Stan van Oord is tijdens de Finaleraces van de Supercar Challenge op TT Circuit Assen in beide races tweede geworden. Dat was ruim voldoende om de Clio-coureur de derde plaats te bezorgen in het eindklassement van de divisie Sport. ‘Ik ben zeer tevreden, dit was voor mij het maximaal haalbare’, weet de jonge coureur uit Woudrichem. ‘Geweldig dat ik dit seizoen kan afsluiten met twee podiumplekken en de derde plaats in het kampioenschap.’

1477304152-svo_assen_p_r1

 

Tijdens de kwalificatie op zaterdagochtend was het erg koud op TT Circuit Assen en het viel voor de rijders niet mee om de banden warm te krijgen. “We moesten kiezen of we veel ronden zouden rijden om temperatuur in de banden te krijgen of om de banden te sparen met het risico van een wat mindere startpositie. Omdat de race een uur duurt kozen we voor het laatste”, vertelt Van Oord. Tot kort voor het einde van de sessie stond de zwarte Clio nog op een vierde startpositie voor de eerste en een derde voor de tweede race, maar de rijders die gekozen hadden om de banden warm te rijden verbeterden hun tijden in de laatste fase nog, waardoor Van Oord zich voor beide races als zesde kwalificeerde.

De start van de eerste race op zaterdagmiddag verliep voor Van Oord goed, hij kon de aansluiting met de rijders voor hem houden en wist dat als hij dit tot aan de pitstop kon volhouden een betere positie haalbaar zou zijn. Vrijwel iedereen voor hem had namelijk successeconden en moest dus een langere pitstop maken, Van Oord hoefde alleen de basistijd stil te staan.

1477304176-svo_assen_r2_a

Na de pitstop lag Van Oord zelfs eerste, met een voorsprong van tien seconden op de nummer twee. Op de BMW van Niels Kool, altijd erg snel, had Van Oord een comfortabele voorsprong van 35 seconden. Hoewel Van Oord prima rondetijden reed naderde de BMW met zo’n vijf seconden per ronde en in de laatste tien minuten passeerde Kool dan ook op volle snelheid de zwarte Spirit-Clio. Stan van Oord werd tweede, voor zijn concurrent voor de derde positie in het eindklassement de equipe Wisselink-Tappel.

Van Oord en zijn Spirit Racing-teamgenoten wisten dat zij daarmee een voorsprong van tien punten op Wisselink-Tappel hadden en dus de laatste race vier posities achter deze equipe mochten finishen om de derde positie veilig te stellen. Toch besloot Van Oord ook de laatste race van het seizoen alles te geven en voor het podium te gaan.

Bij de start van de tweede race was de baan erg nat en dat zorgde ervoor dat de rijders moesten zoeken naar grip. Van Oord wist een positie goed te maken en reed achter een groepje van drie, waaronder ook zijn concurrent voor de derde positie. Er ontstond een leuk gevecht met de Peugeot van Voet- Van den Broeck. De Peugeot verloor in die strijd even de controle en spinde. Van Oord moest van de baan om hem te ontwijken. Dat lukte en toen even later ook de Lotus problemen kreeg lag Van Oord keurig derde.

1477304158-svo_assen_r1_a

Op die positie maakte Van Oord zijn pitstop en toen hij de baan weer opkwam lag hij zelfs tweede, achter de BRL van equipe Troeijen-Lemmers. Al direct na de pitstop wist Van Oord de leiding over te nemen en hij bouwde een voorsprong op van zeven seconden op de Alfa van Van den Burg. De BMW van zijn concurrent voor de derde positie viel door een straf terug naar de vijfde positie, wat Van Oord wat lucht gaf.

In de laatste tien minuten van de race raakte Van Oord tot zijn schrik zijn koppeling kwijt. “Ik trapte de koppeling in bij het ingaan van bocht 1, maar het pedaal bleef op de bodem hangen en ik kon dus niet meer koppelen.” Van Oord besefte dat hij zo min mogelijk moest schakelen om de koppeling te ontzien, waardoor zijn rondetijden terugliepen. De Alfa kon hem passeren, maar toch wist Van Oord zijn Clio als tweede over de finish te sturen en daarmee was tevens zijn derde plaats in het kampioenschap een feit.

1477304165-svo_assen_r2_b

“Ik ben echt ontzettend blij met dit resultaat en ik wil mijn team Spirit Racing, mijn sponsors en mijn familie ontzettend bedanken voor hun ondersteuning en geloof in mij dit seizoen. De derde plaats was, nadat ik in de eerste twee evenementen wat tegenslag had, echt het maximaal haalbare. We gaan nu de komende maanden kijken waar ik volgend jaar ga racen.”

De deelname van Stan van Oord aan de Supercar Challenge wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de support van CvO consultancy, Jalubo, GvL Boringen, PT73, Total Ship Supply en Van der Ven.