De dubbele poleposition voor de twee races in de Supercar Challenge tijdens de Zolder Superprix hebben Stan van Oord helaas geen podium opgeleverd. ‘We weten uit ervaring dat Zolder voor onze SEAT Leon Cup racer niet het ideale circuit is. Daar komen dan de hitte, de bijbehorende extreme bandenslijtage en de successeconden van de eerste races nog bij. We hebben alles dat mogelijk was uit de races gehaald en zijn blij dat we in onze klasse nog steeds aan de leiding gaan’, is de regerend kampioen in de divisie Supersport 1 toch tevreden.

Photo: 2019 © Roel Louwers

Al enkele seizoenen weten Stan van Oord en zijn teamgenoot Dennis de Borst dat Circuit Zolder voor hun auto een lastig circuit is. De voorwielaandrijving zorgt, zeker bij warm weer, voor een veel grotere bandenslijtage dan bij de achterwiel aangedreven BMW’s in de divisie Supersport 1. Daarbij namen zij 25 successeconden mee van de goede resultaten op Magny-Cours, dus Van Oord wist dat de schade beperkt houden de doelstelling moest zijn voor de Zolder Superprix.

Tijdens de kwalificatie weet Van Oord in de slotfase het optimale uit de SEAT Leon TCR te halen. Hij rijdt een superronde van 1:38.308 en die tijd valt voor niemand te verbeteren. Vorig seizoen was Van Oord op Zolder met een ronde van 1:38.722 ook al de snelste geweest, nu weet hij van deze tijd dus nog ruim viertiende seconde af te knabbelen. Ook zijn op één na beste rondetijd blijkt de snelste, waardoor zijn teamgenoot De Borst beide races vanaf poleposition mag starten. “Een snelle ronde rijden gaat hier prima, maar in een race van een uur redden onze banden het gewoon niet”, verklaart Van Oord zijn uitstekende vliegende ronde.

Photo: 2019 © Roel Louwers

In de eerste race op zaterdag rijdt De Borst een uitstekende stint, hij weet de leiding in de race te behouden en brengt de SEAT na 25 minuten binnen voor de rijderwissel. Van Oord komt door de 25 extra successeconden die zij moeten stilstaan pas als zesde de baan weer op. Hij weet twee posities goed te maken, maar de banden zijn halverwege zijn stint helemaal op en het lukt Van Oord niet meer om naar het podium te racen, hij wordt vierde.

De tweede race op zondag kent een soortgelijk verloop. De Borst kan helaas niet weglopen, de safetycar komt een paar keer de baan in en daarmee is hij telkens zijn voorsprong kwijt. Net voor de pitwindow open gaat na 25 minuten racen rijdt het hele veld ook achter de safetycar. Net te vroeg voor De Borst om binnen te komen, maar enkele rijders achter hem sturen wel de pitstraat in en daarmee verliest Van Oord ontzettend veel posities. De langzame ronde achter de safetycar en de successeconden zorgen ervoor dat hij pas als vijftiende algemeen en tiende in zijn klasse weer de baan opkomt.

Photo: 2019 © Roel Louwers

“Dit was voor ons echt één van de slechtste scenario’s, wetende dat de banden het tijdens mijn stint door de extreme hitte niet zouden houden. Ik had al zo’n enorme achterstand dat ik blij ben dat ik nog drie posities goed heb kunnen maken en zevende ben geworden in onze klasse”, is Van Oord realistisch.

Stan van Oord beseft dat de vierde en zevende plek in de races echt het maximaal haalbare was en is dan ook tevreden. “We weten dat dit in het concept van de Supercar Challenge hoort. Als het ene evenement top is weet je dat het de volgende races moeilijk wordt. Voor de volgende races op Spa-Francorchamps hebben we nu maar vijf successeconden, dus daar gaat het hopelijk weer top. We beginnen daar in elk geval nog steeds als leiders in het klassement.”

Photo: 2019 © Roel Louwers

Stan van Oord reed dit weekend, als eerbetoon aan de held van zijn vader Cees van Oord, met een helm in met het design van de helm van Niki Lauda.

Kalender Supercar Challenge 2019
21 – 23 juni – Spa Euro Race – Spa-Francorchamps (B)
12 – 14 juli – Blancpain World Cup – Circuit Zandvoort
16 – 18 augustus – Gamma Racing Day – TT Circuit Assen
4 – 5 oktober –  Les 500 Tours Des Spa – Spa-Francorchamps (B)
18 – 20 oktober – Finale Races – TT Circuit Assen