Kreijne Racing heeft een uitstekend debuutweekend achter de rug in de nieuwe Mazda MX-5 Cup. Toine Kreijne reed tot twee keer toe van P16 naar de vierde plaats en behaalde daarmee het beste resultaat. Wilfred Herder maakte indruk met P8 in race 1, terwijl Jasper Bijl twee keer 13e werd.

 

De Mazda MX-5 Cup is een nieuwe, Nederlandse klasse, waarin geracet wordt met de nieuwste generatie van deze populaire roadster. Althans: het is niet de variant die in Amersfoort en Hilversum in de showroom staat. Het interieur is compleet gestript en ook op andere onderdelen zijn er aanpassingen doorgevoerd, zoals de inbouw van een rolkooi en het monteren van een nieuwe wielophanging. De MX-5 weegt hierdoor nog maar zo’n 960 kilogram en beschikt over 184 pk.

Voor de seizoensopener op Circuit Zandvoort stonden dik twintig bolides klaar, waarvan dus drie voor Kreijne Racing. De druk stond er meteen vol op, want de Jumbo Racedagen met Max Verstappen lokten meer dan 100.000 toeschouwers naar het circuit. Op vrijdag hadden ‘onze’ coureurs het lastig, maar op zaterdag ging het al een stuk beter.

 

“Ik miste in de training en de kwalificatie het vertrouwen”, legt Toine Kreijne uit. “Vervolgens hebben we de auto aangepast en dat pakte heel erg goed uit voor de race. Ik startte op zaterdag als 16e en lag na de eerste bocht al achtste. Ik koos in de Tarzanbocht voor de wijde lijn en dat was mijn geluk, want aan de binnenkant ging het verkeerd en daardoor kon ik in een gaatje duiken.”

Even leek Kreijne de zijn sterke race zelfs te bekronen met een podiumplaats, maar in de laatste ronde viel hij helaas terug naar P4. Jasper Bijl sloot diezelfde race als dertiende af, nadat hij zonder training of kwalificatie aan het raceweekend begonnen was. “Het plan was om de MX-5 met Toine te delen, maar dat is niet helemaal gelukt. We hebben op het laatste moment besloten een extra auto in te zetten, omdat de organisatie dat graag wilde.

“Ik heb dus niet kunnen trainen en dat was wel een dingetje, want ik had nog geen meter gereden toen ik aan de race begon. Het ging er voor mij daarom vooral om dat ik kilometers kon maken, zodat ik meer vertrouwen in de auto zou krijgen. We hebben de finish gehaald, dus in dat opzicht ging het gewoon goed.”

 

De kwalificatie bepaalt de startvolgorde voor beide wedstrijden, dus ook in de tweede race moesten Kreijne en Bijl uit de achterhoede komen. Dat bleek voor Kreijne geen belemmering om opnieuw de vierde plaats in de wacht te slepen. “Na zaterdag heb ik gekeken waar ik mezelf nog kon verbeteren. Op basis van de videobeelden en de data vonden we twee bochten waar ik tijd verloor.

“Met die wetenschap merkte ik in de tweede race dat ik echt stappen kon maken. Bij iedere auto waar ik achter zat kon ik ‘m ernaast zetten. Ik reed zevende toen er twee auto’s voor me af gingen. Na de Safety Car-fase won ik nog een plekje en wilde ik de aanval op het podium openen, maar voor het zover kwam moest de Safety Car alweer de baan op komen.”

Voor Bijl resulteerde race 2 opnieuw in P13, al reed hij toch een heel andere wedstrijd. “Ik kwam meteen veel beter mee, zat eerder in m’n ritme. Dat voelde echt lekker. Het is een superleuke cup om in te rijden en we hebben het als team supergoed gedaan. Toine was heel snel en Wilfred werd achtste in de eerste race. Op zondag werd hij in de rondte getikt, anders had er toen ook meer ingezeten. We hebben lekker gereden, stabiel gepresteerd en kunnen dus met een goed gevoel richting Circuit Zolder.”

De volgende ronde van de Mazda MX-5 Cup vindt plaats op 1 en 2 juni tijdens de Superprix op Circuit Zolder.

Fotograaf: Rob Blank