Nadat in maart de race van de TCR Asia Pacific Cup in Australië om bekende reden op het allerlaatste moment niet doorging, popelde Stan van Oord om weer achter het stuur van een raceauto plaats te kunnen nemen. Die kans kreeg hij afgelopen zaterdag, toen hij op uitnodiging van Dick van Elk, de gedreven organisator van V-Max Racing Management uit Breda, kennis mocht maken met de nieuwe BMW M2 Cup-racer op Circuit Zandvoort. “Het was één en al genieten, wat een geweldige auto. Ook het hele concept, met onder meer een 10-uursrace, biedt veel perspectief voor volgend jaar”, is de 23-jarige meervoudig kampioen in de Supercar Challenge enthousiast.  

Stan van Oord maakte afgelopen zaterdag zijn eerste meters in een achterwiel aangedreven wagen. Het waren tevens zijn eerste meters na zijn debuut in de TCR Asia Pacific Cup op het circuit van Melbourne in Australië in maart. Slechts twee vrije trainingen en een kwalificatie werden in het voorprogramma van de Formule 1 voltooid. Van Oord zat al voor de start van de race in zijn wagen toen de organisatie vanwege de wereldwijde uitbraak van het Covid-19 virus het evenement afblies. Ook de geplande andere TCR wedstrijden gingen niet door.

“Ik ben zo blij dat ik weer achter het stuur van een racewagen mag plaatsnemen”, vertelt de Supersport 1 kampioen van 2018 en 2019. “Net als voor vele andere mensen was dit voor mij echt een verloren jaar. Wij gaan er alles aan doen om in 2021 weer aan de start te staan voor een volledig seizoen in een aantrekkelijke raceklasse.”

Na een briefing mocht Stan van Oord beginnen aan een test, bestaande uit vier sessies van elk negen ronden in de gloednieuwe BMW M2. “We hebben de presentatie op donderdag 19 november, waarin V-Max Racing aankondigde dat de BMW M2 Cup volgend jaar definitief van start gaat, online gevolgd. We waren erg benieuwd naar deze nieuwe racer en maakten daarom graag gebruik van deze uitgelezen kans om de BMW M2 aan de tand te kunnen voelen”, zei Van Oord.

Toen hij na de eerste serie van vier ronden binnen kwam was Van Oord direct razend enthousiast. “Wauw, dat is even iets anders dan ik gewend ben. Achterwielaandrijving met 450 PK, dat is wel even een verschil met de voorwiel aangedreven TCR-wagens waarin ik veel gereden heb. De omstandigheden waren niet optimaal, het was te droog voor regenbanden, maar de traction control zorgde ervoor dat de wagen geen gekke dingen deed. Wat een fantastische auto, met zoveel potentie, dit was absoluut genieten en smaakt naar meer.”

Van Oord reed uiteraard met een algemene afstelling van de auto, maar was direct snel. “Dit is echt hoe je wil dat een racewagen zich gedraagt. Enorm veel power en toch perfect onder controle te houden. De BMW M2 is ook nog eens fantastisch afgewerkt, bijna als een BMW straatauto zo compleet. Het is niet alleen qua techniek de ideale auto, maar de M2 is ook zeer kostenefficiënt. De motor hoeft bijvoorbeeld pas na 30.000 km gereviseerd te worden, dus je kunt zes jaar rijden zonder de hoge kosten van een revisie. Een echt fraaie auto die op dit hoge niveau nog enigszins betaalbaar is. Ik heb ook met andere rijders gesproken die in de M2 getest hebben en zonder uitzondering is iedereen zeer positief.”

Ook vader en oud-coureur Cees van Oord, die Stan al sinds het begin vergezeld op de circuits, is enthousiast over de nieuwe BMW M2. “Na alle tegenslagen in 2020 willen we volgend seizoen dolgraag aan de start staan van deze nieuwe BMW M2 Cup. Wij gaan ons na deze succesvolle kennismaking oriënteren op hoe wij dit gaan aanpakken. Kijken welk team het beste pakket voor ons kan samenstellen. In principe is de insteek om Stan, met uitzondering natuurlijk van de 10-uurs race op circuit Zolder, het hele seizoen alleen te laten rijden. Maar mocht een tweede snelle ervaren rijder interesse hebben, dan staan we daar zeker voor open. Ik wil ook wel even kwijt hoe knap ik het vind dat de Nederlandse autosport zich ten opzichte van het buitenland zo positief ontwikkeld. Nieuwe klassen, nieuwe ideeën, het gaat weer de goede kant op en daar ben ik blij om.”