiender was dan de GT4 race waarvoor de meesten naar Zandvoort waren gekomen.

 

 

Indrukwekkend vond men ook de auto waarmee Henk Thuis reed. Zijn razendsnelle Pumaxs RT reed verbluffende rondetijden met als snelste tijd 1:43.8. Nipt sneller dan de winnende equipe Koopman-Arendsen die slechts 1 seconde langzamer waren met hun BMW Z4 GT3. Thuis bedankte na afloop voor de sportiviteit onder de aanwezige rijders, ondanks dat hij op zaterdag uitviel met een technisch probleem en de overwinning aan zich voorbij zag gaan. “Ik heb genoten van de races en de onderlinge sfeer”, zei de ervaren rot. Soms is plezier belangrijker dan winnen.

Nynke de Vries: “Het was mooi dat tijdens de prijsuitreiking op zondagavond ook alle kampioenen in het zonnetje konden worden gezet. Want races winnen is leuk, maar een kampioenschap op je naam schrijven is voor de meesten nog iets nieuws”. Ze vervolgt: “Alexander Grijpma heeft het kampioenschap in de divisie 1 naar zich toegetrokken met zijn BMW Compact GTR. De kampioen van divisie 2, Jacob van Outenaar reed ook BMW, maar dan in een E36 M3 en presteerde qua rondetijden vaak beter dan de rest en was tevens constant. Erg knap gedaan”.

 

 

Toeschouwers waren onder de indruk van de climax in Divisie 3: “De Divisie 3 kampioen is na een mooi gevecht Zlatko Bralic geworden met slechts 4 punten verschil ten opzichte van de strijdlustige en minstens zo fanatieke Olivier Naaktgeboren. Een ongekende prestatie van beide heren in een zeer competitief veld”. Niet iedere rijder kon de spanning tot het laatst bewaren. “Het Divisie 4 kampioenschap werd op zaterdag al gewonnen door de Deen Henrik Hoeffner in zijn Porsche 997 Cup. Eric van den Munckhof kwam het Hoeffner nog even moeilijk maken dit weekend met de spectaculaire Z4 GTR” aldus de organisator.

 

 

Het STWC belooft dat de strijd in 2019 alleen maar heviger wordt in deze klasse en dat geldt ook voor Divisie 5, waar de Belg Koen de Wit ronduit de beste bleek te zijn dit jaar, al waren sommige concurrenten niet ieder raceweekend aanwezig. De Wit zette met zijn BMW M4 GT4 nog wel de laatste race op zijn naam als overall winnaar. Een mooie afsluiting van een fraai raceseizoen met de Super Toerwagen Cup, powered by Dunlop.