Esport – ook bekend ‘elektronische sport’ – is een maatschappelijk fenomeen geworden en ook sim racing, de variant die gewijd is aan autosimulatiespellen, is in volle ontwikkeling. Alpine zet zich actief in voor deze discipline en richtte er zelfs het Alpine Esports Team voor op. Richard Arnaud is de Team Principal van het Alpine Esports Team. Hij onthult dat de voorbereiding van de coureurs van het team op het nieuwe seizoen – dat start op 13 en 14 oktober – sterk lijkt op die van de Alpine F1 Team-coureurs Esteban Ocon en Fernando Alonso.

 

 

Trainingsdag
Over een ‘gamer’ bestaan diverse clichés. Dat een ‘gamer’ zijn hele leven in zijn kamer voor de computer of console doorbrengt, terwijl hij zich volstopt met chips en frisdrank, is slechts een voorbeeld. Maar de realiteit is heel anders, althans voor professionele of semi-professionele spelers van Esport die zich bezighouden met videogames. Als het over hen gaat, worden de zogenaamde ‘sim racers’, zeg maar de coureurs voor autosimulaties, ongetwijfeld geconfronteerd met de meest veeleisende uitdagingen. Want hoewel de circuits waarop ze rijden virtueel zijn, is de voorbereiding die deze sporters van een nieuw genre moeten ondergaan, wel degelijk heel reëel! Het bijwonen van een trainingsdag van de coureurs van het Alpine Esports Team spreekt boekdelen.

“Sim racen vereist een voorbereiding die erg lijkt op die van Formule 1 coureurs”  Richard Arnaud, Team Principal Alpine Esports Team

 

 

Hoog concentratieniveau
De leden van het Alpine Esports Team moeten niet de grondige fysieke voorbereiding volgen waaraan Esteban Ocon en Fernando Alonso, de coureurs van het Alpine F1 Team, zich bijna dagelijks moeten houden, maar ze mogen wel geen enkel aspect verwaarlozen in hun benadering van de wedstrijden. “Natuurlijk ondergaan de sim racers niet de G-krachten die worden uitgeoefend op de nek van de Formule 1-coureurs”, erkent Richard Arnaud van meet af aan. “Daartegenover staat dat het concentratieniveau dat gevraagd wordt tijdens een officiële WK-wedstrijd net zo stressvol en uitdagend is als in de echte auto.”

 

 

Daarom heeft Alpine Esports, in samenwerking met Race Clutch, een programma uitgewerkt om zijn sim racers optimaal voor te bereiden op seizoen 2021, dat officieel begint op 13 en 14 oktober met de aftrap van het F1 Esports Series Pro-Championship. Achter deze competitie schuilt dezelfde promotor als die van het wereldkampioenschap Formule 1. De wedstrijd geldt als een zwaargewicht in de wereld van de sim racing. In de competitie worden wedstrijden verreden met behulp van het officiële spel van de Formule 1: F1 2021. Naar verwachting worden er van deze game wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht, precies zoals bij voorgaande edities.

“De game F1 2021 werd in juli van dit jaar voorgesteld”, verduidelijkt Arnaud. “Vanaf juni hebben we onze drie coureurs samengebracht in onze lokalen in Limoges, zodat ze met hun voorbereiding konden beginnen. “De Chileen Fabrizio Donoso (21), de Fransman Nicolas Longuet (19) en de Hongaar Patrick Sipos (18 jaar) wonen nu samen in één huis en rijden dagelijks naar de lokalen van Alpine Esports om een trainingsprogramma te volgen dat een Formule 1-coureur waardig is. Bovendien maken we gebruik van de ervaring die het Alpine F1 Team heeft opgedaan om onze trainings- en voorbereidingsprotocollen te implementeren”, legt Arnaud uit.

 

 

Meer dan 300 uur op de teller!
Uiteraard gaat een deel van deze voorbereiding over de optimalisering van de wagen. “In de virtuele wereld en in tegenstelling tot wat er in de Formule 1 gebeurt, beschikken alle renstallen van het wereldkampioenschap over dezelfde voertuigfysica”, aldus Arnaud. “Het is aan ons om de instellingen te bepalen die het best bij onze coureurs passen.”

Fabrizio Donoso, Nicolas Longuet en Patrick Sipos spenderen enkele uren per dag aan het spel F1 2021. “Sinds juli hebben onze coureurs al meer dan 300 uur speeltijd op de teller”, zegt Arnaud. “Een van onze tegenstanders heeft er meer, maar ik denk dat dit na een bepaald stadium niet meer productief is en zelfs beter afgeraden wordt.”

Een alomvattende voorbereiding
De voorbereiding van de sim racers van het Alpine Esports Team is alomvattend en niet beperkt tot het beoefenen van het spel: “We werken samen met Julien Southon, een sportpsycholoog gespecialiseerd in neurovisuele voorbereiding, die een dubbel protocol heeft ontwikkeld dat gericht is op informatieverwerking en fysieke coördinatie. Men moet bijvoorbeeld in gedachten houden dat tijdens de kwalificatie slechts 2 tienden van belang kunnen zijn. Voor het fysieke aspect zullen we, zoals ook bij een F1-coureur het geval is, veel werk verrichten aan het bovenlichaam, aan alles wat soepel en stabiel moet zijn bij de polsen en aan de enkels voor het werk met de pedalen.”

In afwachting van de officiële aftrap half oktober, met de eerste van de vier meetings van drie races waaruit het seizoen bestaat, kregen de drie coureurs van het Alpine Esports Team al de kans om zich te meten met de concurrentie: “Tijdens de zomer hebben onze coureurs al enkele League-wedstrijden gereden, het equivalent van vriendschappelijke voetbalwedstrijden. en daarvan hebben ze er twee gewonnen! Zo kunnen we met scherpe ambities het seizoen ingaan”, besluit Arnaud.

 

 

Over Alpine
Alpine, dat in 1955 werd opgericht door Jean Rédélé, heeft in de loop der jaren een sterke reputatie opgebouwd met zijn Franse sportwagens. In 2018 stelt het merk de nieuwe A110 voor, een sportwagen die trouw blijft aan de tijdloze principes van Alpine op het vlak van compacte afmetingen, lichtheid, wendbaarheid en rijplezier. In 2021 komen Alpine Cars, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing samen onder de vlag van Alpine, dat zo uitgroeit tot het merk voor innovatieve, authentieke en exclusieve sportwagens van Groupe Renault. Die sportwagens plukken de vruchten van het erfgoed en de knowhow van de historische fabriek in Dieppe en van de technische knowhow van de Formule 1- en Renault Sport Cars-teams.