Op het Autodromo Nazionale Monza startte dit weekeinde het seizoen in de GT4 European Series. Voor Max Koebolt uit Heemskerk tevens het begin van een nieuw avontuur, want hij maakte voor dit jaar de overstap naar het Duitse team Leipert Motorsport. Voor deze renstal komt hij uit met een Mercedes-AMG GT4 in de kleuren van North Sea Lubricants, die hij deelt met de jonge Poolse rijder Jan Kisiel. Koebolt en Kisiel begonnen voortvarend aan het seizoen: in beide races op het vermaarde circuit in het Koninklijke Park van Monza werden ze als vijfde in de Silver Cup geklasseerd. In de eerste race waren ze met de vijfde plaats algemeen tevens het beste Mercedes-AMG-team. In de tweede wedstrijd eindigde het duo als achtste in het algemeen klassement. “Heerlijk om na de winterpauze weer in een raceauto te zitten. We zijn het seizoen goed begonnen, de samenwerking met het team en de mensen van Mercedes-AMG verloopt uitstekend. Hierop kunnen we voortbouwen”, verklaarde Koebolt, die naast North Sea Lubricants ook K&N en Petromark wederom als partners heeft.

Het evenement begon met testsessies op donderdag, die beide in de regen plaatsvonden. “Dat was wel goed, want ik had voorafgaand aan dit weekeinde nog nooit eerder met de Mercedes-AMG GT4 in de regen gereden”, zei Koebolt. “Dat ging heel goed: we hadden snel de juiste afstelling te pakken en we wisten ons successievelijk te verbeteren, we behoorden tot de snelsten van de dag. Op vrijdag ging het bij de vrije trainingen ook niet verkeerd. De kwalificatie daarentegen ging minder dan verwacht. Het duurde lang voordat de banden de juiste temperatuur hadden. Mijn eerste snelle ronde was redelijk en bij mijn tweede poging had ik het gevoel, heel snel te zijn, maar de weergave op de display gaf aan dat ik juist langzamer was dan de ronde ervoor. Daarop besloot ik de ronde af te breken om de banden wat te sparen, maar in de pits bleek dat de weergave onjuist was en dat ik juist een halve seconde sneller was. Dat is een wijze les voor de volgende keer: je kunt soms beter op je gevoel vertrouwen dan op de display! Nu was de 13e startplaats het resultaat.”

In de eerste race kwam Koebolt in de startfase enigszins in het gedrang, wat met 35 auto’s in het veld en de krappe eerste chicane op Monza niet echt verwonderlijk was. “Ik was misschien iets te voorzichtig, wilde meteen naar de buitenkant, maar kwam klem te zitten”, berichtte hij. “Er werd behoorlijk agressief gereden, maar we hadden een snelle pitstop, waarmee we aardig wat plaatsen wonnen uiteindelijk wist mijn teamgenoot Jan de auto heel sterk als vijfde aan de finish te brengen.” In de kwalificatie voor de tweede race had Jan Kisiel de snelste tijd gereden, maar hij kreeg nog een straf van tien plaatsen in de startopstelling vanwege een eerder incidcent, zodat hij vanaf de elfde plaats moest vertrekken. “De start vond plaats achter de safety-car vanwege de regen, er lag echt heel veel water”, zei Koebolt. “Jan kon redelijk naar voren rijden, al was de handling van de auto wel heel anders dan tijdens de test in de regen op donderdag. Dat merkte ik ook direct toen ik na de rijderswissel de pitstraat uit reed. Ik had heel veel onderstuur, de auto reageerde heel onvoorspelbaar. Dat was erg jammer, want donderdag waren we beide supersnel in de regen en we dachten echt dat dit onze race zou worden. Het was een beetje teleurstellend dat we daarom als vijfde eindigden, maar we hebben punten gescoord en staan nu derde in het kampioenschap. We gaan voor de titel, dat is ons doel.”

Het volgende evenement van de GT4 European Series wordt op 4 en 5 mei verreden op het circuit van Brands Hatch in Groot-Brittannië.