SPA-FRANCORCHAMPS. Steve Vanbellingen is begonnen aan het derde luik van zijn seizoen, met name de TCR Benelux, een sprintkampioenschap dat hij betwist samen met David Dermont in een Volkswagen Golf GTi van Milo Racing. Na het BK Rally en de Belcar, was het dit weekend de eerste afspraak van het gloednieuwe Benelux toerwagenkampioenschap en dat op wat voor veel autosportliefhebbers nog steeds de mooiste omloop van de wereld is: Spa-Francorchamps. Steve Vanbellingen en David Dermont kenden geen makkelijk weekend, want de aanpassing aan de nieuwe wagen is geen evidentie, maar heel het weekend door was er progressie en de formule zelf is een succes.

spa1

Eerste even de spelregels van de TCR BENELUX samenvatten: in tegenstelling tot de meeste autosportseries, wordt de startgrid van de TCR BENELUX niet door de chrono bepaald, maar wel… via Facebook. “Origineel en zeer goed om de fans bij de autosport te betrekken”, legt Vanbellingen uit. “En wat meer is, autosport moet met zijn tijd meegaan. Ik vind het alvast heel goed gevonden en we gaan onze fans zeker motiveren om nog meer mee te stemmen de volgende maal!”

Het raceweekend zelf kent één lange race en vier echte korte sprints. De lange race leggen de rijders samen af, terwijl ieder piloot twee korte sprints van 20 minuten voor zijn rekening neemt. “Tussen de sprints komt de safety car de baan op om het veld weer samen te brengen. David werkt dus zo twee races af en ik ook.”

Hoe dan ook, het echte werk start dus met een race van een uur, waarin beide rijders in de schitterende Golf GTi TCR een eervolle achtste plek wegkaapten, overigens ook meteen de derde VW in het peloton.

“Volkswagen steunt de TCR BENELUX met een Cup in de competitie waaraan alle deelnemers die met een Golf racen, deelnemen. Leuk toch om daarin met een bescheiden podium te starten.”

In de eerste sprintraces was het David Dermont die als zevende en elfde over de meet kwam, terwijl Steve Vanbellingen de derde en vierde race voor zijn rekening mocht nemen.

“Ik heb heel het weekend echt moeten leren met de Golf snel te gaan. Ten eerste is het een voorwiel aangedreven wagen, wat uiteraard anders is dan de diverse modellen van BMW waarmee ik al jaren race. Ten tweede mis ik echt wel wat testkilometers en last but not least werd mijn eerste wedstrijd dan nog eens gekruid met fikse regen, terwijl al mijn trainingen in het droge werden verreden. Het was zo erg dat de vierde race zelfs geheel onder safety car is afgewerkt. Nu goed, ik werd nog eens derde in de Volkswagen Cup en behaalde een 11de plek algemeen. Ik vind de TCR BENELUX echt een schitterende formule, maar wij gaan nu hard moeten werken om een stap voorwaarts te zetten.”

Kalender 2016

9-10 april 2016 – Belcar Circuit Zolder
21-22 mei – TCR Benelux Spa-Francorchamps
11-12 juni 2016 – Belcar Spa-Francorchamps
2-3 juli 2016 – Belcar Ciruit Zolder
16-17 juli – TCR Benelux Zandvoort
20-23 juli – 1000 Kilometer van Palanga
20-21 augustus 2016 – 24 Hours of Zolder /TCR Benelux
24-25 september – TCR Benelux Colmarberg
8-9 oktober 2016 – Belcar Circuit Zolder
22-23 oktober – TCR Benelux Assen
29-30 oktober – TCR Benelux Mettet
6-8 november – BRC Condroz Rally

Partners Comparex Racing by EMG Motorsport:

Comparex, GRL, EBB, Lunatec, Syus Capital en Head office