Afgelopen weekend werd de derde en vierde wedstrijd van de GT4 European Series gehouden op het beruchte stratencircuit van Pau. Het was de 75e keer dat de traditionele ‘Grand Prix de Pau’ werd georganiseerd, maar de jubilieumseditie bracht Racing Team Holland by Ekris Motorsport weinig geluk. Rob Severs kwam zaterdag tijdens de avondrace in aanvaring met de vangrail, waarbij de #8-Ekris M4 GT4 dusdanig beschadigd raakte, dat deze voor de rest van het evenement was uitgeschakeld. Het raceweekend van Bernhard van Oranje was nog eerder voorbij. In de vrije training kon hij – na een ongelukkige actie van een andere deelnemer – de muur niet meer ontwijken. De schade aan de #9-Ekris M4 bleek vanaf locatie niet te herstellen. Teamgenoot Ricardo van der Ende vond onderdak bij lokale favoriet André Grammatico en was in de tweede race goed op weg voor de overwinning, maar Grammatico viel na de pitstop met rijderswissel terug, waardoor Van der Ende van champagne verstoten bleef.

GT4 European Series - Grand Prix de Pau at Pau, Pau, France on 13 May 2016. Photo: Co van der Gragt.

Na een succesvolle seizoensstart op het Italiaanse Formule 1-circuit Autodromo di Monza, kwam Racing Team Holland in actie in de straten van Pau. Dat racen in de Zuid-Franse stad niet zonder risico is, merkte Bernhard van Oranje al snel toen hij tijdens de oefensessie door een ongelukkige actie van een andere deelnemer de vangrail niet meer kon ontwijken. De Ekris M4 GT4 raakte dusdanig beschadigd, dat deze direct uitgeschakeld was voor de rest van het weekend.
Voor teamgenoot Van der Ende dreigde daardoor ook een vroegtijdig einde van het evenement. “Gelukkig was Bernhard ongedeerd en helemaal in orde. Toen de auto terug kwam was wel duidelijk dat de M4 dit weekend niet meer te herstellen was”, vertelde Van der Ende, die onderdak vond bij André Grammatico. “We zijn naar André gelopen en binnen een paar minuten was het geregeld. Hij overlegde even met zijn team en zei ‘pak je helm maar, we gaan racen’. Dat is dan toch mooi.”
Van der Ende reed met de ‘oude’ BMW M3 GT4, waarmee hij in het verleden veel successen behaalde. “Het is mijn eerste keer op een stratencircuit. Racen in Pau is eigenlijk knettergek. Er is hier bijvoorbeeld een rechterbocht, waar je zo hard in gaat, dan kom je een zebrapad tegen en daarop glij je gewoon een meter door. Wel heel erg kicken”, zei Ricardo.

GT4 European Series - Grand Prix de Pau at Pau, Pau, France on 13 May 2016. Photo: Co van der Gragt.
Van der Ende kende in de tweede race vanaf de voorste rij een geweldige start en slaagde er in een mooie marge richting de concurrentie op te bouwen. Met een royale voorsprong gaf hij het stuur tijdens de pitstop over aan zijn tijdelijke teamgenoot. Grammatica hervatte het duel om de leiding, maar dit gevecht eindigde in de muur, waardoor Van der Ende alsnog met lege handen stond. “We moeten het weekend maar heel snel vergeten en op naar Silverstone. Dan staan we er weer hoor, hoe dan ook”, aldus Van der Ende.
Rob Severs wist – ondanks dat hij al het hele weekend ziek was – in de kwalificatie een vijfde startpositie zeker te stellen. Hij kon dit in de avondrace van zaterdag niet te verzilveren, nadat hij in de eerste bocht iets te wijd ging en de vangrail hem onherroepelijk afstrafte. Een spoed reparatie om de auto voor race 2 weer aan de start te krijgen, bleek niet haalbaar. Behalve Severs, kwam ook Simon Knap daardoor niet meer aan racen toe.
Racing Team Holland kijkt halsreikend uit naar 11 en 12 juni. Dan verschijnen de heren weer met twee Ekris M4’s GT4 ten tonele, als op het Britse Formule 1-circuit van Silverstone de strijd in de GT4 European Series wordt hervat.

Photo: Co van der Gragt.